چتجیپیتی هم یاریرسان است، هم نگرانکننده!
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورکتایمز، کریم لاخانی (Karim Lakhani) و همکارانش اخیراً پژوهشی انجام دادند که هدفش ارزیابی تاثیر باتهای مکالمه مانند چتجیپیتی بر کار مشاوران نخبۀ حوزۀ کسب و کار بود. برخلاف انتظارات اولیه، مشاوران نخبه از این ابزار رضایت کامل نداشتند. هرچند چتجیپیتی سرعت و کیفیت کار روی فعالیت طوفان فکری را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است، اما بسیاری از مشاوران میگویند که این ابزار هنگام انجام کارهای تحلیلیتر آنها را به بیراهه میکشاند.
این مطالعه همچنین نشان میدهد که کارگران نیز رویکرد یکدستی به این ابزار ندارند. برخی از کارگران این ابزار را به دارایی ارزشمندی تشبیه میکنند و برخی دیگر آن را با غذای ناسالم مقایسه میکنند؛ غذایی که وسوسهانگیز است، اما در نهایت برای سلامتی ضرر دارد.
پژوهشگران از گروه مشاورۀ بوستون چند مشاور استخدام کردند و آنها را به دو گروه تقسیم کردند تا روی مسائل مدیریتی مختلف کار کنند. با کمال تعجب، کار مشاورانی که از چتجیپیتی استفاده کردند، به طور متوسط نزدیک به ۴۰ درصد بهتر از کسانی ارزیابی شد که از این ابزار استفاده نکردند. بهعلاوه، آنها توانستند کار خود را ۲۰ درصد سریعتر نیز انجام دهند.
با این همه، چتجیپیتی در کارهایی که نیاز به استدلال مبتنی بر شواهد داشت، کارایی کمتری از خود نشان داد. دلیل این امر آن است که کاربران بیش از حد به چتجیپیتی اعتماد میکنند و در نتیجه دقت نتایج کمتر میشود.
این پژوهش گزارشی از نگرانیهای مشاوران در مورد تأثیر بالقوۀ ابزارهای هوش مصنوعی بر حرفه و تواناییهای خلاقانهشان ارائه میکند. بسیاری از افراد از پتانسیل این ابزار در تغییر حرفهشان ابراز ناراحتی میکنند و نگرانند که اتکای بیش از حد به چتجیپیتی میتواند منجر به کاهش مهارتهای خلاقانۀ آنها شود.
این مطالعه رابطۀ پیچیده میان ابزارهای هوش مصنوعی و انسانها را برجسته میکند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر و درک چگونگی شکلگیری آیندۀ کار به واسطۀ این فناوریها تاکید میکند. لازم به ذکر است که مریم علوی (Maryam Alavi)، استاد کالج بازرگانی شلر (Scheller College of Business) در موسسه فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology)، شکل طراحی این مطالعه را ستوده است و بر اهمیت پژوهش دربارۀ این حوزۀ نوظهور تاکید کرده است.
انتهای پیام/