کیفیتبخشی و بهبود فرآیندهای یاددهی در دوره متوسطه
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه در نشست خبری جشنواره الگوهای برتر تدریس که امروز بعداز ظهر برگزار شد ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونستی، گفت: مجموعه وزارت آموزش و پرورش برنامههای متعددی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی دارد که بازگشایی مدارس، برگزاری ارزیابی تکمیلی آزمون دبیری، توزیع متوازن و برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزشی در طول تابستان بهویژه شهریور رقم خورد.
وی ادامه داد: با بازگشایی مدارس، در کنار دسترسی و فرصتهای عدالت آموزشی توجه به ارتقای کیفیت آموزش بسیار حائز اهمیت است و در این راستا برنامه کیفیتبخشی در ایام تابستان برگزار کردیم که جمعبندی برنامهها و جشنوارهها آغاز یک حرکت دیگری است که آغازمیشود.
معاون آموزش متوسطه مطرح کرد: کیفیتبخشی و بهبود فرآیندهای یاددهی در دوره متوسطه بهمنظور ارتقای کیفیت آموزشی یکی از اصلیترین ماموریتهای معاونت آموزش و پرورش است که دنبال میکنیم.
کاظمی اضافه کرد: در حال حاضر پساکرونا مشکلاتی را برای نظام تعلیم و تربیت بهوجود آورد؛ اما تکنولوژیهای آموزشی از جمله فناوری اطلاعات ایجاد شد.
معاون آموزش متوسطه مطرح کرد: جشنواره الگوی برتر تدریس با رویکرد هوش مصنوعی در دوره اول متوسطه، دوم متوسط نظری و همچنین دوم متوسط فنیحرفهای و کاردانش در مرحله مدرسهای، منطقهای، استانی و هماکنون کشوری برگزار میکنیم.
وی یادآور شد: هفته آینده مرحله پایانی رویداد معلمان تحت عنوان طرح شهید کاظم آشتیانی برگزار خواهیم کرد تا در راستای ارتقای کیفیت آموزش به اهداف خود برسیم.
کاظمی ادامه داد: در این رویداد مشارکت معلمان در دوره متوسطه اول روند افزایشی داشته است. حدود ۲۳ درصد معلمان یعنی ۲۷ هزار و۵۳۷ شرکتکننده نسبت به سال گذشته رشد کرده است.
معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: در دوره دوم متوسطه نظری حدود ۳۱ درصد از معلمان، جمعیتی بالغبر ۲۷ هزار و ۸۱ نفر از معلمان دررویداد الگوهای برتر تدریس شرکت کردند و همچنین در شاخههای فنیحرفهای و کاردانش حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر شرکتکننده در ۱۹ گروهرشته با رویکرد تلفیقی و آموزش مبتنیبر شایستگی برگزار شد.
کاظمی اضافه کرد: جشنواره الگوهای برتر تدریس در دوره اول متوسطه با ۴ محور از جمله طراحی و ساخت دستسازه، برنامههای کاربردی، اجرای فعالیتهای آزمایشگاهی و کارگاهی و اجرای تدریس مبتنیبر رویکرد تلفیقی، برگزار شد.
وی ادامه داد: رویداد الگوهای برتر تدریس در متوسط دوم دو بخش تحت بخش حضوری و غیرحضوری برگزار شد. سه عنوان درس از جمله فیزیک، آمادگی دفاعی و تفکر و سواد رسانهای در بخش حضوری شکل گرفت.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: بخش غیرحضوری محورهای مختلفی از جمله تدریس غیرحضوری، طراحی موقعیتهای یادگیری، تحلیل محتوای کتب درسی و تولید رسانه داشت. بیشترین تعداد شرکتکنندگان در تولید رسانه بودند؛ معلمان باید از رسانههای مختلف در فرآیند آموزش استفاده کنند.
کاظمی یادآور شد: در مجموع بیش از ۵۸ هزار نفر از معلمان در مراحل مختلف از مدرسه تا مرحله کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس شرکت کردند و ماحصل تمام ارزیابیها در مرحله اول کشوری ۶۰۰ نفر از استان قزوین به رقابت خواهند پرداخت که از این ۶۰۰ نفر نفرات برتر مورد تجلیل قرار میگیرند. آنچه مهم است اشاعه و توسعه روشها و الگوهای برتر فعال تدریس بهشمار میآید.
وی افزود: به دنبال این هستیم که حداکثر معلمان در رویدادهای الگوهای برتر فعال شرکت کنند. یکی از اهداف رتبهبندی معلمان، بهبود کیفیت آموزش است و حضور معلمان در مسابقات و جشنوارهها از شاخصهایی است که مدنظر قرار میگیرد.
معاون آموزش متوسطه در راستای برنامههای تحولی وزیرآموزش و پرورش، مطرح کرد: یکی از برنامهها تغییر در شیوه پذیرش نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان است و آزمون دبیری با شیوه کاملا متفاوت برگزار کردیم. معلم نقش کلیدی و مهم در نظام تعلیم و تربیت دارد و مهمترین عامل در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در جذب و استخدام موضوع بسیار مهمی است که بایستی با جدیت دنبال شود.
کاظمی خاطرنشان کرد: هرساله در آزمونهای استخدامی در جذب و فرآیند ارزیابی نیم ساعت برای آزمونها لحاظ میشد؛ اما در این فرآیند ارزیابی هر داوطلب ۶ ساعت زمان برای ارزیابی دارد. همچنین ابزارهای مختلفی برای نیازهای معلمان اعماز دانش تخصصی، شایستگیهای حرفهای و شایستگیهای عمومی معلمان مورد تاکید قرار گرفت و در سه ابزار ارائه تحلیلی، تدریس و بحث گروهی ارزیابی تکمیلی را انجام دادیم.
وی ادامه داد: در آزمون دبیری و هنر آموزی ۳۲۵ هزار نفر شرکت کردند و ۴۲ هزار و ۶۶۲ نفر به مرحله آزمون تکمیلی راه یافتند. پس از ارزیابی تکمیلی ۱۵ هزار و ۵ نفر جذب شدند و تکمیل ظرفیت از دیروز آغاز شد، زیرا ۷ هزار و ۱۷۹ نفر ظرفیت خالی داشتیم. از ۱۵ تا ۱۸ آبان ثبت نام تکمیل ظرفیت انجام خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: کسانیکه در آزمون شرکت کرده بودند در تکمیل ظرفیت میتوانند شرکت کنند بهجز افرادی که در آزمون دبیری قبول شدند.
کاظمی با اشاره به بحث توسعه متوازن، افزود: یکی از برنامههای معاونت آموزش متوسطه توسعه متوازن بود که سهم دانشآموزان پایه دهم هنرستان به ۴۱/۵ درصد هدفگذاری شده بود و عملکرد ۴۲/۸ درصد بود. سهم پایه دهم هنرستانها و مجموع دانشآموزان هنرستانی به یک میلیون و ۱۷۳ هزار نفر افزایش پیدا کرد و این عدد رشد ۱۰۳ هزار نفری در مجموعه دانشآموزان سهپایه تحصیلی شاهد هستیم.
وی مطرح کرد: سهم دانشآموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ۳۹/۶۳ درصد رشد رسیده است که رسد بیش از ۲/۵ درصدی را شاهد بودیم.
معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: با مشارکت بخشهای مختلف تعدادی هنرستانهای جوار ایجاد شده است. آمار هنرستانهای جوار هنوز جمعبندی نشده است؛ اما براساس اطلاعات اولیه بیش از ۲۰ هنرستان جواز در مجموع هنرستانی اتفاق افتاد است.
به گفته وی، عدالت آموزشی بسیار مهم است و نرخ گذر و بازماندگان در دوره متوسطه اول ارتقا پیدا کرد و اینها حاکی از بهبود شرایط در دوره متوسطه است.
کاظمی تصریح کرد: در توسعه متوازن هدفگذاری کرده بودیم که سهم دانشآموزان در رشته ریاضی و فیزیک افزایش پیدا کند و سهم این دانشآموزان به ۱۷/۴۴ درصد رسیده است که رشد بیش از یک درصدی را در پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک شاهد هستیم. بهدنبال کاهش سهم رشته انسانی و افزایش سهم رشته ریاضی و فیزیک هستیم و در رشته علوم تجربی تعدیل داشته باشیم.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: سهم تجربی حدود علیرغم چیزی که انتظار داشتیم، یکدهم درصد افزایش پیدا کرد. در بخش کیفیتبخشی تنوع در محیطهای یادگیری یکی از موضوعات مهم است و پژوهشسراها به عنوان یکی از شبکههای یادگیری مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش متوسطه است. جمعیت پژوهشسراها به ۶۹۲ افزایش پیدا کرده است و در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۳ پژوهشسرا توسعه یافته است. به دنبال کیفیتبخشی در پژوهشسراها هستیم و زمینه کارآفرینی را در دانشآموزان بهخصوص دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم نظری را فراهم آوریم.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار نفر باید به جمعیت دانشآموزی اضافه شود، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق ۴۵ درصدی دانشآموزان هنرستانی تا پایان برنامه هفتم توسعه این اتفاق باید رخ دهد.
معاون آموزش متوسطه مطرح کرد: با توجه به مصوبه ۵۰ درصدی مجلس باید حدود ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان اضافه شود و در حال تدوین آییننامه مواد قانونی هستیم.
به گفته وی، تدوین آییننامه منجر میشود تا این قانون پس از تأیید شورای نگهبان آماده اجرا باشد.
انتهای پیام/