نوسازی مدارس از طریق مولد سازی، همراهی خیران و اختصاص بودجه امکانپذیر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با رسانهها درباره توسعه و تجهیز هنرستانها گفت: 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه باید به هنرستانها بروند و این الزام برنامه توسعه است، هنرستانها باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمانبر است.
فرهادی بیان کرد: استفاده از برون سپاری هنرستانها به حوزه صنعت در کنار تجهیز آنها مدنظر است و امسال این موضوع در دستور کار است، در بودجه 1403 و برنامه هفتم توسعه نیز اعتباراتی را پیش بینی کردهایم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تالیف کتابهای درسی براساس جنسیت دانشآموزان بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع به تفصیل توصیح داد اما اینکه محتوای برخی دروس ویژه دانش آموزان دختر و پسر باشد ناظر به دروس خاص مانند دینی، احکام و مهارت اجتماعی و شهروندی است. باید از طریق آموزش، مهارتهای خاص را در دانشآموزان دختر و پسر تقویت کنیم و بخشی مربوط به احکام دینی است که برای دانشآموزان دختر و پسر متفاوت است و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کار خود را شروع کرده و اینکه چقدر آمادگی داریم قطعا کامل نیست اما کار شروع شده است و در پایان برنامه اثرات مطلوب را مشاهده خواهیم کرد.
فرهادی اظهار کرد: انتظار داریم خانوادهها که بر فرزندان خود حساس هستند در اینباره به ما کمک کنند و همانگونه که پارک های مخصوص بانوان ایجاد کردیم در فضای آموزشی نیز باید در شرایط مورد نیاز محیط مناسب برای دانش آموزان دختر و پسر ایجاد کنیم.
وی درباره مدارس ناایمن بیان کرد: اگر مدرسهای ناایمن باشد، دانشآموزی در آنجا مستقر نخواهیم کرد، در یک سال گذشته بیش از 30 هزار کلاس درس از نو ساخته شده یا مقاوم سازی شده است اما در برنامه هفتم باید مشابه برنامه پنجم تزریق مالی ویژه برای ساخت مدارس داشته باشیم اما اینکه بگوییم چه زمانی تخریب و نوسازی مدارس پایان میپذیرد باید بگوییم فرایند ادامهدار است و با گذشت زمان، بخشی از مدارس به نوسازی نیاز دارند، سالانه باید حداقل 20 تا 30 هزار کلاس تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شوند، در برنامه هفتم توسعه این موضوع از طریق مولد سازی، همراهی خیران و اختصاص بودجه امکان پذیر است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درمورد تذکر خسروپناه در شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد افسردگی دانش آموزان گفت: درمورد افسردگی دانش آموزان به نیروهای کیفت بخشی و مهارتهای خانواده ناظر است و باید نیروهای فرهنگی کشور در تقویت خانوادهها تلاش کنند و دانش آموز بخش اعظم خود را در خانواده میگذراند و بدون کمک خانوده آموزش و پرورش نمیتواند مشکلات را حل کند. حضور نیروهایی که کار کیفیت بخشی را در مدرسه انجام میدهند مانند مربی پرورشی و مشاوره مهم است و اگر دانشآموز امکان استفاده به موقع از مشاور و مربی پرورشی را داشته باشد این امر کاهش پیدا میکند بنابراین باید نیروهای کیفیتبخش را در مدرسه افزایش دهیم.
فرهادی درباره مدارس غیردولتی گفت: آنچه که نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین شده عبارت از آموزش وپرورش رسمی است یعنی تدریس کتب، برگزاری امتحانات و تمام فعالیتهایی که در مدرسه دولتی انجام میشود در مدارس غیردولتی هم باید باشد اما مازاد بر این مانند سرویس یا اختصاص غذا از طریق توافق والدین و مدارس است. اگر در مدارس غیردولتی به لحاظ درسی یا فرهنگی مشکلی بود ابتدا به مدیر مدرسه میگویند و پس از آن به معاونتهای آموزشی و حوزه مدارس غیردولتی مناطق اطلاع میدهند.
وی با اشاره به اینکه صدای مردم را از طریق مناطق آموزش و پرورش میشنویم، گفت: فضای تخلف از مدارس ما به ویژه معلمان بسیار دور است و درصد کمی از مدارس اقدام به تخلف یا برخورد نامناسب میکنند در میان کارکنان دولت، آموزش و پرورش و مدیران مدارس به لحاظ بهرهوری و تعامل با مردم بیشترین بهرهوری دارند و والدین در گروههای مختلف فضای مجازی با معلمان فرزند خود در ارتباط هستند. اگر مشکلاتی ایجاد میشود اسم آن را ناهماهنگی میگذاریم تا برخورد نامناسب.
فرهادی درباره توسعه مدارس غیردولتی عنوان کرد: در بحث توسعه مدارس غیردولتی مدنظر داریم تا مدارس ابتدایی در اولویت آخر و هنرستانها در اولویت نخست باشند، اما چون هزینه هنرستانها زیاد است از آن استقبال نمیشود بنابراین در نظر داریم تا هنرستانها را از طریق ارتباط با اصناف و صنعت توسعه دهیم.
فرهادی درمورد پرداخت حق التدیسها بیان کرد: معلم چیزی به عنوان مرخصی اداری ندارد و کلاس خالی نداریم و هرجا اخباری واصل شد که کلاس خالی است سریع معلم جایگزین شده و حق التدریسها را باید در پایان ماه پرداخت کنیم اما اگر تامین اعتبار به موقع انجام نشود باعث میشود پرداختها عقب بیافتد. امیدواریم با تامین اعتبار در سازمان برنامه و بودجه هر دو ماه یکبار حق التدریسها پرداخت شود.
انتهای پیام/