صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اجرای طرح کیف در کلاس برای ارتقای کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان

آموزگار منطقه یک آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح کیف در کلاس یکی از موثرترین طرح‌ها در ارتقای کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود، گفت: یک ماه اول سال تحصیلی مدرسه به‌صورت جدی به دانش‌آموزان تکلیف خوان‌داری ارائه می‌شود. عدم اعتمادبه‌نفس و فن بیان گفتمان در دانش‌آموزان به‌وضوح دیده می‌شود و متوجه می‌شویم که آنها در خوان‌داری ضعف دارند.
کد خبر : 898554

زینب حلیمی، آموزگار استان البرز و منطقه یک آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهارت‌های آموزگار‌ها متفاوت از یکدیگر است، در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش ودانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: معلمان در مقاطع مختلف از خلاقیت‌های متنوعی برای دانش‌آموزان در کلاس اجرا می‌کنند و بنابر نظر شخصی، تکالیف درسی با توجه به نوع فعالیت و مهارت آموزگار‌ها در کلاس درس ارائه می‌شود.

وی نظر منفی خود را نسبت به ارائه تکلیف درسی اعلام کرد و ادامه داد: اعتقادم بر این است که دانش‌آموزان باید تمام مطالبی که لازم است را در کلاس آموزش ببینند و در منزل وقت خود را با اعضای خانواده سپری کند.

این آموزگار تکلیف درسی را در خانه کاری سنگین و پیچیده دانست و عنوان کرد: متاسفانه برخی از دانش‌آموزان برای نوشتن دو خط تکلیف با خانواده‌های خود درگیر می‌شوند و این موضوع از نظر بنده اصلا منطقی نیست.

حلیمی با بیان اینکه سال‌هاست طرح کیف در کلاس را برای دانش‌آموزانم اجرا می‌کنم، تصریح کرد: در این طرح کیف‌های دانش‌آموزان پس از تعطیلی در کلاس باقی می‌ماند و این موضوع یک تشویق نیز برای آنها محسوب می‌شود، زیرا موافقت باید با مدیر مدرسه باشد و معمولا این موضوع با مخالفت روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف تکلیف درسی در منزل به عنوان تشویق و هدیه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، عنوان کرد: به‌طور معمول، از ۳۰ دانش‌آموز، یک‌سوم آنها شامل هدیه می‌شوند و در طول هفته کیف‌هایشان در کلاس می‌ماند.

این آموزگار ادامه داد: تقریبا ۲۰ سال است که شاغل هستم و این طرح را در کلاس اجرایی می‌کنم و دانش‌آموزان را در این کلاس فقط به خواندن، روان‌خوانی و مطالعه تشویق می‌کنم. اگر دانش‌آموز بتواند کتاب داستانی را که خوانده است با بیان عامیانه در چند جمله برای من معلم تعریف و بازگو کند، از نظر من بهترین تکلیف و نهایی‌ترین برداشت از محیط اطراف است.

حلیمی با بیان اینکه طرح کیف در کلاس یکی از موثرترین طرح‌ها در ارتقای کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود، اظهار کرد: یک ماه اول سال تحصیلی مدرسه به‌صورت جدی به دانش‌آموزان تکلیف خوان‌داری ارائه می‌شود. عدم اعتمادبه‌نفس و فن بیان گفتمان در دانش‌آموزان به‌وضوح دیده می‌شود و متوجه می‌شویم که آنها در خوان‌داری ضعف دارند.

وی با بیان اینکه باید اولیا دانش‌آموزان را به خواندن و مطالعه کتاب‌های غیردرسی تشویق کنند، تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان دو جمله غیردرسی در روز یاد بگیرند، در فهم و درک ریاضی و کتاب‌های درسی نیز تشویق می‌شوند.

این آموزگار با بیان اینکه حجم تکالیف درسی متاسفاه بسیار زیاد است، عنوان کرد: اگر با دانش‌آموزان رفاقتی رفتار شود، آنها نیز مسئولیت‌پذیرتر می‌شوند.

حلیمی با بیان اینکه تکلیف‌های مهارت‌محوری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، یادآور شد: علاوه‌بر تکلیف‌های مهارت‌محور، بخشی از روز را باید به تهیه ناهار و شام با مدیریت بزرگتر‌ها اختصاص دهند. همچنین دانش‌آموزان با انواع بازی‌ها از جمله هفت‌سنگ آشنا می‌شوند. این بازی‌ها می‌تواند به یادگیری شخصیت و شکل‌گیری مهارت‌های دانش‌آموزان کمک بزرگی کند.

وی با اشاره به اینکه در آخر هفته‌ها بر تکلیف‌های مهارتی تاکید دارم، افزود: همچنین پدر‌ها باید در آخر هفته‌ها حضور پررنگ داشته باشند. همچنین والدین باید دیکته بازی، خلاق و بادکنکی به دانش‌آموزان بگویند.

این آموزگار با اشاره به روش ارائه دیکته بادکنکی، اظهار کرد: دانش‌آموزان کلمات مهم دیکته‌ای را در ۴ بادکنک می‌نویسند و دو تا از بادکنک‌ها پوچ است و با خانواده‌ها بازی می‌کنند و از این بازی باید عکس و فیلم ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر