صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد؛

رتبه‌بندی از این دولت آغاز شد و در این دولت به ثمر خواهد نشست

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در مرحله ارتقای رتبه‌بندی، اصلاح آیین‌نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه‌بندی معلمان هستیم و امسال سال تحصیلی جدید را نیز با شعار مدرسه قوی، ایران قوی با بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز آغاز خواهیم کرد.
کد خبر : 868462

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی امروز در اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مدیران مدارس ازآن‌جهت راهبردی‌ترین مدیران کشور هستند که در سند تحول بنیادین مدرسه به‌عنوان نقطه اتکا دولت و ملت و کانون محله در نظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه تحول از مدرسه آغاز می‌شود، افزود: امروز کلید اقتدار کشور در مدارس زده می‌شود و هر مدرسه یک ایران بزرگ است و مدارس نگهدارنده گوهربارترین ثروت کشور هستند. اقتصاد شکوفا، فرهنگ فرهیخته و جامعه پویا از مدرسه آغاز می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: سالی که گذشت باوجود همه فراز و نشیب‌ها، سالی پربار و نیکو بود. اقدام راهبردی دولت اجرای رتبه‌بندی پس از ۱۰ سال بود و معلمان همت و حمایت دولت در تخصیص بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به این طرح را فراموش نخواهند کرد.

رتبه‌بندی از این دولت آغاز شد و در این دولت به ثمر خواهد نشست

صحرایی یادآور شد: رتبه‌بندی به یک اصطلاح جاری در گفتمان تحولی سایر نهاد‌ها هم تبدیل شده است به‌طوری‌که از رتبه‌بندی قضات و کارآفرینان و صنعت‌گران شنیده‌ام. رتبه‌بندی به‌عنوان نمونه‌ای از حرکت بهره‌وری از این دولت آغاز شد و در این دولت به ثمر خواهد نشست.

وی عنوان کرد: همچنین برای عدالت کوشیدیم، چندین طرح اجرا شده که نام شهیدان عزیز بر آن نهاده شده است. طرح شهید سلیمانی که در آن ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای برای مدارس محروم ساخته شد. همچنین ۲۰ هزار مدرسه در طرح شهید عجمیان به‌منظور شاداب سازی مناطق محروم پذیرفته شد.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: طرح شهید محمودوند باهدف شناسایی بازماندگان از تحصیل اجرا شد که بیش از ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی و حدود ۷۰ هزار نفر از آن‌ها به مدرسه بازگشتند و این مسیر ادامه دارد. همچنین طرح شهید همت باهدف آموزش مستمر معلمان ابتدایی مدارس دولتی اجرا شد.
 
جمع‌آوری هزار مدرسه کانکسی در ۲ سال نخست دولت

به گفته صحرایی، در ۲ سال نخست دولت، هزار و صد مدرسه کانکسی و خشتی و گلی جمع‌آوری و مدارس نوساز باکیفیت تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری شد. همچنین هزار مدرسه با کمک بنیاد برکت ساخته شد و هزار مدرسه نیز بازسازی شد.

دانش‌آموزان تیزهوش که به دلیل تنگنای مالی از رفتن به مدرسه سمپاد بازمی‌ماندند با کمک دولت و شخص رئیس‌جمهور، تا ۴ دهه تحصیل آن‌ها در مدارس رایگان شد.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: همچنین ۳ میلیون جلد کتاب برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط کانون ارسال شد و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی مناطق محروم برپا شد.

ضریب تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی توانست غول کنکور را به چالش بکشد

صحرایی گفت: سه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان اهمیت بسیاری دارد و توانست غول کنکور را به چالش بکشد، نشان داد که برای اجرای کار‌های بزرگ اگرچه بودجه لازم است، اما شرط کافی نیست.

وی ادامه داد: مدیران مدارس ۵ هزار و ۵۰ شعبه امتحانات نهایی را مدیریت کردند، آزمونی برگزار کردند که کسی در آن خدشه‌ای وارد نکرد. اکنون آماده اجرای این کار بزرگ و برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برای پذیرش در کنکور سراسری هستیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ۷۵ هزار معلم جدید جذب شده‌اند، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش سالی را آغاز می‌کند که بیش از ۲۰۰ هزار معلم کسری دارد، این کسری ناگهان ایجاد نشده، اما با اصلاح نظام جذب و استخدام به‌گونه‌ای تلاش کردیم که امسال در شهر‌های مختلف کشور بیش از ۵۰۰ گروه ارزیابی فعال بودند.

صحرایی ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شده که کارشناسان حوزه، آن را سند تحول بنیادین آموزش معلمان و تربیت آن‌ها نامیده‌اند. از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت‌معلم خواهیم داشت و شناسایی استعداد‌های معلمی را از دبیرستان‌ها آغاز خواهیم کرد.
وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: در این خصوص فقط منتظر دستور نهایی شما رئیس‌جمهور برای تأمین فضای فیزیکی هستیم، در دولت‌های گذشته فضا‌های بسیاری از آموزش‌وپرورش گرفته شده است که یا باید آن‌ها را بازگرداند و یا تأمین کرد.

کودکستان‌های جدید با مجوز آموزش‌وپرورش در عرصه تعلیم و تربیت وارد می‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک، در این دولت تأسیس و ظرف ۲ سال آماده خدمت شد. حدود هشت میلیون کودک زیر سن رفتن به مدرسه متولی پیدا کردند. بیش از ۳۰ هزار کودکستان نظم یافتند و از همین مهر کودکستان‌های جدید با مجوز آموزش‌وپرورش در عرصه تعلیم و تربیت وارد می‌شوند.

صحرایی یادآور شد: باشگاه دانش‌پژوهان پس از یک تعطیلی بی‌سابقه، با اصلاح اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی احیا و از نیمه مهر امسال صاحب سازمان خاص خودش خواهد شد و المپیادی‌ها یک‌خانه امید دارند.

وی به اهمیت تهیه نگاشت برای سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: این نگاشت به ۱۸ قانون نیاز دارد که یکی از آن‌ها رتبه‌بندی معلمان است.
 
یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اولی داریم

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین درباره اقدامات در خصوص بازگشایی مدارس اظهار کرد: امسال با شعار مدرسه قوی، ایران قوی میزبان بیش از ۱۶ میلیون و نیم دانش‌آموز خواهیم بود. در این میان ورود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی امیدآفرین است.
صحرایی افزود: در این سال هفت پروژه ملی تعریف کرده‌ایم که اولین آن هر دانش‌آموز یک مهارت است و ترغیب حداقل ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم به هنرستان‌ها در دستور کار است.
وی ادامه داد: همچنین پروژه ملی احیا و تقویت تربیت‌معلم است که امسال بی‌سابقه بود و ۳۰ هزار دانشجومعلم پذیرفتیم، سیاست در این دولت این است که پذیرش دانشگاه فرهنگیان با خروجی آموزش‌وپرورش یکی شود و این امکان‌پذیر است.

وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز ۱۴۰۲ صادر شده است که تقاضای من افزودن آن به ۲۵ هزار نفر است. پروژه ملی انسداد بی‌سوادی اهمیت بسیاری دارد که احیای تربیت‌معلم عشایری و روستایی پس از ۱۷ سال کمک بسیاری می‌کند.

ساخت حداقل سه هزار مدرسه جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت

صحرایی بابیان اینکه طرح ملی فضای آموزشی معلم سوم یکی دیگر از مأموریت‌هاست، گفت: مدرسه‌سازی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است. ساخت حداقل سه هزار مدرسه جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت است.

وی ادامه داد: همچنین تهیه لایحه تقویت مدارس دولتی در دستور کار است، ویراست نخست این لایحه تنظیم شده و در اختیار متخصصان قرار گرفته است. امیدوارم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ این لایحه را به پایان برده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: همچنین طرح ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت را در دستور کار قرار دادیم که در پایان هر دوره سه‌ساله یک ارزیابی ملی تنظیم شده تا پیشرفت کشور در مسیر دستیابی به اهداف را موردتوجه قرار دهد.

افتتاح ۲ هزار و ۲۰ پروژه

صحرایی درباره اقدامات نوسازی مدارس گفت: در دولت خدوم سیزدهم ۵ هزار و ۸۰۶ پروژه، شامل ۲ هزار و ۶۴۴ پروژه از منابع دولتی و ۳ هزار و ۱۶۲ پروژه به‌صورت مشارکتی اجرا شد که بیشترین با تعداد ۸۱۳ پروژه برای استان سیستان و بلوچستان است.۸۸ درصد پروژه‌ها آموزشی، ۸ درصد پرورشی و باقی ورزشی هستند. در این میان شهر و شهرستان‌های تهران از محروم‌ترین‌ها هستند و باید بیش‌ازپیش تقویت شود و نیاز به حمایت ویژه دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید براینکه ۲ هزار و ۲۰ پروژه برای نیمه امسال تحویل دانش‌آموزان می‌شود، عنوان کرد: ۵۴ درصد پروژه‌های آموزش‌وپرورش مشارکتی است و ۴۶ درصد آن دولتی است و آموزش اولویت اصلی ماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر