صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

امکان لو رفتن سوالات امتحانات نهایی وجود ندارد

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با تدابیر خوب اندیشیده شده برای برگزاری امتحانات نهایی، چه در مرحله طراحی سوالات و چه در مرحله توزیع برگه‌های امتحانی و نیز در فرآیند تصحیح برگه‌های امتحانی، به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی و یا تقلب وجود ندارد.
کد خبر : 886136

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،محسن زارعی، امروز (۲۹ آذر) در نشست مشترک مدیران مدارس متوسطه دوم و ستاد آزمون‌های استان کرمانشاه، با اشاره به شیوه جدید برگزاری آزمون سراسری، گفت: سال‌های سال آموزش و پرورش از این قضیه که نتیجه تلاش‌های ۱۲ ساله دانش‌آموزان در مدرسه در فرآیند پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شد رنج می‌برد و همین دغدغه ورود به دانشگاه سبب شده بود تا نگاه والدین و دانش‌آموزان هم معطوف به رقابت در کنکور سراسری شود و در این شرایط مدرسه‌ای خوب بود که یا کلاس‌های درس را تعطیل می‌کرد و دانش‌آموزان را برای حضور در کلاس‌های تست‌زنی آزاد می‌گذاشت و یا اینکه خود مدرسه متولی برگزاری آموزش‌هایی در جهت تست‌زنی بهتر دانش‌آموزان می‌شد.

زارعی اشاره‌ای هم به گلایه رئوسای دانشگاه‌های برتر کشور از آموزش‌وپرورش داشت و گفت: رئوسای دانشگاه‌های مطرحی مثل دانشگاه تهران از آموزش‌وپرورش گلایه داشتند که دانشجویان از همان روز اول ورود به دانشگاه به دنبال گرفتن جزوه برای نمره گرفتن هستند و اصلا به فکر یادگیری مطالب درسی نیستند که دلیل این چالش نیز نظام سنجش غلطی بود که دانش‌آموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش ادامه داد: در شیوه جدید برگزاری آزمون سراسری، مدرسه، کلاس درس و کتاب درسی مرجعیت پیدا کرده و دانش‌آموزان صرفا در پی یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی نیستند. در این شیوه دانش‌آموزان به کتاب درسی برگشته و باید از این مسئله با برگزاری آزمون‌های استاندارد در امتحانات نهایی صیانت کنیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در کنکور امسال با تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور شاهد توزیع عادلانه رتبه‌های خوب بین استان‌های مختلف کشور بودیم و نام نفرات برتر کنکور در گوشه گوشه کشور و حتی نقاط محروم به چشم می‌خورد، ادامه داد: در این آزمون به وفور رتبه‌های زیر سه هزار را در مناطق محروم کشور داشتیم که نشان از این دارد لحاظ کردن سابقه تحصیلی نقش مهمی در ایجاد عدالت آموزشی در کشور داشته است.

وی گفت: در کنکور سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد و بر اساس نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و در سال بعد از آن این سهم به ۶۰ درصد - بر مبنای نمرات امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم - افزایش پیدا خواهد کرد. 

زارعی با اشاره به امنیت بالای برگزاری امتحانات نهایی، گفت: با توجه به تدابیر خوب اندیشیده شده برای برگزاری امتحانات نهایی، چه در مرحله طراحی سوالات و چه در مرحله توزیع برگه‌های امتحانی و نیز در فرآیند تصحیح برگه‌های امتحانی، به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی و یا تقلب وجود ندارد، لذا امتحانات نهایی با ضریب امنیتی بالایی برگزار می‌شوند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: مبنای طراحی سوالات در امتحانات نهایی کتاب درسی است و به هیچ عنوان سوالات از کتاب درسی عدول نخواهد کرد.

زارعی بیان اینکه در راستای شیوه جدید برگزاری آزمون سراسری امتحانات نهایی هم به سمت سوالات مفهومی رفته، گفت: انتظار می‌رود معلمان هم به سمت طراحی سوالات مفهومی در امتحانات داخلی بروند تا دانش آموزان سر جلسه امتحانات نهایی غافلگیر نشوند.

زارعی ادامه داد: خرداد ۱۴۰۲ خیلی از دانش‌آموزان با دیدن سوالات امتحانات نهایی غافلگیر شدند و همین مسئله انحراف بین نمرات امتحانات داخلی با امتحانات نهایی را در سراسر کشور در پی داشت که این مسئله برای خانواده‌ها و دانش آموزان قابل پذیرش نبوده و نخواهد بود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه ریزی برای تشکیل نمایه رشدی تربیتی برای دانش آموزان داشت و گفت: ایجاد این نمایه رشدی تربیتی می‌تواند دانش‌آموزان را در مسیر شناسایی و پرورش استعداد‌های آن‌ها سمت‌وسو دهد تا چالش‌های موجود در زمینه مهارت‌آموزی مرتفع شون و در جایگاهی نباشیم که آمار بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از آمار بیکاران بی‌سواد بیشتر باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و با بیان اینکه رتبه بندی معلم‌ها شروع یک فرآیند بزرگ در جهت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و ارتقا، شان و منزلت فرهنگیان بود، گفت: تا الان تنها هدفی که محقق شده ارتقاء معیشت همکاران و افزایش میزان حقوق آن‌ها متناسب با شایستگی‌هایشان بوده و از این پس ارتقاء کیفیت آموزشی مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ارزشیابی شایستگی همه همکاران فرهنگی اتفاق افتاده و یک نمایه از همکاران وجود دارد، گفت: از این پس باید در جهت ارتقاء شایستگی‌های فرهنگیان تلاش کنیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقاء شایستگی‌های فرهنگیان با تلاش و مشارکت خود فرهنگیان انجام خواهد شد، گفت: خود همکاران اعلام می‌کنند که نیاز دارند در چه حوزه‌ای در مسیر ارتقاء قرار بگیرند و در همین راستا در قالب دوره‌های درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی در داخل مدرسه برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد که نتیجه آن قرار گرفتن همه همکاران فرهنگی در مسیر ارتقاء شایستگی‌های شغلی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر