صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قانون خدمات دیجیتال اروپا چه تأثیری روی غول‌های فناوری دارد؟

اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین را برای محدود کردن قدرت ۶ شرکت بزرگ فناوری معرفی کرده که باید دید در آینده چه تأثیری روی غول‌های فناوری و مصرف‌کنندگان آن‌ها خواهد داشت.
کد خبر : 867067

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کمیسیون اتحادیه اروپا ۲۲ سرویس از ۶ شرکت بزرگ فناوری را به‌عنوان دروازه‌بان سرویس‌های آنلاین تعیین کرده است. این شرکت‌ها آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایت‌دنس هستند.

براساس اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر به اجرا درآمد، شرکت‌هایی با بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و سرمایه بازار ۷۵ میلیارد یورو (۸۲ میلیارد دلار) دروازه‌بانی محسوب می‌شوند که سرویس اصلی پلتفرم را ارائه می‌دهند.

کسب‌وکار‌هایی که به این صورت برچسب خورده‌اند باید برنامه‌های پیام‌رسانی خود را با رقبا هماهنگ کنند و به کاربران اجازه دهند تصمیم بگیرند که کدام برنامه‌ها را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین را برای محدود کردن قدرت این ۶ شرکت بزرگ فناوری معرفی کرده و از جمله به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرند چه برنامه‌هایی را در تلفن خود می‌خواهند و نرم‌افزارهای از پیش بارگذاری شده مانند برنامه‌های نقشه گوگل یا اپل را حذف کنند.

این بسته قوانین همچنین راه را برای رقابت بیشتر در برخی از حوزه‌هایی که بیشتر توسط شرکت‌های فناوری محافظت می‌شود، از جمله «اپل والت» (Apple Wallet) و «گوگل‌پلی» (Google Pay) هموار می‌کند.

قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، دومین بسته بزرگ قوانین اتحادیه اروپا است که طی دو ماه گذشته، شرکت‌های فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این قانون مجموعه‌ای از تعهدات را تعریف می‌کند که دروازه‌بانان فناوری باید از آن‌ها پیروی کنند.

این قانون از قانون خدمات دیجیتال پیروی می‌کند و هدف آن مهار نفرت آنلاین، سوء‌استفاده از کودکان و اطلاعات نادرست با اولین قوانین حاکم بر محتوای آنلاین است.

فرصت ۶ ماهه شرکت‌های فناوری برای پیروی از قوانین

هدف قانون خدمات دیجیتال لغو موقعیت دروازه‌بان یا کنترلی است که شرکت‌های بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته بر آن حکمرانی کرده‌اند و به کمیسیون اروپا این قدرت را می‌دهد تا در صورت خارج شدن شرکت‌ها از خط تولید، تحقیقات بازار و طرح‌های اصلاحی را انجام دهد.

یکی از مقامات کمیسیون گفت: «بروکسل در نظر دارد که قوانین راه را برای رقابت بیشتر باز کنند و به استارت‌آپ‌ها اجازه دهند برای اولین بار با غول‌ها در یک زمین بازی برابر رقابت کنند.»

شرکت‌های فناوری از جمله اپل، گوگل و آمازون ۶ ماه فرصت دارند تا طبق قوانین جدید از فهرست کامل باید‌ها و نباید‌ها پیروی کنند و پس از آن می‌توانند تا ۱۰ درصد از گردش مالی خود را جریمه کنند. در مورد متا، این ۱۰ درصد از ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

یکی از مقامات گفت که این امر باعث رهایی مصرف‌کننده و کسب‌وکارها، به‌ویژه استارت‌آپ‌هایی می‌شود که برای دسترسی به پلتفرم‌ها و دسترسی به کاربران با موانع فنی مواجه شده‌اند.

تلفن‌ها اغلب با برنامه‌های آب‌وهوا، نقشه‌ها، ماشین‌حساب و ایمیل از پیش تنظیم شده‌اند که حذف برخی از آن‌ها دشوار است. این دیگر ممکن خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ فناوری از کسب درآمد از اطلاعات کاربران تلفن و استفاده از داده‌هایی که برنامه‌ها روی گوشی جمع‌آوری می‌کنند، منع خواهد کرد.

مقامات همچنین نمونه‌هایی از کنترل‌های پیرامون سیستم‌های پرداخت در گوشی‌های اپل و اندروید را ارائه کردند. در حالی که مصرف‌کنندگان می‌توانند از جایگزین‌هایی مانند کارت‌های بانکی استفاده کنند، ممکن است استارت‌آپ‌هایی وجود داشته باشند که بتوانند خدمات نوآورانه‌ای را ارائه دهند که در حال حاضر به دلیل فعالیت‌های دروازه‌بانی غیرقابل دوام هستند.

تأثیر قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا بر غول‌های فناوری

بسیاری از خدماتی که تیک‌تاک، فیس‌بوک، مسنجر، واتساپ، گوگل‌پلی، گوگل‌مپ، آمازون، سافاری، کروم و ... ارائه می‌دهند هم در مقررات تعیین شده‌اند.

در اوایل تابستان امسال به سامسونگ اطلاع داده شد که معیار‌هایی برای دروازه بانی را دارد، اما این شرکت چندملیتی با موفقیت مخالفت کرد. معیار‌ها شامل اندازه گردش مالی و داشتن حداقل ۴۵ میلیون کاربر در اتحادیه اروپا است.

کمیسیون اروپا استدلال‌های آلفابت و مایکروسافت را پذیرفت که سرویس‌های ایمیل و «اوت‌لوک» (Outlook) آن‌ها معیار‌های لازم را ندارند.

کمیسر اروپایی «تیری برتون» که مسئول خدمات دیجیتال جدید است، قانون جدید را برای بازیکنان بزرگ توصیف کرد و هشدار داد که آن‌ها اکنون باید طبق این قوانین بازی کنند.

قانون بازارهای دیجیتال تاثیر مثبتی برای مصرف‌کنندگان غول‌های فناوری خواهد داشت که از آن‌ها در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی محافظت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر