صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳

آغاز آزمون‌های «شبه‌نهایی» دبیرستانی‌ها از پس‌فردا/ این آزمون تأثیری در نمرات امتحانات‌نهایی ندارد

آزمون‌های «شبه‌نهایی» دانش‌آموزان متوسطه دوم به منظور کنترل استرس‌ و آشنایی آنها با سوالات نهایی، در ۲ درس عمومی و ۲ درس تخصصی، از دوشنبه ۲۷ فروردین آغاز و تا ۲ اردیبهشت ادامه دارد.
کد خبر : 905417

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طبق تصمیمات ستاد عالی آزمون‌ها، آزمون‌های شبه نهایی به صورت هماهنگ کشوری طراحی و به صورت همزمان در سراسر کشور با ۴ عنوان درسی؛ ۲درس تخصصی و ۲ درس عمومی (با توجه به رشته تحصیلی دانش‌آموزان) در دوره دوم متوسطه، برگزار می‌شود.

این امتحانات که به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است از بیست‌و هفتم فروردین آغاز خواهد شد.

در راستای آشنایی دانش‌آموزان و همین طور دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم با شیوه طراحی و شرایط آزمون‌های نهایی، بسته‌ای توسط سازمان پژوهش و معاونت متوسطه آماده شد که در آن، اهداف جزئی دروس و سوال‌های اساسی که مربوط به آن اهداف است و در کنار آن سطوح شناختی دانش‌آموزان را مورد هدف قرار می‌دهند و سوالات براساس آن طراحی می‌شود، در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار می‌گیرد که این آزمون کاملا شبه آزمون و متناظر به آزمون نهایی برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش، سوالات امتحانات شبه نهایی در همه نقاط کشور یکسان است که توسط دبیرخانه‌ها طراحی و به مدارس ارسال می‌شود که تلاش شده طراحی سؤالات مشابه سؤالات آزمون نهایی باشد و همین امر می‌تواند سنگین بودن امتحانات مذکور را برای دانش‌آموزان تداعی کند.

آزمون‌های شبه نهایی که مقرر شده صرفا از کتاب‌های درسی طراحی شوند، توسط معلمان خود دانش‌آموزان تصحیح و اینگونه ضعف‌های دانش‌آموزان مشخص می‌شود لذا فرصتی است تا دبیران در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال تحصیلی مشکلات درسی دانش‌آموزان را رفع کنند؛ این در حالیست که اوراق آزمون‌های نهایی توسط غیر معلمان دانش‌آموزان و حتی در سایر استان‌ها تصحیح می‌شود. معلمان برگه‌های امتحانات شبه نهایی را بر مبنای کلیدی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، تصحیح خواهند کرد.

نمرات امتحانات شبه‌نهایی تأثیری در نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان ندارد، اما ممکن است توسط برخی معلمان به عنوان نمرات مستمر دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که مسئولان آموزش و پرورش این را توصیه نمی‌کنند تا دانش‌آموزان با آرامش در این امتحانات شرکت کنند.

امسال برای هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم سابقه تحصیلی منظور می‌شود. برای کنکور ۱۴۰۳، سهم پایه دوزادهم ۵۰ درصد است، اما برای سال ۱۴۰۴ به۶۰ درصد می‌رسد که در این زمینه پیشنهاد آموزش و پرورش تاثیر ۴۰ درصدی پایه دوازدهم و ۲۰ درصد سهم سوابق پایه یازدهم بود.

آزمون‌های نهایی و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برای سال‌های بعد آنان موثر واقع می‌شود به این نحو که دانش‌آموزان پایه یازدهم برای ۱۴۰۴ تولید سابقه انجام می‌دهند چرا که در این سال، سهم سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد ارتقاء پیدا می‌کند که ترکیب پایه یازدهم و دوازدهم است. همچنین سابقه تحصیلی در ۱۴۰۵ برای هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر