فطرت انسان در آموزش و پرورش نقش اساسی دارد
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید بهشتی، مؤسس گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی «آموزش و پرورش، ارزشها در دوره دبستان و پیش دبستانی» اظهار کرد: در فلسفه جدید غرب فلیسوفی وجود دارد به نام جان لاک که در ارتباط با انسان و معرفت و شناخت بحثهایی دارد که نظریه لوح سفید را رائه داده است؛ و معتقد است که ذهن انسان مانند لوح سفید است که هرچه در آن ثبت و نگاشته شود پذیرفته میشود. براساس این دیدگاه پیش فرض دوره جدید در عرصه روانشناسی مکتب رفتار گرایی، پایه گذاری شده است.
وی افزود: روانشناسانی مانند اسکینر که تکنولوژی رفتار را مطرح میکنند معتقدند که محیط کودک را میسازد و نقش اراده مبتنی بر اختیار را کمرنگ در نظر میگیرند؛ و یک حالت جبرگرایی در این نظریه وجود دارد و کودک را منفعل میداند به صورتی که کودک توانی برای تصمیمگیری ندارد.
بهشتی بیان کرد: امیرالمؤمین در نامه ۳۱ نهج البلاغه بیان میکنند که قلب کودک مانند زمین خالی است که هرچه درآن القاء شود، میپذیرد و در این تعبیر آن حالت انفعال که در نظریه جان لاک دیده میشود در اینجا این طور نیست و قرآن در آیه ۳۰ سوره روم میفرماید در خلقت و آفرینش انسان یک جهتگیری خاصی وجود دارد به نام «فطرت» که مخصوص انسان است و این در ارزشهای آموزش و پرورش پایه و اساس حساب میشود.
وی ادامه داد: اسلام دین واقعگرایی است فلسفه تربیتی اسلام واقعگرا است و در دنیایی امروز خانواده و مدرسه فقط مؤثر نیستند، فضای مجای هم مؤثر است. فطرت انسان نیز یک واقعیت است که آن را باید دریابیم.
انتهای پیام/