صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
وقتی نتفلیکس و استودیو‌های پخش کننده، بزرگان سینما را پس می‌زنند؛

دهه‌ات گذشته مربی...

امروز صنعت سینما به سمتی رفته که برای امثال فرانسیس فورد کاپولا، دیوید لینچ و جان واترز هزینه نمی‌کند. اگر قرار است این فیلمسازان مولف پولی برای ساخت آثارشان نداشته باشند، این پول قرار است در چه پروژه‌هایی و برای چه هنرمندانی هزینه شود؟
کد خبر : 905090

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها شرایط ساخت فیلم در اکثر نقاط دنیا تغییر کرده است. دیگر فقط اسم تولیدکننده اثر یا فضای کلی فیلم اهمیت چندانی ندارد و استودیو‌های پخش کننده آثار یا کمپانی‌های بزرگ سرمایه‌گذار تا از بازگشت سرمایه‌شان مطمئن نباشند، به هیچ کارگردانی بله نمی‌گویند، حتی فیلمسازی که نامش با ساخت سه گانه «پدرخوانده» در سینما جاودانه شده است.

فیلم سینمایی «مگالوپلیس» (Megalopolis) جدیدترین ساخته فرانسیس فورد کاپولا، یکی از معروف‌ترین فیلمسازان دنیاست که این کارگردان آن را با هزینه شخصی خود و با استفاده از اموال شخصی خود ساخته است. اثری که داستین هافمن، آدام درایور، جیانکارلو اسپوزیتو، ناتالی امانوئل، آبری پلازا، جان ویت، شایا لباف، لارنس فیشبرن، کلویی فاینمن، کاترین هانتر و جیسون شوارتزمن ستارگان آن هستند.

در این فیلم در حالی که شهر متروپلیس پس از رخداد یک حادثه به سمت ویرانی می‌رود، آدام درایور ایفاگر نقش مردی آرمان‌گرا و بلندپرواز به نام «سزار» است که به دنبال بازسازی این شهر با استفاده از مواد تجدید پذیر و ساخت یک آرمان‌شهر است. در سمت مقابل، دشمن قسم‌خورده‌ی او یعنی شهردار این شهر با بازی جیانکارلو اسپوزیتو قرار دارد.

در جستجوی پول

اما با وجود این شرایط به نظر می‌رسد این فیلم به اندازه‌ای هنری و خاص پسند است که هیچ استودیویی برای پخش آن پا پیش نگذاشته است. طبق آخرین اخبار وضعیت استقبال از فیلم کاپولا بین مدیران استودیو‌های پخش کننده آنچنان جالب نیست و، چون این اثر بیش از حد تجربی است، به اندازه ۱۰۰ میلیون دلار، (هزینه تولید) فیلم خوبی به نظر نمی‌رسد، به همین دلیل نیز هنوز هیچ استودیویی به سراغ خرید این فیلم نرفته است.

۱۰ فروردین امسال کاپولا برای فیلم جدیدش یک جلسه اکران آزمایشی در نظر گرفت که در آنجا فیلمش با واکنش‌های بسیار مثبتی همراه بوده است. از جمله توضیفاتی که برای این فیلم به کار رفته می‌توان به «بسیار درگیرکننده... به طور مداوم سرگرم‌کننده... و از نظر بصری چشم‌نواز» و همچنین «فیلمی اعجاب‌انگیز... یادآور سینمای تجربی دهه‌ی ۱۹۶۰... ظهور جوانی فرانسیس فورد کاپولا در ٨٠ سالگی... به طور شگفت‌انگیزی شخصی، به گونه‌ای که گویا آدام درایور خودِ کاپولاست... و آوانگارد و تجربی» اشاره کرد.

طبق ادعای رسانه‌های امریکایی نسخه نمایش داده شده در این اکران آزمایشی نسخه نهایی فیلم بوده و مدت زمان آن، کمی بیشتر از دو ساعت بوده است. پس از پایان نمایش فیلم، حضار با تشویق ایستاده از آن استقبال کرده‌اند و این تشویق، احساساتی شدن فرانسیس فورد کاپولا را در پی داشته است.

فیلم سینمایی «مگالوپلیس» پروژه‌ایست که کاپولا حدود ۴٠ سال برای ساخت آن جنگیده و در نهایت بدون حمایت سرمایه‌گذاران مطرح هالیوود و با هزینه شخصی خودش آن را ساخته است و اکنون بالاخره توانسته آن را به نمایش بگذارد، اما با این وجود هیچ پخش کننده بزرگی برای اکران آن پیش قدم نشده است.

بزرگان هالیوود پشت در دفتر سرمایه‌گذاران!

نکته تاسف برانگیز اینجاست که این شرایط صرفا به کارگردانی مثل کاپولا خلاصه نمی‌شود و بسیاری از چهره‌های موثر هنر هفتم این روز‌ها شرایط مشابهی را از سر می‌گذارنند. دیوید لینچ کارگردانی که آثارش در جشنواره‌هایی مثل اسکار، کن، بفتا، گلدن گلوب و... درخشیده، حالا باید برای پروژه جدیدش به دنبال یک سرمایه گذار بگذرد.

طبق شنیده‌ها این کارگردان بعد از گذشت ۱۴ سال تصمیم داشت اثری جدید را روانه پرده کند، اثری که یک انیمیشن بود و در ابتدا قرار بود نتفلیکس آن را به نمایش درآورد، اما این کمپانی که در سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌های ریز و درشت هالیوود را ساخته حاضر به سرمایه‌گذاری روی این پروژه نشد و لینچ هم به دنبال سرمایه‌گذار‌های دیگر برای ساخت این اثر هست.

حتی خبری هم منتشر شده بود که جان واترز فیلمساز کهنه کار هالیوودی که آخرین اثرش سال ۱۹۹۸ به اکران درآمده، در سال جدید و در سن ۷۷ سالگی به دنبال ساخت پروژه جدید بوده، اما ساخت این فیلم هم به پیدا شدن سرمایه‌گذار بستگی دارد و فعلا خبری از ساخت آن در دسترس نیست.

اینکه امروز صنعت سینما به سمتی رفته که برای امثال فرانسیس فورد کاپولا، دیوید لینچ و جان واترز هزینه نمی‌کند، شرایط به شدت نگران کننده‌ایست. اگر قرار است این فیلمسازان مولف که هالیوود روی دستان آنها رشد کرد پولی برای ساخت آثارشان نداشته باشند، این پول قرار است در چه پروژه‌هایی و برای چه هنرمندانی هزینه شود؟

انتهای پیام/

ارسال نظر