صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۴۱ - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
وزیر علوم در شورای راهبری موسسه ISC مطرح کرد؛

ایجاد بسترهای تشویقی برای انتشار مقالات علوم انسانی ایرانی در دنیا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: معاونت پژوهشی وزارت علوم با همکاری صاحبنظران دانشگاهی، راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی را تدوین کند.
کد خبر : 879803

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در شورای راهبری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ این موسسه را مغز و قلب علم و فناوری ایران و جهان اسلام دانست و تاکید کرد: هر چقدر از این موسسه حمایت کنیم کم است و جا برای حمایت بیشتر دارد.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت این مرکز،  شاهد هستیم مدیر جدید به صورت شبانه روزی برای توسعه این مرکز و معرفی فعالیت‌های آن وقت می‌گذارد و برای معرفی چهره به چهره ظرفیت‌های مرکز به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور سفر می‌کند.

زلفی‌گل اظهار کرد: هم‌اکنون در شورای راهبری موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام، افراد باتجربه کافی و اهل علم وجود دارد که با مباحث پژوهشی کاملا آشنا هستند و از این حیث شاید شورای راهبری این دوره استثنا باشد.

وزیر علوم در این نشست بر بررسی کارشناسی و تخصصی آثار و پیامد‌های استفاده از هوش مصنوعی در مقالات علمی توسط موسسه پایش علوم و فناوری تاکید و از مدیران این موسسه خواست در مجامع و گردهمایی‌های آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) حضور موثر داشته باشند.

حمایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سامانه نان  

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، ضمن قدردانی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام که یک مجموعه نیمه جان را جان تازه بخشیده و در مسیر رشد قرار دادند نکات خودرا برای فعالیت بهتر آن اعلام کرد.

وی گفت: اگر موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام فقط ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات را برعهده داشته باشد مجلات ما رشد نمی‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: راه اندازی سامانه نان یک ضرورت بود و برای تکمیل فعالیت آن پیشنهاد می‌کنم برای سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها نیز امکان طرح نیاز در سامانه ایجاد شود.

خسروپناه افزود: امکان نیاز‌های کشور به صورت موضوعی مانند موضوع مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز در سامانه نان ایجاد شود.

امتیاز مقالات سامانه نان بیشتر شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به مقالات علمی اثر بخش که برای پاسخ به نیاز دستگاه‌های اجرایی در سامانه نان منتشر می‌شود و نیاز دستگاه را برطرف می‌کند امتیاز بیشتری داده شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه در ده سال اخیر ۷۰ کرسی نظریه پردازی و نوآوری و ۷ هزار کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی نیز در زیر مجموعه سامانه نان قرار بگیرد.

پایگاه جهان اسلام سومین پایگاه استنادی دنیا

سید احمد فاضل‌زاده، رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام در گزارشی با اشاره آغاز فعالیت رسمی این پایگاه از سال ۱۳۷۸ گفت: پس از وب آو ساینس و اسکوپوس، پایگاه استنادی جهان اسلام سومین پایگاه دنیاست.

وی تاکید کرد: چراغ راه فعالیت ما در این مرکز فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ مرجعیت علمی در دنیا و حل مشکلات کشور است و در این دو سال از حمایت جدی دولت و وزیر علوم برخوردار بودیم.

فاضل زاده افزود: اساسنامه جدید موسسه در اسفند ۱۴۰۱  تصویب شد و ارکان فعالیت در ۴ معاونت پژوهشی، دیپلماسی، اداری و مالی و فناوری دنبال شد و در کنار هیئت امنا، شورای راهبری و کمیته اجرایی کشور‌های اسلامی در موسسه ایجاد شد.

توزیع تولید علم در دنیا

رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: جمعیت ایران یک درصد دنیاست، ولی دو درصد تولید علم جهان را بر عهده داریم، کل کشور‌های اسلامی حدود ۸ الی ۱۰ درصد تولید علم دنیا را انجام می‌دهد و از کل تولید علم کشور‌های اسلامی حدود ۱۸ الی ۲۰ درصد به ایران و ترکیه اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در پایگاه وب آو ساینس ۶ میلیون و ۷۰۰ پژوهشگر تاکنون مقاله اراده داده‌اند و در اسکوپوس این تعداد، ۲۰ درصد بیشتر است؛ در کل دنیا ۸ میلیون نویسنده مقالات علمی وجود دارد که ۵۰۰ هزار نفر آن‌ها در کشور‌های اسلامی هستند و در ایران ۱۰۰ هزار نفر است.

فاضل زاده گفت: هم اکنون در وب آو ساینس ۱۷ و در اسکوپوس ۱۵ هستیم و در برنامه هفتم توسعه هم رسیدن به جایگاه ۱۴ دنیا هدف‌گذاری شده است. تخمین این است که محققان ایرانی سالانه بین ۷۰ الی ۸۰ هزار مقاله علمی در دنیا منتشر می‌کنند و در پایگاه جهان اسلام هم حدود ۷۰ هزار مقاله ایرانی منتشر می‌شود به عبارتی تولید علم ایران سالانه ۱۵۰ هزار مقاله علمی به زبان‌های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته، تعدادی شاخص مثل سرانه مقالات به نسبت اعضای هیات علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاخص‌های کیفی هم تعریف کردیم و رتبه دانشگاه‌ها را استخراج کردیم. در تیرماه سال جاری در شورای عتف مصوب شد پنچره واحد نظام علم و فناوری ایجاد شود که طبق آن سکوی نظام ایده‌ها و نیاز‌ها نان به عنوان پنچره واحد نظام علمی و فناوری  تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر