صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۲۱ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

نظام استاد شاگردی، یعنی تربیت نسلی عاقل برای جامعه/ استادان باید سطح علمی دانشجو را بیشتر از خود پرورش دهند 

وزیر علوم گفت: یک استاد دانشگاه باید دانشجو را به صورتی تربیت کند که سطح سواد علمی دانشجو از استاد در راستای ارائه خدمات به جامعه عالم‌تر و توانمندتر باشد که رعایت این موضوع به صورت خود به خودی باعث چند برابر شدن فعالیت‌ها می‌شود.  
کد خبر : 864821

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون نظام استاد شاگردی، اظهار کرد: شاگرد پروری بسیار مهم است و باید استادان در دانشگاه‌ها این وظیفه را به عنوان یک اصل مهم در ارائه نسل عاقل‌تر و بالغ‌تر و فهیم‌تر از خود به جامعه بپذیرند. 

وی افزود: یک استاد دانشگاه باید دانشجو را به صورتی تربیت کند که سطح سواد علمی دانشجو از استاد در راستای ارائه خدمات به جامعه عالم‌تر و توانمندتر باشد که رعایت این موضوع به صورت خود به خودی باعث چند برابر شدن فعالیت‌ها می‌شود. 

زلفی گل تصریح کرد: شاگرد پروری یعنی اینکه فردی که تربیت می‌کنیم و تحویل جامعه می‌دهیم، باید بهتر از مسیر علمی استادش در دانشگاه و کشور فعالیت داشته باشد، اگر این روند رعایت شود، قطعا مسیر رشد و ترقی جامعه به هدف موفقیت آمیزی می‌رسد. 

وزیر علوم تاکید کرد: استاد در نظام شاگرد محوری نقش «منتور» را ایفا می‌کند که این موضوع با مسئولیت پذیری نقش مدرس متفاوت است و همانند معلم علاوه بر تدریس به تعلیم و تربیت هم می‌پردازد. 

وی گفت: منتور به معنای استاد علم و معنا ترجمه شده است و دکتر موسوی موحودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مجله رهیافت مقاله‌ای را با عنوان منتور و استادان علم و معنا ترجمه کرده است. 

وزیر علوم در پایان اظهار کرد: استادان علم و معنا برای شاگرد پروری روی مفاهیمی مانند تربیت، علم، اخلاق، ازدواج و آینده شغلی دانشجو کار می‌کنند و همانند فرزندان خودشان به دانشجو نگاه می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر