صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برنامه جدید ناسا؛ پرواز هواپیمای بال ثابت «مگی» در جو مریخ

ناسا برای مأموریت مریخ از هواپیمای الکتریکی بال ثابت «مگی» بهره خواهد گرفت، این هواپیما از انرژی خورشیدی برای پرواز در جو مریخ استفاده می‌کند.
کد خبر : 889304

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، ناسا پس از آزمایش موفقیت آمیز عملکرد هلیکوپتر «نبوغ» (Ingenuity) در مریخ به دنبال موضوعی بزرگ و جسورانه است.

ناسا از مفهومی بی‌نظیر و آینده نگرانه برای پرواز یک هواپیمای بال ثابت بر فراز سطح مریخ رونمایی کرده است.

این مفهوم که کاوشگر هوشمند زمینی و هوایی مریخ «مگی» (MAGGIE) نام دارد، اخیرا تحت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا «ان آی‌ای سی» (NIAC) اعلام شده است.

در پست وبلاگی ناسا آمده است: مگی یک هواپیمای جمع و جور بال ثابت با بهره وری فوق العاده بالا است که از انرژی خورشیدی برای پرواز در جو مریخ استفاده می‌کند.

این هواپیمای نسل بعدی می‌تواند اندازه‌گیری‌های جوی در مقیاس جهانی را روی مریخ انجام دهد و عصر جدیدی از فناوری فضایی را آغاز کند.

پرواز در ارتفاع ۱۰۰۰ متری

ماموریت مگی شامل یک استراتژی اکتشافی جامع با هدف کشف اسرار مربوط به ژئوفیزیک مریخی، شیمی اتمسفری و پتانسیل سیاره برای پشتیبانی از حیات گذشته یا حال است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در ارتقای دانش ما از مریخ و گسترش امکانات برای اکتشاف و تحقیقات آینده مفید خواهند بود.

مگی به گونه‌ای توسعه یافته که می‌تواند با یک باتری کاملا شارژ شده در ۷.۶ روز مریخی، ۱۷۹ کیلومتر را در ارتفاع ۱۰۰۰ متری طی کند.

تخمین زده می‌شود که کل برد مریخ نورد در طول یک سال مریخی، ۱۶،۰۴۸ کیلومتر باشد. براساس برنامه‌های مقدماتی فعلی، مگی در طول ماموریت خود حداقل سه مطالعه گسترده جوی و ژئوفیزیکی انجام خواهد داد.

داده‌ها و مشاهدات جمع آوری شده توسط این هواپیما به طور قابل توجهی به درک ما از پدیده‌های مختلف مریخی کمک خواهد کرد.

ناسا خاطرنشان کرد: مطالعه مفهومی سیستم مگی نشان می‌دهد که این مفهوم به نظر امکان پذیر است، اما باید تحت شرایط جوی مریخ در فاز اول بیشتر مورد بررسی، طراحی و تایید قرار گیرد.

مگی از فناوری «وی‌تول» استفاده خواهد کرد

علاوه بر این، این ماموریت هوابرد از فناوری برخاست و فرود عمودی  «ویتول» (VTOL) که به سرعت در حال تکامل است، استفاده خواهد کرد. «ویتول» به توانایی هواپیما برای بالا رفتن در هوا و فرود عمودی به زمین بدون نیاز به باند فرودگاه اشاره دارد.

ناسا تاکید می‌کند که نمایش موفقیت آمیز این فناوری هواپیما در مریخ می‌تواند به عنوان یک گام پیشگام عمل کند و راه را برای ماموریت‌های هوایی مشابه در سیارات دیگر منظومه شمسی ما هموار کند.

علاوه بر ماموریت مریخی، فناوری مگی می‌تواند قابلیت‌های هواپیمای «ویتول» را روی زمین نیز افزایش دهد.

از جمله دیگر جزئیات کلیدی به اشتراک گذاشته شده توسط ناسا، انتظار می‌رود که این هواپیمای مریخی دارای عدد کروز ماخ ۰.۲۵ و ضریب بلند شدن کروز (CL) ۳.۵ باشد که تقریبا ده برابر بیشتر از هواپیما‌های مافوق صوت معمولی است.

علاوه بر این، فناوری منحصر به فرد «سی اف جی»  (CFJ) به این هواپیما اجازه می‌دهد تا در اتمسفر کم چگالی سیاره سرخ پرواز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر