صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی اختصاصی با آنا مطرح شد؛

افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌ با دستور شهید رئیسی/ ضرورت ایجاد فضای رقابتی سالم بین بازی‌های ایرانی و خارجی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: برای توسعه صنعت بازی‌سازی لازم است سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این حوزه صورت بگیرد تا بتوانیم با ارائه بازی‌های باکیفیت به رقابت با بازی‌های خارجی بپردازیم.
کد خبر : 918393

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره فعالیت‌های دولت سیزدهم در این نهاد اظهار کرد: محور اصلی بحث در دولت سیزدهم ایجاد فصل جدیدی در صنعت بازی‌سازی کشور در حوزه سرمایه گذاری و محور دوم انجام فعالیت‌‍ها به صورت استانی و غیرمتمرکز در بیرون از تهران و انجام فعالیت‌های ملی در سطح کشور بود که خوشبختانه موفق بودیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر تنها رویداد ملی برای رقابت بازی‌های کشور است، افزود: خوشبختانه سال گذشته جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بعد از ۴ سال تعطیلی برگزار شد و به عنوان بزرگترین دورهمی برای فعالین این حوزه با استقبال خوبی مواجه شد. به‌طوری که نزدیک به ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید که در نوع خود بی‌سابقه بود. همچنین ما به عنوان مکمل این جشنواره نخستین رویداد سرمایه‌گذاری غزال را با حضور ۵ صندوق سرمایه گذاری برگزار کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی داشت.

حاجی هاشمی گفت: سال گذشته ابلاغیه‌ای توسط شهید آیت الله رئیسی در حوزه زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای ارسال شد که محور آن افزایش سرمایه‌گذاری  در مراکز بازی‌های رایانه‌ای در کشور بود، از این رو رویداد‌هایی با این محور برگزار شد که نخستین آن رویداد شتابدهی بازی‌های رایانه‌ای با نام «بازی آرا» بود و خوشبختانه روی تیم‌ها سرمایه گذاری صورت گرفت. همچنین در مورد رویداد‌های ملی نیز اقداماتی صورت گرفت از جمله برگزاری اردو‌های بازی سازی به صورت حضوری در استان‌ها و با کمک پارک‌های علم و فناوری استان‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

برگزاری رویداد‌های بازی‌سازی در سطح ملی

وی گفت: از آنجا بود که قرار شد رویداد‌های ملی در بنیاد برگزار کنیم و اردو‌های بازی‌سازی را به صورت حضوری در استان‌ها برقرار کردیم که ۱۵ تا از این رویداد‌ها در استان‌های مختلف کشور با کمک پارک علم و فناوری و فرهنگ و ارشاد استان برگزارشد. مثلاً جام قهرمانان مسابقات ویدئویی سال گذشته در ۱۴ استان و امسال در ۲۰ استان برگزار شد. از سوی دیگر در حال تلاش هستیم که رویداد‌ها را به صورت بین المللی برگزار کنیم که بتوانیم گیمر‌های خارجی را هم درگیر کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: این سرمایه گذاری بیشتر در لایه بذری و پیش بذری بود، اما طبق ابلاغیه رئیس جمهور چند هفته گذشته جلسه‌ای در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور رئیس صندوق و معاونین برگزار و قرار شد به کمک شرکت‌های بزرگ بازی‌ساز که صادرات هم دارند سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور و منطقه انجام شود که مقدمات آن در این جلسه فراهم شد.

وی یکی از بزرگترین دغدغه‌های بنیاد ملی را بحث سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌سازی برشمرد و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله نهاد‌هایی است که می‌تواند در این زمینه کمک‌های مفیدی دهد و امیدواریم در دولت آینده به موضوع سرمایه گذاری در صنعت بازی بیش از پیش پرداخته شود.

لزوم ایجاد فضای رقابتی بین بازی‌های ایرانی و خارجی در زیست بومی سالم

حاجی هاشمی ادامه داد: باید بتوانیم در حوزه تنظیم‌گری، فضای تولید را در کشور به سمت تولیدات ایرانی تقویت کنیم، از طرفی در حال حاضر بازی‌های خارجی موجود که به صورت رایگان و قفل شکسته در کشور عرضه می‌شود لازم است به صورت رسمی عرضه شود تا شرکت‌های خارجی مسئولیت آنها را بر عهده بگیرند، چون الان نماینده خارجی در کشور وجود ندارد تبعات و مشکلات گریبان گیر آنها نمی‌شود و مسئولیتی در قبال آنها ندارند. در حال حاضر این شرکت‌ها قوانین اقتصادی و فرهنگی کشور را رعایت نمی‌کنند، اما اگر به صورت رسمی حضور داشته باشند با رعایت مباحث اقتصادی و فرهنگی در کشور می‌تواند بازی‌‎ها را با قیمت واقعی عرضه کنند.

وی گفت: در نهایت با شکل گیری مناسب صنعت بازی در کشور بازی‌های ایرانی باید بتواند با بازی خارجی رقابت کنند تا گیمر‌ها راضی شوند و والدین با خیال راحت‌تری بازی را در اختیار فرزندان قرار دهند، چون می‌دانند قوانین کشور رعایت می‌شود و اگر در حوزه‌های مالی اتفاقی بیفتند می‌توانند پیگیری کنند در نتیجه بازی سازان ایرانی می‌توانند در زیست بوم سالم رقابت کند و با ارائه بازی‌ها، با کشور‌های خارجی تبادل داشته باشد و تولیدات خود را بهتر عرضه کنند.

حاجی جمشیدی افزود: در همین راستا در تلاش هستیم با شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تنظیم گری‌های لازم حوزه دیجیتال را به صورت عام انجام دهیم تا صنعت بازی سازی رشد یابد و گیمر‌ها در فضای بهتری فعالیت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر