صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: باید به نظریه‌پردازی در دفاع مقدس دست یابیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت توجه به عرفان دفاع مقدس گفت: باید به نظریه‌پردازی در دفاع مقدس دست یابیم
کد خبر : 890308

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه ۲۰ دی در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت، مدافعان سلامت، شهدای کرمان و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس توانسته در نمادسازی توفیقات خوبی را به دست آورد، موزه‌هایی متعددی در کشور راه‌اندازی شده که مردم با حضور در آنها، می‌توانند بخشی از جهاد دفاع مقدس را مشاهده کنند، خوشبختانه موزه‌های دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور با تدبیر و دانش ساخته شده است.

وی ادامه داد: فرآیند موزه‌سازی و نمادسازی کار خوبیست که البته نیاز به تجربه‌نگاری دارد، آن چیزی که در موزه‌سازی اهمیت دارد نشان دادن ابعاد ماجراست. دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد و نشان دادن این ابعاد کار دشواری است، مثلا جوانان و طلاب در جنگ نقش زیادی داشتند و حتی بسیاری از شهدا از میان این عزیزان بودند، نمایش اینها کار دشواری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر معارف و علوم دفاع مقدس گفت: باید اتفاقات جنگ را تجربه‌نگاری کنیم تا به نظریه‌های علوم انسانی دست یابیم. بخش تجربه‌نگاری خوب پیش رفته و دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه پدافند ارتش، دانشگاه افسری امام حسین(ع) و برخی از ناشران اقدامات خوبی انجام داده اند اما در تبدیل تجربه به نظریه علمی خلأ داریم که دانشگاه امام حسین(ع)، ارتش و ستاد مشترک ارتش و سپاه دانشمندان خوبی در این زمینه دارند و باید کمک کنیم نظریه‌پردازی در زمینه دفاع مقدس شکل گیرد.

خسروپناه با تأکید بر تدوین تجربه‌های دفاع مقدس به صورت کتب درسی بیان کرد: در این زمینه بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس موفقیت خوبی داشته است، اخیرا هم تجربه‌نگاری پزشکی دوران دفاع مقدس منتشر شده که تجربه موفقی است، این منابع باید در دانشگاه‌های مرتبط تدریس شود چراکه شاید نقل خاطرات کلی از جنگ در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی جذابیت لازم را نداشته باشد اما خاطرات موضوعی نه تنها جالب است بلکه می‌تواند نگاه خوبی از جنگ را برای دانشجویان پزشکی ترسیم کند.

وی با بیان اینکه خلأ و نیاز زمانه امروز ترویج و تبیین دفاع مقدس است، با اشاره به موضوع عرفان در نگاه مراجعی نظیر آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی بیان کرد: از نگاه این اساتید سه دسته عرفان در عرفان اسلامی شامل عرفان ادبی، عرفان عملی، عرفان نظری وجود دارد، کسانی که از این عرفان‌ها بهره می‌برند می‌توانند در نهایت به توحید عرفانی انسانی دست پیدا کنند و از همه کثرت‌ها به وحدت دست یابند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عرفان دفاع مقدس را نوع چهارم عرفان دانست و گفت: عرفان دفاع مقدس در قلّه است، عرفان‌های دیگر در دامنه این قله قرار دارند، سوال مهم این است که عرفان دفاع مقدس چه بود که باعث می‌شد نوجوانان و جوانان از جانشان دست بردارند و در مقابل دشمن بایستند؟

خسروپناه با تأکید بر مکتب حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد: مکتب امام(ره) مبتنی بر عرفان بود و خالق عرفان دفاع مقدس نیز امام(ره) بود، این عرفان مبانی، اصول و سلوک منحصر به خود دارد و با سه عرفان ادبی، عملی و نظری متفاوت است، علی‌رغم طولانی بودن گذراندن مراحل عرفانی ادبی، عملی و نظری، عرفان دفاع مقدس در کوتاه مدت حاصل می‌شود و به زیست متفاوت از سایر عرفان‌ها نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه لازم است درباره مکتب دفاع مقدس کار جدی صورت گیرد، ادامه داد: فردی مانند شهید سلیمانی مکتب دفاع مقدس را می‌شناخت و در زیست جهان عرفان مقدس قرار گرفته بود، عرفان حاج قاسم باعث شد که روز به روز به مقام والایی دست پیدا کند چراکه دفاع مقدس مکتب چهارم عرفان است و از سه عرفان دیگر متفاوت است، چون دیگر از هر چه غیر خداست دست می‌شوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر