صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۳

اسرائیل در سراشیب سقوط/ صهیونیسم افراطی خیال‌بافی می‌کند

در میانه جنگ غزه و گزارش‌ها مبنی بر مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها، جنبش‌های افراطی رژیم با سودای شهرک‌سازی در جنوب لبنان، خواهان تشدید تنش با حزب‌الله هستند.
کد خبر : 918531

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- نرگس عبدلی: درحالی‌که بحران‌های وجودی، رژیم صهیونیستی را از هر سو احاطه کرده است، جریان‌های تندرو به خیال‌پردازی مشغول‌اند و بعضاً ساخته‌ و پرداخته‌های ذهن خود را در محافل عمومی مطرح می‌کنند و از برنامه‌ریزی برای اجرای توهمات ذهنی‌شان سخن به میان می‌آورند. رؤیا‌هایی از جنس شهرک‌سازی در جنوب لبنان که البته به گوش شهروندان سرزمین اشغالی نیز غریب، مضحک و دور از واقعیت است؛ اما به بیان «مایا لیکر» معاون سردبیر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، ازآنجاکه افراط‌گرایان مذهبی و ملی‌گرایان قبلاً ثابت کرده‌اند که توهمات امروز آنان سیاست فردای اسرائیل است و فردای آن روز به واقعیت تبدیل خواهد شد؛ بد نیست در این نقطه اندکی درنگ کنیم.

روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی، اخیراً دو مقاله تحلیلی در خصوص کنفرانس آنلاینی که جریان چپ اسرائیل دوشنبه‌شب ترتیب داده بود، منتشر کرد که روی سودای شهرک‌سازی در منطقه جنوب لبنان متمرکز بود.

اکثر اسرائیلی‌ها از جدیت گفتگوی برخی از وزرا، افسران ارتش و خاخام‌ها درباره اسکان مجدد یهودیان در نوار غزه، احساس وحشت می‌کنند

در مقاله اول، مایا لیکر خاطره تظاهراتی را نقل کرد که با حضور ۲۰ نفر از فعالان چپ تندرو در آوریل گذشته برگزار شد و در آن اسرائیل به اشغال جنوب لبنان و تجویز استقرار یهود در این منطقه دعوت شده بود.

 اکنون و بعد از گذشت دو ماه، چند صد نفر در یک سمینار آنلاین با موضوع نمونه‌های موفق شهرک‌سازی و امکان اجرای طرح مشابه در جنوب لبنان شرکت کردند- سمیناری که توسط جنبش «اوری اتسافون» (شمال را بیدار کنید) برگزار شد.

لیکر و همکارش «انشیل فیفر» ستون‌نویس همان روزنامه، گزیده‌هایی از اظهارات سخنرانان کنفرانس، ازجمله «حاجی بن آرتزی» برادرزن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را در مقالات خود نقل کردند که در آنها مدعی می‌شود «ما تندرو نیستیم و فراتر از رود فرات حتی یک متر هم نمی‌خواهیم.»

لیکر می‌گوید که اکثر اسرائیلی‌ها وقتی ایده نقل‌مکان به مناطق تحت اشغال اسرائیل در جنوب لبنان به آنها ارائه می‌شود، خنده خود را کنترل می‌کنند حال‌ آنکه از جدیت گفتگوی برخی از وزرا، افسران ارتش و خاخام‌ها درباره اسکان مجدد یهودیان در نوار غزه، احساس وحشت دارند.

رویای شهرک‌سازی در غزه

ازجمله کسانی که در اولین جلسه این گردهمایی پارلمانی شرکت کردند؛ «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم بود که وعده داد کابینه افراطی نتانیاهو به بازگشت به غزه متعهد است و بر ضرورت بازسازی شهرک‌ها همراه با تشویق فلسطینی‌های منطقه به مهاجرت تأکید کرد.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، رهبران راست افراطی اسرائیل که در حال حاضر، بخش زیادی از قدرت سیاسی را در انحصار دارند؛ در پیگیری مطالبات و برنامه‌شان در حمایت از گسترش مرز‌های اسرائیل به مناطق جدید کاملاً صریح به نظر می‌رسند. این پافشاری در حالی است که آنها حتی نمی‌توانند از غیرنظامیان صهیونیست محافظت کنند و این تا حد زیادی ناشی از جهل آنها نسبت به سیر تحولات است.

ظاهراً افراط‌گرایان تجربه یا بینشی نسبت به تاریخ لبنان یا مکان نگاری این کشور ندارند و به خیال خود گمان می‌کنند که یک گروه کوچک می‌تواند مسیر تاریخ جعلی اسرائیل را با بهره‌گیری از عزم و اراده تغییر دهد.

اسرائیل هم‌زمان در حال فروپاشی از درون و در پی رؤیای گسترش مرز‌ها

رؤیاپردازی افراط‌گرایان صهیونیست برای شهرک‌سازی در جنوب لبنان در شرایطی است که اسرائیل- که با جذب مهاجرین جای پای خود را در خاورمیانه تثبیت کرده بود- این بار با مهاجرت معکوس به‌عنوان یک بحران مواجه است.

نتایج حاصل از پژوهش مرکز علوم دانشکده «تل حای» اسرائیل نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد از شهرک‌نشینان شمال که شهرک‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند، به مسئله بازنگشتن به منازلشان حتی بعد از تمام شدن درگیری با حماس و حزب‌الله می‌اندیشند. همچنین وضعیت اقتصادی اسرائیل نیز این روز‌ها تبدیل به معضل شده است به‌طوری‌که ۷۳ درصد از شهرک‌نشینانی که صاحب شرکت یا کسب‌وکار هستند به‌اضافه ۳۹ درصد کارگران و کارمندان گفته‌اند که وضعیت اقتصادی در مقایسه با وضعیت قبل از جنگ بسیار وخیم‌تر شده است.

نتایج آمار نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از صاحبان مشاغل بیش از ۵۰ درصد از درآمد سالیانه‌شان را ازدست‌داده‌اند و تنها ۱۰ درصد از صاحبان مشاغل شاهد کاهش جزئی درآمدشان بوده‌اند. همچنین این آمار نشان می‌دهد که یک‌سوم صاحبان مشاغل و یک‌پنجم کارگران به تغییر شغل یا جستجوی کار ثابت در منطقه‌ای به‌جز شمال سرزمین اشغالی فکر می‌کنند.

تقریباً ۴۰ درصد از شهرک‌نشینان شمال که شهرک‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند، به مسئله بازنگشتن به منازلشان حتی بعد از تمام شدن درگیری با حماس و حزب‌الله می‌اندیشند

 در خلال این چالش‌ها، استعفای سریالی مسئولان نظامی و اعضای کابینه اسرائیل را شاهد بودیم که پشت رژیم را بیش‌ازپیش لرزاند.

درواقع خروج گانتز و آیزنکوت از کابینه جنگ و درنهایت فروپاشی این کابینه نشان‌دهنده پیشرفت و فرصت برای احزاب «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و احزاب «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی است. این دو نفر هر دو از حزب راست افراطی، فعالان پویش شهرک‌سازی و خواهان ادامه جنگ غزه هستند.

بعد از استعفای آیزنکوک و گانتز، نتانیاهو تصمیم به منحل کردن کابینه جنگ گرفت و این در حالی بود که هیچ‌یک از دو هدف کابینه جنگ، یعنی نابودی حماس و تبادل اسرای اسرائیلی محقق نشد- مسئله‌ای که به‌نوبه خود تداوم جنگ غزه و ادامه اعتراضات و فشار‌های داخلی برای تبادل اسرا را به دنبال دارد.

 در پایان اینکه اسرائیلی که طی سال‌های اخیر با بحران‌های جدی مواجه بود، بعد از آغاز جنگ غزه بر بحران‌هایش افزوده شد و چالش‌هایی، چون انزوای بین‌المللی، مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها، استعفای سریالی مقامات نظامی و اعضای کابینه نتانیاهو، اعتراضات داخلی خانواده‌های اسرای ۷ اکتبر، همچنین مخدوش شدن وجهه بین‌المللی اسرائیل و موج راهپیمایی‌ها در اقصا نقاط جهان در حمایت از فلسطین و به راه افتادن جنبش بایکوت برای تحریم اقتصاد اسرائیل دامن‌گیر آن شده و رژیم را مستأصل کرده است.

 این در حالی است که اقلیت‌های افراطی، با در دست داشتن بخش اعظم قدرت اسرائیل، بدون عنایت به این بحران‌ها، رویا‌های دورودراز می‌بافند و در خط تحقق آنها پیش می‌روند بی‌آنکه در اندیشه از بین بردن چالش‌های داخلی و خواسته‌های شهرک‌نشینان باشند و این یعنی اقلیت‌های تندرو، اسرائیل را در سراشیبی سقوط انداخته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر