صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

واحد تولید ورق کبالت از پسماند‌های روی افتتاح شد

واحد «تولید ورق کبالت از پسماند‌های روی» محصول یک دانش‌بنیان شرکت بین‌المللی حوزه تحقیقات صنعت و معدن افتتاح شد.
کد خبر : 889435

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جریان سفر رئیس جمهور به استان زنجان، با حضور دکتر عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت معدن و تجارت و دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، واحد «تولید ورق کبالت از پسماند‌های روی» صبح امروز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ افتتاح شد.

این طرح دانش‌بنیان که توسط پژوهشگران شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن انجام شده است، شامل راه‌اندازی خط تولید کبالت با ظرفیت یک هزار تن در سال و بازیابی کبالت از فیلتر کیک گرم کارخانه‌های روی می‌شود.

محمدصادق خیاطیان درخصوص ضروت اجرای این طرح گفت: از کبالت در توربین‌های جت تا ژنراتور‌های توربین گاز و سایر برنامه‌های کاربردی که نیاز به درجه حرارت بالا دارند، استفاده می‌شود. کبالت یک فلز استراتژیک و یک عنصر با اهمیت رو به رشد در اقتصاد آینده انرژی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از باتری‌های لیتیومی حاوی ۶۰ درصد کبالت هستند و در باتری قابل‌شارژ از جمله خودرو‌های الکتریکی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی Tesla Powerwall، تلفن‌های همراه، لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد: اجرای این طرح منجر به بازیابی کبالت از پسماند کارخانه‌های روی خواهد شد که علاوه بر محصول کبالت، محصولات فرعی نظیر هیدروکسید روی، سولفات منگنز و کادمیم نیز تولید خواهد شد که هر کدام به صورت جداگانه قابل استفاده و فروش خواهد بود.

خیاطیان با اشاره به استراتژیک بودن این محصول و عدم تولید آن در مقیاس صنعتی در کشور تأکید کرد: با تولید ۵۰ تن کبالت در سال با توجه به قیمت حدودی ۲۹ هزار دلار از خروج حدود ۲ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: اجرای این طرح دانش‌بنیان در زنجان، زمینه اشتغال ۱۶۰ نیروی کار جدید و حل مشکل زیست محیطی پسماند روی در این مجموعه را فراهم خواهد کرد. در عین حال، با اجرای این طرح و توسعه فعالیت‌های شرکت، امکان استحصال انواع محصولات از بازیافت پسماند فلزی فراهم می‌شود که زمینه اشتغال افراد بیشتری در سطح استان را ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر