صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جزئیات برپایی ۳ جشنواره تئاتر رضوی تشریح شد/ همه آثار انتخابی تندیس می‌گیرند

طی یک نشست خبری جزئیات برپایی ۳ جشنواره تئاتر رضوی تشریح شد.
کد خبر : 894954

به گزارش خبرنگار فرهنگ و‌ جامعه  خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بخش هنرهای نمایش رضوی بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) صبح امروز، شانزدهم بهمن ماه با حضور، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره بین المللی امام رضا،اتابک نادری، دبیر جشنواره تئاتر رضوی، علی محمد رادمنش دبیر جشنواره تیاتر خیابانی رضوی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. 

در ابتدای نشست آیین رونمایی از پوسترهای هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی با حضور فرهاد قائمیان ، اتابک نادری و علی محمد رادمنش برگزار شد.  

سپس اتابک نادری در صحبت‌هایی گفت: در این دوره جشنواره تلاش کردیم نگاه حرفه‌ای‌تری بر مبنای تولید آثار به دور از فضای کلیشه‌ای معمول داشته باشیم. نکته دیگر تلاش کردیم جشنواره را غیرمتمرکز با جهت دهی متفاوت داشته باشیم که آثار در شهرهای خود تولید و اجرای عموم شوند و ما گزینشی از آثار اجراهای عمومی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر نباید برای جایزه گرفتن و هیجانات رقابتی باشد، گفت: هدف ما کار تئاتر برای خود تئاتر است. یک سری هزینه هم به اسم تئاتر مثلا گروه انتخاب  برای همه جشنواره‌ها می‌شود، اینها را برآورد کردیم که هزینه‌هایش را برای تولید بگذاریم تا به سفره هنرمند برگردد، مرحله داوری هم برداشتیم و هر پانزده کار انتخابی هر بخش را گفتیم منتخب هستند و تندیس خواهند گرفت. 

نادری با اشاره به نوع ارائه آثار در این جشنواره گفت: خیلی‌ها برای کار تئاتر رضوی حرم را درمانگاه نشان می‌دهند، نذر و بچه و اینطور چیزها کار می‌شود،  یعنی با یک واژه ربط می‌دهند، اما امسال گفتیم هر اثری که بر مبنای باورهای دینی و اخلاق بنا نهاده شود، رضوی می دانیم، حتی اگر اسم امام رضا(ع) هم نمی آید. ائمه هم پیامشان این است که ما زندگی سالم داشته باشیم پس از نگاه شتابزده باید دور شویم و هنرمندان بدانند دیگر سلیقه داوران و مدیران مهم نیست، مخاطب مهم است که چقدر کار اثرگذار شود. 

وی در ادامه افزود: به جز پانزده اثر انتخابی هر بخش، سایر کارهای ارسالی هم مبلغی کمک هزینه فیلمبرداری و ارسال می گیرند، حتی این کارها می توانند به اجرای عموم با مهر تئاتر رضوی بروند.کتاب شانزده دوره گذشته هم تدوین و اسناد دوره‌های قبل هم آماده بارگذاری در سایت شمس طوس شده است.

سپس کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز پشت تریبون گفت: امیدواریم برای سال‌های بعد بخش بین‌الملل را هم در بخش صحنه‌ای در این جشنواره داشته باشیم. بنظرم ایده‌هایی که مطرح شد خیلی خوب است و امیدوارم به بهترین نحو این دوره برگزار شود. 

رادمنش در صحبت‌هایی گفت: تئاتر خیابانی بخشی از یک فرایند بزرگتر بیرونی است، اینجا مدنظر ما شکلی از رخدادهای مربوط به دین و ایین برآمده از شخصیت امام رضا(ع) است. اندیشه رضوی برای ما خیلی مهم بود و تلاش کردیم فراخوان را طوری تنظیم کنیم که گروه های نمایشی تعمق داشته و طرح و ایده هایی ارسال کنند که مربوط به امام رضا باشد. ما هم در تئاتر رضوی می توانیم جهانی شویم چون دیدگاهمان جهانی است. 

وی درباره فرایند جشنواره تئاتر خیابانی رضوی گفت: ما فراخوان را مهر ماه برای گروه های فعال کشور فرستادیم، ۱۶۹طرح به جشنواره رسید که ۴۰طرح انتخاب و ازینها ۲۴طرح معرفی برای تولید شدند.در مرحله بعد این آثار بررسی و ۱۲اثر انتخاب و اجرا می شوند. هر دوازده گروه برای ما برگزیده محسوب می شوند و در اختتامیه حضور خواهند داشت. 

همچنین رفاهی مشاور راهبری محتوایی جشنواره ها نیز گفت: یکی از ویژگی‌های مهم فرهاد قائمیان خادمی حضرت رضا(ع) است، قرار شده در راس جشنواره‌ها هر سال یک هنرمند فرهیخته باشد. ما از سال قبل به این نتیجه رسیدیم که در عرصه تئاتر مردم دیداری از کارها و بهره نمی‌برند جز خود هنرمندان، برای همین گفتیم هزینه‌ها را کم کنیم و به خود هنرمندان بدهیم. بنابراین ۱۲خیابانی، ۱۵صحنه‌ای و ۸ تئاتر کودک مورد حمایت قرار می‌گیرند. ادارات کل ارشاد قرار شده سالن در اختیار گروه‌ها قرار دهند، تبلیغات شهری و شهرداری هم پای کار بیایند ، یک جریان فرهنگی امام رضایی از عید فطر تا تولد امام رضا ایجاد شود ، حال شرایط هر استان متفاوت است.    

وی درباره تئاتر کودک گفت: ما تلاش داریم اگر بیش از هشت کار خوب کودک داشتیم با رایزنی از آنها هم استفاده کنیم، همت کنیم تا کارها در شهرهای مختلف به نمایش در بیاید. 

زمانی، معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا نیز گفت: نظام موضوعی همه بخش‌های جشنواره امام رضا معین الضعفا است. 
مشارکت کنندگان امسال هم  موسسه آفرینشهای استان قدس رضوی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل هنرهای نمایشی، سازمان اوقاف و صدا و سیما هستند.

در بخش پرسش و پاسخ نظری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره نحوه برپایی سه جشنواره تئاتر رضوی گفت: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی جشنواره رضوی از ۲۵ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرار است هر گروه از این آثار در استان متولی خود اجرا بروند، گفت: علاوه بر اینها 500 طرح، متن و ایده هم در سایت شمس طوس دریافت و و رکوردهای آنها ثبت شده است.

همچنین فرهاد قائمیان نیز در پاسخ به سوالی درباره بین‌المللی شدن جشنواره امام رضا(ع) گفت: طبق صحبت‌هایی که با بنیاد امام رضا و شورای سیاست گذاری شده است از سال بعد تلاش داریم با حضور همین دوستان در کنارمان کار را بین‌المللی کنیم که البته امیدواریم این اتفاق بیافتد.

اتابک نادری نیز در این باره گفت: باز هم می‌گویم که نباید درگیر کلیشه‌ها بشویم، تعریف ما از بین‌المللی بودن چیست، آیا همین که چند کار به ایران بیاوریم، می‌شود بین‌المللی؟ حتی می‌تواند چند کار از ایران به خارج برد و از این طریق نیز دستاوردهایمان را در بخش بین‌الملل نشان دهیم.

وی با بیان اینکه کار برگزیده این دوره ندارد و چند کار پرمخاطب جایزه ویژه خواند گرفت، گفت: اگر شرایط پیش بیاید وبتوانیم رایزنی کنیم تا برخی کارها را در کشورهای مسلمان همسایه به اجرا ببریم.

نادری یادآور شد: حتی برنامه داریم برای دوره بعدی جشنواره کارهای مخاطب پسند را به صورت رپرتوار در شهرهای دیگر غیر از میزبان به اجرا ببریم و به صورت چرخشی این اتفاق بیافتد، یعنی همکاران تئاتر تولید کنند و آن را در مواجه با مخاطب قراردهند. حتی ما لازم داریم که سلایق نذر ونیاز را در نگاه خیرین نیز تغییردهیم خود فرهنگ تئاتر، تجسمی و چیزهای دیگر می‌تواند نذر فرهنگی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر