صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا چالش‌‌های دانشجویی را گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های بزرگ صنعتی پروژه‌های خود را به دانشگاهیان بسپارند

مدیرکل سابق معاونت نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ که با صرف هزینه به اطلاعات و نیاز‌های بازار دست یافته‌اند، پروژه‌های خود را به دانشجویان و دانشگاهیان نسپارند، اتصال دانشگاه و صنعت به وجود نمی‌آید و نوآوری نیز درون شرکت‌ها نفوذ نخواهد کرد.
کد خبر : 883103

حسام زندحسامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: نسل اول دانش‌بنیان‌ها در ایران را اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه تشکیل می‌دهند. اساتیدی که به دنبال دغدغه‌های فردی و در ادامه مسیر تحقیقاتی خود و با تصور خلق محصولی که مشکلات جامعه را حل کند، پا به عرصه دانش‌بنیان گذاشتند و بعد‌ها سایر شرکت‌ها نیز وارد میدان شدند، اما این چرخه از اساس نادرست است. تا زمانی که شرکت‌های بزرگ که با صرف هزینه به اطلاعات و نیاز‌های بازار دست یافته‌اند، پروژه‌های خود را به دانشگاهیان نسپارند، اتصال دانشگاه و صنعت به وجود نمی‌آید و نوآوری نیز درون شرکت‌ها نفوذ نخواهد کرد.

سیاست‌های بالادست در حوزه دانش‌بنیان‌ها مشوق صادرات نیست

مدیرکل سابق معاونت نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره بحث بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تصریح کرد: سیاست‌های بالادست در حوزه دانش‌بنیان‌ها مشوق صادرات این محصولات نیست. کشوری مانند چین نه تنها بازاریابی می‌کند بلکه بازارسازی نیز می‌کند و دانش‌بنیان‌ها یا سایر شرکت‌ها می‌دانند که هر کالایی که تولید کنند قادر به فروش آن خواهند بود.

شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به واسطه شرایط سخت‌گیرانه تحریم اجازه صادرات ندارند

وی بیان کرد: غالب حمایت‌ها در ترکیه و چین روی صادرات است در حالی که در ایران به ازای صادرات به شرکت‌ها سهام عدالت داده می‌شد. تجربه این کشور‌ها نشان می‌دهد جوایز صادراتی باید مشوق صادرات باشد تا بنگاه‌ها را ترغیب به بالا بردن کیفیت و فروش بین‌المللی کند.شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به واسطه شرایط سخت‌گیرانه تحریم اجازه صادرات ندارند از این‌رو بسیاری از شرکت‌ها حتی در رویای خود نیز به صادرات نمی‌اندیشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: در کشور‌های پیشرفته و الگو ابتدا بازار شناسایی شده و پس از آن به کار تولید می‌پردازند؛ بنابراین در کشور ما نیز ورود شرکت‌های بزرگ و اتصال آن‌ها به دانش‌بنیان‌ها ضروری است و همه دانشگاهیان قادر نیستند که بازارسنجی مناسبی داشته باشند.

دانشگاه‌ها دانشی به دور از نیاز بازار و صنعت تولید می‌کنند

زندحسامی بیان کرد: اینکه ارتباط میان دانشگاه و صنعت هم در کشور ما برقرار نیست به همین دلیل است، چون دانشگاه دانشی تولید می‌کند که به دور از نیاز صنعت است. دانشگاهیان و دانشجویان  نیز معتقد هستند که صنایع حرف آن‌ها را متوجه نمی‌شوند و هر دو در نقطه درست به هم نرسیده‌اند در حالی که حرکت در دنیا از شرکت‌های بزرگ با درک نیاز بازار و رسیدن به پروژه‌های دانشگاه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر