صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۷ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

تولید کودهای نگهدارنده محصولات کشاورزی با بهره‌گیری از باکتری مفید

متخصصان بیوتکنولوژی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در حوزه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی موفق به ساخت «کود‌های نگهدارنده محصولات کشاورزی» با بهره‌گیری از باکتری مفید شدند.
کد خبر : 897305

مسعود عباسی، مدیرعامل مجموعه دانش‌بنیان فعال در زمینه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابتدا به ماهیت دقیق کودهای نگهدارنده به‎عنوان محصولی دانش‌بنیان در حوزه بیوتکنولوژی اشاره کرد و ادامه داد: ایده تولید کودهای گیاهی نگهدارنده از زمانی کلید خورد که محصولات کشاورزی اعم از میوه‌ها، سبزیجات و غیره که به کشورهای دیگر صادر می‌شد به‌دلیل مقدار زیاد سَم داخل آن‌ها، توسط بازرسان گمرک کشور مقصد «Reject» یا بازگشت داده می‌شد.

وی ادامه داد: بازگشت محصولات کشاورزی در فرآیند صادرات کالا، خرابی و کَپَک زدن آن‌ها از جمله دلایل مهم برای تولید کودهای گیاهی نگهدارنده بود.

عباسی درباره فرمولاسیون به‌کار رفته برای تولید کودهای نگهدارنده توضیح داد: برای تولید این کودها، از باکتری‌های مفید استفاده شده است.

مدیرعامل این مجموعه شتاب‌دهنده به مزیت‌های دیگر کودهای نگهدارنده اشاره کرد و افزود: کودهای نگهدارنده گیاهی به‌قدری امن و سالم هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک ماده خوراکی نیز استفاده کرد. این کودها تا 6 ماه، محصولات کشاورزی تولیدشده را سالم نگه می‌دارند.

وی با بیان اینکه نحوه عملکرد و استفاده از این کودهای نگهدارنده، به دوشکل است، ادامه داد: کودهای نگهدارنده را می‌توان قبل از کاشت محصول داخل خاک و همچنین بعد از به‌ثمر رسیدن محصولات کشاورزی به‌عنوان اسپری سَم روی آن‌ها، استفاده کرد.

عباسی درباره سطح فناوری یا «TRL» کودهای نگهدارنده توضیح داد: سطح فناوری این محصول عدد 6 است و تیم طراح، درحال تلاش برای افزایش سطح فناوری این محصول هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر