صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش:

مهم‌ترین مأموریت نظام آموزش‌وپرورش "آموزش عمومی" است

علی لطیفی گفت: مهم‌ترین مأموریت نظام آموزش‌وپرورش یا نظام تربیت رسمی عمومی، "آموزش عمومی" است و یکی از معانی آموزش عمومی، فراهم کردن فرصت‌هایی برای یادگیری آن چیزی است که دانش‌آموزان برای یک زندگی شایسته به آن نیاز دارند.
کد خبر : 884139

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی لطیفی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: امسال سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تدوین نظام واره شایستگی‌های پایه و عمومی برای دوره ۱۲ ساله نظام تعلیم و تربیت را انجام داد.
 
 وی ادامه داد: سعی کردیم بر آن دسته از شایستگی‌ها متمرکز شویم که دانش‌آموز فارغ از اینکه در متوسطه دوم در چه رشته‌ای تحصیل خواهد کرد و آیا به دانشگاه می‌رود و یا جذب بازار کار می‌شود، باید برای زندگی کردن این شایستگی‌ها را کسب کند.
 
 لطیفی بابیان اینکه تحقق این شایستگی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که معلمان و دبیران ما خود از این شایستگی‌ها بهره‌مند باشند، تصریح کرد: یکی از این خرده شایستگی‌ها مربوط به حقیقت‌جویی و جستجوگری و اکتشاف می‌شود که در حوزه پژوهش دیده می‌شود. یکی از اهداف نظام آموزش‌وپرورش باید این باشد که دانش‌آموز بعد از ۱۲ سال تحصیل چنین روحیه‌ای داشته باشد و شوق به اکتشاف و کندوکاو داشته و علاقه‌مند باشد درباره آنچه نمی‌داند تحقیق و پرسش کند.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت و تنوع پژوهش در آموزش‌وپرورش، توضیح داد: آموزش‌وپرورش به انواع مختلفی از پژوهش و مطالعه اعم از بنیادین و کاربردی و مطالعاتی از جنس اقدام پژوهی، درس پژوهی و کلاس پژوهی نیاز دارد. از این‌رو توجه به مسئله پژوهش در آموزش‌وپرورش به‌ویژه از جانب افرادی که به هر نحوی در خارج وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری می‌کنند دوچندان است، کما اینکه منشأ بخشی از چالش‌های آموزش نه از داخل مجموعه وزارتخانه بلکه از سوی مجموعه‌های بیرونی وزارت آموزش‌وپرورش است.
 
وی بابیان اینکه مهم‌ترین مأموریت نظام آموزش‌وپرورش یا نظام تربیت رسمی عمومی، "آموزش عمومی" است، عنوان کرد: یکی از معانی آموزش عمومی، فراهم کردن فرصت‌هایی برای یادگیری آن چیزی است که دانش‌آموزان برای یک زندگی شایسته به آن نیاز دارند. در آموزش‌وپرورش قرار نیست وارد بحث‌های تخصصی و رشته‌های تخصصی و آموزش‌های تخصصی شویم بلکه دانش‌آموزان باید آن چیزی را بدانند که برای زیست شایسته انسانی و زیست شایسته کسی که می‌خواهد در کشور و ایران زندگی کند، لازم است.
 
لطیفی با عنوان اینکه تلقی عموم از این است که پژوهش‌کاری تخصصی است و سؤال اینجاست که در مورد پژوهش‌های دانش‌آموزان چه باید کرد؟، گفت: ویژگی‌های شخصیتی را باید در جوان و نوجوان و کودک خود نهادینه کنیم تا فردا روزی این کودک و نوجوان و جوان به فردی اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش در بزرگسالی تبدیل شود. این همان شایستگی‌های پایه است که دانش‌آموز باید حس کنجکاوی و شوق نسبت به یادگیری و کندوکاو داشته باشد؛ این در حالی است که متأسفانه بعضاً محیط عمومی مدرسه مانع شکوفایی این حس و شوق نسبت به جستجو و کندوکاو می‌شود.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید اهل پرسش باشند، ادامه داد: البته پرسش‌گری هنری دشواری است و دشوارتر از آن هنر مواجه‌شدن با پرسش‌گری کودک و نوجوان است. بسیار مهم است کودکان و نوجوانان و جوانان ما اهل پرسش باشند و مسئله‌ای که این امر را تقویت می‌کند همان مواجهه مناسب دبیر و معلم با پرسش دانش‌آموز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر