صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
دروازه‌بان خوب از نان شب واجب‌تر است 

«تیبو» از گلری مصدوم تا قهرمانی بی شنل؛ آیا کورتوا از سیاره‌ای دیگر به رئال مادرید می‌آید؟ 

نبرد رئال مادرید و بروسیادورتموند در ومبلی که با قهرمانی کهکشانی‌ها به پایان رسید، باردیگر اثبات کرد می‌توان با تکیه به دروازه بانی توانمند حتی در روزی ناخوش، مقابل حریف به پیروزی رسید و صاحب افتخار شد. 
کد خبر : 915164

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همانگونه که انتظار می‌رفت، شنبه شب غوغایی در ورزشگاه ومبلی لندن برپا شد. رئال مادرید، غول بزرگ فوتبال اسپانیا و اروپا ۲ بر صفر بروسیادورتموند را شکست داد. به این ترتیب کهکشانی‌ها پانزدهمین قهرمانی خویش را در این جام جشن گرفتند. کارلو آنچلوتی یک عنوان ارزشمند دیگر را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. اما این عنوان برای مربی ۶۴ ساله ایتالیایی و شاگردان توانمند و با تجربه اش به راحتی به دست نیامد. 

حتی می‌توان گفت هوداران پرشور سفیدپوشان بار‌ها تا مرز سکته پیش رفتند. زیرا هر لحظه دروازه تیم محبوب خود را مقابل زنبور‌های پرجنب و جوش د ر آستانه فروریختن دیدند. درست است وقتی سوت پایان بازی به صدا درآمد و جشن قهرمانی کارلتو و بازیکنانش آغاز شد، «هانس واندوگه»، گزارشگر معروف فوتبال بلژیک در گزارشی برای روزنامه دمورگن نوشت: «فوتبال یک بازی است که در نهایت در آن، رئال مادرید برنده می‌شود»، اما این افتخارآفرینی یک پیام واضح و تکراری داشت؛ این که داشتن دروازه بانی بزرگ وبا کلاس جهانی از نان شب برای هر تیمی واجب‌تر است! 


 
 
*واکنش آقای خاص به زنبور‌های شجاع 

باورتان می‌شود دوئل ومبلی تنها تماشاگرویژه اش، یورگن کلوپ، مربی آلمانی سابق لیورپول نبود و چهره‌های دیگری مثل ژوزه مورینیو (آقای خاص) را هم داشت که رفتار‌های عجیبی داشتند؟ 
وقتی سوت پایان بازی به صدا درآمد و ناکامی زردپوشان وستفالنی ثبت شد، مربی بزرگ پرتغالی از آن کار‌های همیشه عجیبش کرد. او که به عنوان کارشناس شبکه تلویزیونی تی ان تی اسپورت در ورزشگاه حاضر بود، به یکباره «کابین مخصوص» گزارشگری در ورزشگاه را ترک کرد، به سرعت برق و باد خود را به زمین چمن رساند. بعد به سمت «ادین ترزیچ»، سرمربی جوان دورتموندی‌ها رفت که در گوشه‌ای و در حالتی ازغم باخت، به آنچه اتفاق افتاده بود، فکر می‌کرد. 

مربی پیشین رئالی‌ها به سمت مربی بروسیا رفت و شروع به دلداری اش کرد. «لائورا ودز»، گزارشگر زن شبکه مذکور می‌گوید: «در چشم برهم زدنی، مورینیو را گم کردیم. دیدیم چطور با عجله به سمت زمین می‌رود. بعدازبازی، ازاوعلتش ش پرسیدم که پاسخ داد در آن لحظه آنقدر تحت تاثیر بازی شجاعانه دورتموند قرارگرفت که حس کرد باید به عنوان یک دوست و همکار دلداری دهد. چون واقعا با وجود باخت، بازیکنان ترزیچ عالی کار کردند.» 



*اقدامی درست 

مربی صاحب نام درست می‌گفت. چون شنبه شب دنیای فوتبال دید چطور تیم المانی در نیمه اول به مادریدی‌ها تاخت و ۸ موقعیت صددرصد گل ایجاد کرد. در حالیکه ماتادور‌ها برخلاف انتطار صاحب ۲ موقعیت شدند. مورینیو بعد که به کابین شبکه اش بازگشت، برای علاقمندان چنین توضیح داد: «با ادین همکلام شدم و دلداری اش دادم. خیلی ناراحت بود از این که چرا با آن همه موقعیت، تیمش به گل نرسیده. مرتب این جمله را تکرار می‌کرد و من هم به او گفتم اگرچه این اتفاق تلخ در کارنامه اش ثبت می‌شود اما باید خوشحال باشد و به خود ببالد که چنین بازی هجومی مقابل رئال کرده است. به او گفتم که عملکرد تیمش شاهکار بوده و او و یارانش باید سر خود را بالا بگیرند. گفتم آن مربی باید سرافکنده باشد که مقابل چنین غولی، ترسو بازی کرده باشد. نه دورتموندی که بسیار جسورانه بازی کرد و تنها اسیر دو اشتباه فردی دقایق پایانی شد. حتم دارم حتی آنچلوتی هم به او چنین نکته‌ای را با وجود برد تیمش گفته است.» 


 
 
*چرا دورتموند به گل نرسید؟ 

پیش از نبرد دو تیم، رسانه‌ها عنوان می‌کردند سفیدپوشان با آن همه سابقه، افتخار و داشتن بازیکنان بزرگ، شانس بیشتری برای برد دارند. اما در همین حال بروسیا هم می‌تواند آسوده خاطر در میدان سخت مبارزه قدم گذ‌ارد. همین پیش بینی درست از آب درآمد چرا که زرد‌ها بعد از تصاحب توپ در نیمه اول، به سرعت به طرف دروازه تیبو کورتوا حمله و موقعیت‌های فراوان هم ایجاد کردند. 



تیم درست است با تیزهوشی 

کارلتو به دو گل در اواخر بازی رسید و کاپ قهرمانی راهی اسپانیا شد، اما بی شک در این برد و موفقیت عظیم، دروازه بان ملی پوش بلژیکی نقش تعیین کننده‌ای داشت. گلری که تقریبا تمام طول فصل به خاطر مصدومیتی سنگین، خارج از میدان به مداوا مشغول بود، در بازی فینال بسیار درخشید و بار‌ها با واکنش‌های زیبا و باورنکردنی، تیمش را در بازی نگه داشت. او بعد از قهرمانی گفت: «روز و شب عالی 
برای من رقم خورد. هنوز باورنمی کنم در سالی که بسیار سخت برایم گذشت، در پایان چنین عملکردی داشته باشم. بعد از آن مصدومیت سنگین، واقعا سخت کار کردم آماده شوم. 

وی افزود: «برای یک دروازه بان کسب موفقیت شیرین است، اما شیرین‌تر این است که در فینال، عضو کاملا موثری باشی و با کلین شیت به اینجا برسی.» 
 
وی ادامه داد: «پرسینگ ما در نیمه اول خوب نبود. توپ‌های زیادی از دست دادیم. همین باعث می‌شد حریف سریع حمله کند. در این حال وظیفه داشتم با سیوهایم، تیمم را بیدار و زنده نگه دارم. نیمه دوم وقتی تغییر سیستم دادیم، کم کم کنترل بازی را در دست گرفتیم ودیدید به گل هم رسیدیم. واقعا از ته دل خوشحالم می‌توانم حالا خوشحال و موفق، فصل فاجعه باری را به پایان برسانم.» 


 
*توصیف بلینگهام 

جود بلینگهام نیز تحت تاثیر بازی کورتوا قرارگرفت و تا توانست از هم تیمی اش تعریف کرد: «واقعا در تمام عمرم چنین عملکرد عالی را از دروازه بانی ندیده بودم. دیدم در این فصل به خاطر مصدومیتش چقدر صدمه دید. اگر او حالا اشک می‌ریزد، به خاطر پشت سرگذاشتن آن روز‌های سخت است. تیبو تسلیم نشد، با سختکوشی کارکرد و پرقدرت بازگشت. در بازی، با فداکاری هایش، ما را در بازی نگه داشت تا در وقت لازم گل بزنیم و قهرمان شویم.» 


 
 
*واکنش رسانه‌ها به درخشش تیبو 

فردای روز بازی فینال رسانه‌ها کلی از گلر درجه یک رئال تعریف کردند. روزنامه اس نوشت:نمره ۱۰ این بازی را باید به کورتوا داد که در بدترین لحظات تیمش، دیواری غیرقابل نفوذ بود. او سیو‌های داشت که در کلاس بالای بهترین دروازه بان‌های جهان است. تازه این اولین بازیش در لیگ قهرمانان امسال اروپا بود. طوری هم عمل کرد که گویی هیچ اتفاق بدی برایش در فصل رخ نداده. در یک کلام نشان داد دروازه بانی است که از سیاره دیگری می‌اید. 

روزنامه مارکا اسپانیا هم عنوان کرد:در نظر بگیرید ۹ ماه دو عمل جراحی سنگین داشته باشید و چنین عملکرد درخشانی ارائه دهی. تیبو با مهار‌های مثال‌زدنی، پایه و اساس افتخار مهم و جدید تیم شد. 
روزنامه هت لاتسه بلژیک در گزارش خود ذکر کرد:آنچلوتی خوشحال باشد یک قهرمان بزرگ به اسم کورتوا داشت که مقابل حملات ادیمی، فولکروگ و دیگر دورتموندی‌ها یک تنه ایستادگی کرد. 
روزنامه موندواسپانیا نیز نوشت:کورتوا در بازی حضورداشت و بار دیگر بدون شنل قهرمان رئال مادرید شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر