صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنوف کشور (۳۲)

افول صادرات لبنیات؛ کاهش هزینه تولید با فناوری دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: دانش‌بنیان‌ها در صنعت لبنیات حضور پررنگی ندارند و تاکنون به ارائه خدمات، تکنولوژی، فناوری‌های روز و تولید محصولاتی که توانایی جلب نظر تولیدکننده و مصرف‌کنندگان محصولات لبنی را داشته باشد، موفق نشده‌اند و ارتباط مناسبی بین دانش‌بنیان‌ها و این صنعت وجود ندارد.
کد خبر : 919509

احسان ظفری درباره افزایش قیمت برخی از اقلام لبنیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: تاکنون افزایش قیمتی برای لبنیات تصویب نشده و هر افزایش قیمتی قطعا خلاف قانون است و موجب مسئولیت قانونی برای متخلفان خواهد شد. اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی هم به‌جد با افزایش قیمت‌ها مخالف است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد: تا زمانی مصوبه تنظیم بازار به منظور تعدیل قیمت‌ها واصل شود، هر نوع افزایش قیمتی تخلف است. شایان ذکر است که در صنف لبنیات نیز مانند دیگر صنوف امکان عدول عده‌ای از قانون وجود دارد، اما این موضوع گسترده نبوده و به صورت موردی است و این واحد‌های متخلف بایستی در مقابل قانون پاسخگو باشند.

{$sepehr_key_284}

ظفری تأکید کرد: سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار که تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی هستند، مسئول نظارت بر تخلفات این حوزه هستند، اما با توجه به این موضوع که راهبری بخش شیرخام و لبنیات در اختیار یک وزارتخانه قرار داده شده است و به این دلیل که قسمت دام‌پروری این وزارت خانه به‌رغم قیمت پایین نهاده‌های دامی موضوع افزایش قیمت‌ها را دنبال می‌کند، کنترل قیمت محصولات لبنی ساز و کار درستی ندارد.

وی تصریح کرد: محصولات لبنی با توجه به اهمیت تغذیه آن برای حفظ سلامت جامعه و تداوم نسل باید با قیمت بسیار پایینی در اختیار مردم قرار گیرد. شایان ذکر است که اگر افزایش هزینه‌ها موجب رشد قیمت مصرف کننده محصولات لبنی شود نیز از دولت انتظار اختصاص یارانه به این بخش می‌رود. افزایش سرانه مصرف لبنیات موجب کاهش شیوع بیماری و نقض‌های اسکلتی در جمعیت و همچنین تولد نوزادان سالم در کشور شده و از این جهت برای تأمین غذایی بسیار مهم است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران کتباً اعلام کرده است که هرگونه افزایش قیمتی غیر قانونی است، اما در قانون برای اتحادیه تولیدی امکان پیگیری و برخورد قانونی با گران فروشی پیش‌بینی نشده است از همین رو پیگیری این مورد بر عهده متولیات امر است. شایان ذکر است که اتحادیه به صورت رسمی و کتبی اعلام کرده که جامعه پذیرش هیچ گونه افزایش قیمتی را ندارد و به این دلیل با هرگونه افزایش قیمت به‌جد مخالف هستیم.

صادرات لبنیات رو به کاهش است

ظفری اظهار کرد: در گذشته سهم خوبی در صادرات لبنیات داشته ایم، اما در حال حاضر این مبحث در حال طی روند نزولی است. عمده صادرات محصولات لبنیات ایران به کشورهای عراق و افغانستان بود که این دو کشور فضایی را ایجاد کردند که موجب از دست رفتن بازار صادراتی لبنیات ایران در آنها شد.

وی ادامه داد: ترکیه و عربستان بازار صادراتی ما در این کشور‌ها را تصاحب کرده و سهم فروش محصولات لبنیاتی به شدت کاهش یافته است. شایان ذکر است که افزایش قیمت نهاده‌های دامی و به تبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی موجب از دست رفتن مزیت رقابتی در بازار‌های صادراتی می‌شود؛ از این رو هرگونه افزایش قیمتی برای اقتصاد این بخش به شدت نامطلوب است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: در بازار لبنیات عراق ما با از دست دادن مزیت قیمتی توانایی رقابت با عربستان و ترکیه را از دست داده ایم. همچنین با اشتباهی که برخی بازرگانان مرتکب شده اند، تجهیزات تولید لبنیات پاستوریزه به عراقی‌ها فروخته شد و آنها موفق به تولید محصولات لبنی شدند؛ این مورد نیز موجب ضربه مضاعفی به مهم‌ترین بازار صادراتی ما شد.

وی گفت: صادرات محصولات امروزه وضعیت مناسبی ندارد؛ از طرف دیگر به دلیل قدرت خرید مردم بازار این محصولات در داخل کشور نیز رونق چندانی ندارد. شایان ذکر است که موضوع سبب افزایش تبدیل شیرخام به شیر خشک شده و قاچاق شیر خشک به پاکستان و افغانستان شدت گرفته است.

دانش‌بنیان‌ها وارد صنعت لبنیات نشده اند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: اکنون دانش‌بنیان‌ها در صنعت لبنیات حضور پررنگ و مثمری ندارند. شرکت‌های دانش بنیان تاکنون به ارائه خدمات، تکنولوژی، فناوری‌های روز و تولید محصولاتی که توانایی جلب نظر تولیدکننده و مصرف کنندگان محصولات لبنی را داشته باشد موفق نشده اند و در این زمینه ارتباط مناسبی بین دانش‌بنیان‌ها و این صنعت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دانش بنیان‌ها می‌توانند در تولید انواع استارتر‌ها و استابلایزر‌ها و آنزیم‌ها و تکنولوژی تولیدی صنعت لبنیات مانند فیلتر‌ها و ممبران‌های افزایش غلظت فعالیت کنند و این نوع خدمات مورد نیاز تولیدی‌های لبنیاتی است، اما تاکنون در کشور ما این مسائل مورد توجه دانش بنیان‌ها قرار نگرفته است و بازار بسیار بکری در این بخش وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر