صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۷ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
خسروپناه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ایجاد انگیزه «حل مسئله‌» در پژوهشگران با تبدیل مقاله‌محوری به نیازمحوری 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند اگر مقاله‌محوری را به نیازمحوری تغییر دهیم تعداد مقالات کاهش می‌یابد حرف نادرستی است؛ چراکه اگر این امر تحقق یابد تعداد مقالات افزایش می‌یابد و انگیزه افراد پررنگ‌تر خواهد شد.
کد خبر : 901952

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مؤلفه‌های لازم برای ارتقای رتبه علمی ایران در جهان، اظهار کرد: ارتقای علمی در کشور عمدتاً از طریق کثرت مقالات بوده و رتبه ۱۵ ایران در سطح جهان هم به همین علت است. 

وی افزود: اگر کثرت مقالات و کمیت مقالات را دستخوش آسیب نکنیم، اما آن را به کیفیت پیوند بزنیم، یعنی پژوهش‌ها را ناظر به نیاز‌ها کنیم و در مقابل محققان هم ناظر به نیازمحوری مقاله بنویسند، شاهد افزایش کمیت و کیفیت مقالات خواهیم بود؛ چراکه در پژوهشگر احساس رضایت ایجاد می‌شود و به او ثابت خواهد شد که مقاله را فقط برای ارتقای رتبه علمی تدوین نکرده است؛ بلکه توانسته حل مسئله را در تحقیق خود جای دهد، یقین دارم که ارتقای علمی ایران با این فرآیند افزایش می‌یابد.

خسروپناه تصریح کرد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند اگر مقاله محوری را به نیازمحوری تغییر دهیم تعداد مقالات کاهش می‌یابد حرف نادرستی است؛ چراکه اگر این امر تحقق یابد تعداد مقالات افزایش می‌یابد و انگیزه افراد پررنگ‌تر خواهد شد و در مقابل محققان هم سعی می‌کنند نیاز کشور را با نوشتن مقالات حل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر