صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
وقتی مهارت پابه‌پای آموزش پیش می‌رود؛

فعالیت ۳ دانشکده کارآفرینی و ۱۴ مدرسه عالی مهارتی در دانشگاه آزاد البرز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از ایجاد و فعالیت ۳ دانشکده مهارت و کارآفرینی و ۱۴ مدرسه عالی مهارتی در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 894949

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در حوزه آموزشی و مهارتی براساس بسته‌های کاری سند تحول و تعالی حول چهار محور ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی، اصلاح و بازآرایی رشته‌های تحصیلی در راستای افزایش هم‌پیوندی میان‌رشته‌های تحصیلی، ظرفیت‌ها و نیاز‌های آمایشی منطبق بر رصد روند‌های علم، فناوری، مشاغل جدید و آینده‌پژوهی دانش، براساس نیاز‌های آمایشی منطبق بر رصد روند‌های علم، فناوری و مشاغل جدید و آینده‌پژوهی سند تحول، ارزیابی رشته‌ها و محتوا‌های درسی موجود براساس حوزه‌های دانش جدید، تحولات فناورانه حوزه‌های دانشی همگرا و مشاغل جدید و انطباق رشته محل‌ها سازماندهی‌های لازم را انجام داده و در دو سال گذشته به میزان ۱۰ درصد رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بازنگری و پالایش شدند.

خبرنگار آنا در گفت‌وگو با حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، عملکرد دوساله این دانشگاه را در حوزه‌های مختلف بررسی کرده که در این بخش، حوزه آموزشی و مهارتی بررسی شده و مشروح گپ و گفت آنا با وی در پی می‌آید:

آنا: عملکرد معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج را در دو سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کلانتری: عملکرد معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف را می‌توان به ترتیب زیر تقسیم‌بندی کرد؛ در زمینه جذب دانشجو، تعداد دانشجو از ۳۸ هزار و ۱۰۷ نفر به ۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده، همچنین تعداد رشته‌های تحصیلی از ۲۷۸ رشته به ۳۶۱ رشته رسیده و براساس آمایش استان البرز و بسته کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی رشته‌های تحصیلی موفق به راه‌اندازی دفتر هدایت تحصیلی و جذب دانشجو، پردیس دانشگاه در شهر فردیس با ۶۷۰ دانشجو، تأسیس مجدد مرکز آموزش طالقان، ایجاد دانشکده هوش مصنوعی، تصویب سه دانشکده موضوعی جدید (هنر و رسانه، جامعه و حکمرانی، فرهنگ و تمدن)، افزایش مدارس سما از ۷ به ۱۴ مدرسه در سال ۱۴۰۲ شدیم.

بازآرایی رشته‌های تحصیلی در راستای افزایش هم‌پیوندی میان‌رشته‌‌ای

آنا: عملکرد حوزه آموزشی و مهارتی در زمینه ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی چگونه بوده است؟

کلانتری: اصلاح و بازآرایی رشته‌های تحصیلی در راستای افزایش هم‌پیوندی میان‌رشته‌های تحصیلی، ظرفیت‌ها و نیاز‌های آمایشی منطبق بر رصد روند‌های علم، فناوری و مشاغل جدید و آینده‌پژوهی دانش با بازنگری و پالایش به میزان ۱۰ درصد رشته‌ها، مقاطع تحصیلی، طراحی و تعریف رشته‌محل جدید در حوزه علوم پزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی براساس نیاز‌های آمایشی (یک رشته - کارشناسی ارشد پرستاری) بخشی از اقدامات ما در حوزه آموزشی است.

کیفیت‌بخشی و تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی با برگزاری ۲۱ دوره تخصصی، احداث سه دانشکده مهارت و کارآفرینی و ۱۴ مدرسه عالی مهارتی از دیگر فعالیت‌ها بوده و تغییر نظام تعاملی استاد و دانشجو، افزایش انعطاف‌پذیری فرآیند آموزش مبنی بر استعداد‌ها، تقویت قدرت ابتکار و خلّاقیت دانشجو با راه‌اندازی دفتر مشاوره، هدایت تحصیلی، ارائه مشاوره و هدایت تحصیلی برای ۴۰ درصد دانشجویان زیرپوشش از دیگر اقدامات در معاونت آموزشی و مهارتی است.

کیفیت‌بخشی و تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی با برگزاری چهار سری آزمون از آزمون‌های واحد الکترونیکی، ۱۰ نوبت آزمون سراسری، ۲۱ نوبت آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی، ۱۶ نوبت آزمون ارزیابی زبان دانشجویان دکتری EPT و ۶ نوبت آزمون‌های نظام مهندسی، راه‌اندازی و ایجاد میز خدمات آموزشی، چابک‌سازی فرآیند‌های آموزشی و ارائه ۱۵ میز خدمت به دانشجویان از دیگر اقدامات واحد کرج بوده است.

از سویی ارتقای جایگاه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در نظام آموزش عالی کشور و آموزش‌های بین‌المللی از رتبه دو در سال ۱۴۰۰ به رتبه A+ در سال ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت‌های معاونت آموزشی و مهارتی این دانشگاه است.

آنا: در زمینه بازیابی ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای چه اقداماتی شده است؟

کلانتری: ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای و ایجاد دانشکده‌های موضوع‌محور، فناوری و گروه‌های دانش‌محور مورد بازیابی قرار گرفت و دانشکده‌هایی به تصویب رسید و اقدامات مؤثری صورت گرفته که در حال اجراست.

تصویب دانشکده‌های علوم انسانی عبارتند از: دانشکده جامعه و حکمرانی مشتمل بر گروه‌های حسابداری و مالی، حقوق، علوم سیاسی، مدیریت، فلسفه، الهیات و معارف اسلامی با ۱۳ هزار دانشجو.

دانشکده هنر و رسانه مشتمل بر گروه‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، هنر و روانشناسی عمومی با حدود ۳ هزار دانشجو.

دانشکده فرهنگ و تمدن مشتمل بر گروه‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و فرهنگ ملل با ۲ هزار دانشجو.

تصویب دانشکده‌های علوم، مهندسی و کشاورزی شامل دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی مشتمل بر گروه‌های فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی.

دانشکده فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته مشتمل بر گروه‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی و علوم کامپیوتر.

دانشکده مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی مشتمل بر گروه‌های مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی صنایع

دانشکده صنعت ساختمان و محیط‌زیست مشتمل بر گروه‌های مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، زمین‌شناسی، نفت و پلیمر.

دانشکده ارتباطات، حمل و نقل و لجستیک مشتمل بر گروه‌های مهندسی برق، مهندسی عمران ـ نقشه‌برداری.

دانشکده کشاورزی، آب، غذا و فراسودمند‌ها مشتمل بر گروه‌های مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، مهندسی شیمی.

علاوه بر موارد فوق دانشکده‌های تعلیم و تربیت مشتمل بر گروه‌های روانشناسی، آموزش زبان، مشاوره، برنامه‌ریزی درسی و ... با ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو، دانشکده بین‌الملل با ۷۰۰ دانشجو و دانشکده مهارت و کارآفرینی با ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو حفظ خواهند شد.

راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در سطح استان البرز با بیش از ۵ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد.

همچنین اخذ ۸۸ رشته پرمتقاضی کاربردی و مهارتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و ۱۴ رشته کارشناسی‌ارشد برای واحد‌های کرج، هشتگرد، فردیس، نظرآباد و طالقان از دیگر اقدامات بوده است.

تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی

آنا: با این تفاسیر شاهد ارتقای آموزشی و مهارتی در دانشگاه آزاد کرج و رشد جذب دانشجو هستیم، درست است؟

کلانتری: با توجه به افزایش رشته‌های تحصیلی (پس از پنج سال عدم دریافت رشته در استان البرز)، افزایش کیفیت و خدمات آموزشی تخصصی و مهارتی شاهد رشد ۳۱ درصدی و ۲۵ درصدی به ترتیب در نیمسال‌های اول و دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که با در نظرگرفتن ترم تابستان به طور متوسط شاهد رشد ۲۳ درصدی دانشجو در استان البرز به ویژه در واحد کرج بودیم.

همچنین کیفیت‌بخشی و تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی با راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و هشتگرد با ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۶۹ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی پیوسته، راه‌اندازی دو مرکز آموزشی پردیس فردیس و مرکز طالقان، اختصاص ۲۰  رشته از رشته‌های کاربردی و مهارتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به این دو مرکز و نزدیک به‌ یک‌هزار دانشجوی مشغول به تحصیل، راه‌اندازی نخستین مرکز مدیریت، مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی TMC در دانشگاه آزاد اسلامی کرج با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، راه‌اندازی و ایجاد هشت مدرسه عالی مهارتی، پیشنهاد راه‌اندازی سه دانشکده موضوعی «هنر و تمدن اسلامی»، «مطالعات خانواده ایرانی اسلامی»، «مواد و سازه‌های نوترکیب» برای تعریف گرایش‌های میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی ، مناسب‌سازی، کیفیت بخشی به فضا‌ها و تجهیزات آموزشی با تمرکز بر تحول دیجیتال و فناوری‌های نو در آموزش به‌خصوص آموزش مجازی و بازار مجازی محتوا‌های آموزشی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های سریع و به‌‌روز آموزش الکترونیکی در دانشگاه، احداث یک اتاق تولید محتوای آموزش الکترونیکی، بازطراحی، به‌روزرسانی و چهارزبانه کردن وب‌سایت دانشگاه از دیگر اقدامات است.

آنا: در زمینه ارزیابی تحصیلی دانشجویان چه اقداماتی داشته‌اید؟

کلانتری: اصلاح نظام جذب حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان بر مبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی بر داده‌های پیمایشی با تهیه و ارزیابی معیار‌های هم‌پیوندی رشته‌ها و نیاز‌های آمایشی، اصلاح رشته محل‌ها براساس ساختار مأموریت‌گرایی و اهداف انطباق زمینه‌ای و انطباق با تحولات فناورانه و اجتماعی از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در زمینه ارزیابی تحصیلی بوده است.

برقراری ارتباط تعاملی و مستمر با صنایع و سازمان‌های محلی در راستای ارتقای کاربردپذیری محتوا‌های آموزشی، کارآمادگی در دانشجویان، آموزش مبتنی بر خلق رشته تحصیلی، محتوای آموزشی براساس تحقق رویکرد حل مسائل واقعی، مدیریت دانش و اتصال حلقه آموزش، کارآفرینی و اشتغال از دیگر اقدامات بوده است.

اصلاح نظام ارزیابی تحصیلی دانشجویان بر مبنای یادگیری عمیق

آنا: درباره اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیئت علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه چه اقدامی صورت گرفته است؟

کلانتری: در راستای اجرای بیانات مقام معظم رهبری درباره لزوم نخبه‌پروری و حمایت از به‌کارگیری نخبگان به‌عنوان آرمان پیشرفت کشور در دانشگاه‌ها و مفاد سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نظام مدیریت عملکرد با هدف کیفی‌سازی در جذب اعضای هیئت علمی نخبه و اثربخش و همچنین در راستای راه‌کنش توانمندسازی و شبکه‌سازی اعضای هیئت علمی، نخبگان و پژوهشگران در پاسخگویی به نیاز‌های ملی اقداماتی انجام شده است.

از جمله این اقدامات جذب تعداد ۳۷ عضو در قالب هیئت علمی پیوسته، تعداد ۵۲ استاد برجسته در قالب هیئت علمی وابسته و تعداد یک‌هزار و ۶۵۸ دانشجوی دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان دستیار آموزشی، بازنشستگی تعداد ۳۲ عضو هیئت علمی، بررسی تعداد ۹۷۰ پرونده مربوط به ترفیع سالانه اعضای هیئت علمی در ۲۲ جلسه رسمی و صدور بیش از ۸۵۰ حکم پایه استحقاقی، بررسی ۳۲ مورد امور مربوط به مأمورین به سایر واحد‌ها و به واحد کرج، ۵ مورد تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی قطعی، ۲ مورد تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و ۶ مورد تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیئت علمی ایثارگر است.

 آنا: در زمینه ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی چه اقدام گرفته است؟

کلانتری: در راستای اصلاح نظام جذب حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان بر مبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی بر داده‌های پیمایشی، دوره‌های آموزشی روش‌های یادگیری عمیق برای اعضای هیئت علمی (۱۰ دوره با ۲۰۰ شرکت‌کننده) اجرا و دوره‌های مستمر توجیهی و ارزیابی درراستای حداکثر انطباق فکری و روشی با مبانی تربیتی توحیدی و شیوه‌های آموزشی نوین تحول‌آفرین با برگزاری «دوره توانمندسازی دستیاران آموزشی (دانشجویان دکتری)» برای بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ دستیار آموزشی، اجرای هم‌افزایانه نظام‌های جذب و ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی برای کیفی‌سازی و اصلاح هرم رتبه‌ای اعضای جلسات کمیته منتخب با بررسی موارد مربوط به وضعیت استخدامی، ارتقاء و پایه‌های تشویقی استادان هیئت علمی و ارسال تعداد ۳۷ پرونده به سازمان مرکزی، تکمیل و ارسال مشخصات احکام انتصابی اعضای هیئت علمی در راستای تحقق اهداف و برنامه راهبردی عملیاتی و در اجرای بسته کاری سازمان یادگیرنده سند تحول و تعالی دانشگاه به منظور انتظام بخشی سازمانی و پیشگیری از نابسامانی در انجام امور اداری و نحوه‌ پرداخت‌های مالی از طریق سامانه ساجد (بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ حکم) برگزار شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر