صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نائب رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با آنا:

نقش شتاب‌دهنده‌ها در شناسایی طرح‌های نو افزایش یابد

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: شتاب‌دهنده‌ها به عنوان ابزارهای موثر باید حمایت‌های خوبی را به شرکت‌های کوچک و صنایع بزرگ در قالب معرفی و شناسایی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه به استارتاپ‌ها داشته باشند.
کد خبر : 871134

مریم تاج‌آبادی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر قدم‌های بزرگی برای تقویت دانش‌بنیان‌ها برداشته شده است. ایجاد دانش‌بنیان‌ها و اکوسیستمی برای تقویت آن‌ها پس از ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت، اما شکل گیری این اکوسیستم تا تاثیرگذاری آن بر تولید ناخالص ملی فاصله زیادی دارد. به طور قطع پرکردن این فاصله نیازمند آن است تا صنایع بزرگ وارد حوزه دانش‌بنیانی شوند.

دانش‌بنیان‌ها نباید محدود به کسب‌وکار‌های نوپا و فناورانه باشند

وی با تاکید براینکه دانش‌بنیان‌ها نباید محدود به کسب‌وکار‌های نوپا و فناورانه باشند، تصریح کرد: دانش‌بنیان‌ها باید بخشی ازبدنه اصلی صنایعی مانند نفت، معدن، غذا و ... باشند. همکاری دانش‌بنیان‌ها با صنایع بزرگ کشور باید افزایش یابد. طی سال‌های اخیر در دانش‌بنیانی‌شدن صنعتی مانند دارو پیشگام بوده‌ایم و قدم‌های بزرگی در تولید دانش‌بنیانی دارو‌های بیولوژی و واکسن‌ها برداشته شده است.

تاج‌آبادی ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که اتصال دانش‌بنیان‌ها و صنعت چگونه برقرار می‌شود، خاطرنشان کرد: در قانون جهش دانش‌بنیان و به ویژه در ماده ۱۱ آن به شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند این امکان داده شده تا با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند مالیات و ... برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند.

صنایع بزرگ باید برای جذب دانش‌بنیان‌ها برنامه استراتژیک داشته باشند

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه این ارتباط باید شکل بگیرد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این ارتباط ایجاد شده است. صنایع بزرگ باید برای جذب دانش‌بنیان‌ها برنامه استراتژیک داشته باشند و با کمک دانش‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند تاثیر قابل قبولی در ارزش افزوده خود داشته باشند که تاثیر مناسبی بر رشد اقتصادی آن‌ها خواهد داشت.

دانش‌بنیان‌ها حتما به حمایت‌های دولتی نیاز دارند

تاج‌آبادی ابراهیمی درباره حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: وقتی در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم جامعه هدف بیشتر افرادی هستند که از دانشگاه خارج شده و خبره کسب وکار نبوده و سرمایه کافی نیز ندارند بنابراین نیازمند حمایت هستند و در واقع همین حمایت‌ها موجب شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در کشور پابگیرند.

فعال بخش خصوصی تاکید کرد: البته این حمایت‌ها باید از سطح حمایت‌های اندک خارج شده و وارد مسیر‌هایی شود که این مسیر‌ها بتوانند حمایت‌ها را به صورت هدفمند به صنعت ارائه دهد. 

شتاب‌دهنده‌ها بستر و رابط مناسب میان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک هستند

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران افزود: اکنون شتاب‌دهنده‌ها شکل گرفته‌اند. شتاب‌دهنده‌ها رابط و بستر‌های خوبی میان صنعت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک هستند. اثرگذاری شتاب‌دهنده‌ها در شناسایی طرح‌های نو را نمی‌توان نادیده گرفت. شتاب‌دهنده‌ها به عنوان ابزارهای موثرمی‌توانند حمایت‌های خوبی را به شرکت‌های کوچک و صنایع بزرگ در قالب معرفی و شناسایی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه ارائه دهند و نقش بیشتری در این فضا نشان دهند.

وی تصریح کرد: شتاب دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که برای رشد ایده‌های جدید سرمایه گذاری می‌کنند. آن‌ها به صاحبان ایده‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند.امروز زمان مناسبی برای توجه بیشتر به اثرگذاری این شرکت‌ها در توسعه شرکت‌های صاحب ایده می باشد.

ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه برقرار شود

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که طی این سال‌ها رابطه میان دانشگاه و صنعت ایجاد نشده و باید این ارتباط شکل گیرد. دانشگاه و صنعت باید به گونه‌ای با هم در ارتباط باشند که صنعت بتواند ارزش افزوده لازم را از این ارتباط به دست آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر