صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

جشنواره‌ چندرسانه‌ای در دانشگاه آزاد با محور وحدت حوزه و دانشگاه/ چندانگاری در برنامه‌های ما جایی ندارد

حجت‌الاسلام محمود قیوم‌زاده با اعلام اینکه جشنواره‌ چندرسانه‌ای در دانشگاه آزاد با محور وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود، عنوان کرد: چندانگاری در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه جایی در برنامه‌های ما ندارد.
کد خبر : 864708

خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ سال‌هاست انقلاب اسلامی با تحریف دشمنان مواجه شده و نقش دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با شبهه و شبهه‌زدایی از انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی یکی از مراکزی است که زیرنظر دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر شبهه‌زُدایی از انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، در راستای ترویج جهاد تبیین نیز فعالیت‌های چشمگیری دارد، به طوری که سلسله‌نشست‌هایی را با حضور استادان و دانشجویان در این زمینه برگزار کرده است.

جهاد تبیین از مؤلفه‌هایی است که حتی از دوران بعث نبی مکرم اسلام صلی‌ الله علیه و آله و سلم مورد توجه قرار دارد و امروز به‌واسطه تلاش دشمن در راستای دین‌زُدایی و ایجاد شبهه بیشتر در معرض عموم قرار دارد.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی علاوه بر جهاد تبیین در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه نیز فعالیت دارد و برنامه‌های متعدد و متنوعی در این زمینه تدارک دیده و تدریس  درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) توسط استادان حوزه و دانشگاه مؤید این مطلب است.

نکته مهم‌تر اینکه مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت و سوی مهدویت‌پژوهی سوق داده و دانشجویان باانگیزه در این زمینه شروع به پژوهش و تحقیق کرده‌اند.

خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای تحلیل و بررسی مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در زمینه‌های «وحدت حوزه و دانشگاه»، «جهاد تبیین» و «مهدویت‌پژوهی» گفت‌و‌گویی را با حجت‌الاسلام محمود قیوم‌زاده رئیس این مرکز ترتیب داده است.

گپ و گفت آنا با قیوم‌زاده در ادامه می‌آید:

تدریس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) با متخصصان 

آنا: مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام‌های مهمی برداشته، آیا به ایدئال‌ها نزدیک شده‌اید؟

قیوم‌زاده: مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی یکی از مراکز تأثیرگذار و بااهمیت در حوزه فرهنگی، اندیشه دینی، فعالیت در راستای اهداف انقلاب اسلامی و پیشبرد دیدگاه و نظریات امامین انقلاب اسلامی است.

از جمله مباحث و موضوعاتی که در اندیشه انقلابی مورد توجه قرار دارد، «وحدت حوزه و دانشگاه» بوده، اساساً وحدت حوزه و دانشگاه یک امر واقعی و ضروری است و امری تشریفاتی نیست.

برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تحقق ساختن یک کشور اسلامی قطعاً رهبران فکری و گروه‌های علمی با یکدیگر یکدست و متحد باشند.

مرحوم ابوعلی سینا در یکی از آثارش آورده‌ که امکان اتحاد دو موجود مستقل به ذات وجود ندارد و هرکجا موضوع اتحاد، یکپارچگی، یکی شدن و دست در دست هم دادن وجود دارد به معنای آن است که اطراف وحدت و اتحاد، استقلال وجود ندارد.

بنابراین مردم باید با هم باشند تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند، طبیعتاً در حوزه اجتماعی ـ اسلامی به‌خصوص براساس اندیشه اجتماعی ـ انقلابی امامین انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه امری ضروری و لازم است.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در زمینه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در چندین جهت فعالیت می‌کند و در زوایای مختلف و اشکال متفاوت این هدف را تعقیب می‌کند.

اولاً ارائه درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) که در تمامی واحدهای دانشگاهی و با استقبال بسیار خوب دانشجویان مواجه بوده، با استفاده از استادان مجرب، آموزش‌دیده، دارای صلاحیت‌های علمی و مهارت‌های تدریسی همراه شده است.

ارائه درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) از سوی دو قشر حوزوی و دانشگاهی صورت می‌گیرد، از سویی استفاده از استادان حوزوی هم در راستای ارائه درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) استفاده می‌کنیم.

همچنین فرمایش امام خمینی(ره) و اندیشه‌های سیاسی ـ اجتماعی امامین انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها تدریس شده و به بحث گذاشته می‌شود که یک رهبر فرهنگی ـ دینی و اجتماعی حوزوی تلقی می‌شود.

بنابراین تدریس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) از سوی استادان صلاحیت‌دار حوزوی و دانشگاهی طبیعتاً بستر را برای همراه، همگام و یکی شدن حوزه و دانشگاه مهیا می‌کند.

تدریس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) با ویژگی‌های مورد اشاره در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است، همچنین مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دارای فعالیت‌های متنوع دیگری است.

برگزاری نشست‌های بصیرتی، علمی، جهاد تبیین، نقد کتاب‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی از فعالیت‌های مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده است.

برپایی کرسی‌های ترویجی، جشنواره‌های متعدد و متنوع و جشنواره‌های چندرسانه‌ای در راستای همگامی با وحدت حوزه و دانشگاه است.

اساساً موضوع چندانگاری «حوزه و دانشگاه» مطرح نیست، مثل اینکه تمامی گروه‌های علمی باید از بخش‌های مختلف دست در دست هم بدهند، بنابراین این ضرورت برای همگان مسجل شده و تمامی گروه‌های فکری از حوزه و دانشگاه در حال کار هستند.

مضافاً بر اینکه ارتباط مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی با حوزه علمیه، استادان حوزه و سایر کارشناسان به صورت مستمر انجام می‌شود.

محور نظریه بیانیه گام دوم انقلاب انتظار سازنده است

آنا: مهدویت‌پژوهی در گام دوم انقلاب اسلامی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، آیا در این راستا موفق شده‌اید دانشجویان را به سمت و سوی پژوهش برای تبیین مهدویت سوق دهید؟

قیوم‌زاده: مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در این زمینه با محور «مهدویت در گام دوم انقلاب اسلامی» پیش می‌رود.

اساساً مبنای نظری گام دوم انقلاب اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری نظریه نظام انقلابی است و این نگاه دائماً در حال پایش و پالایش بوده، چراکه باید با افق متعالی می‌توان گام‌های بزرگ‌تری در راستای افق متعالی برداشت که انتظار سازنده از این موضوع سرچشمه می‌گیرد.

بنابراین محور نظریه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همان انتظار سازنده بوده و این انتظار سازنده به‌معنای انتظار فعال و امیدبخش است، این درست در مقابل انتظار منفعلانه قرار می‌گیرد که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با انتظار منفعلانه تقابل شدید دارند.

علاوه بر این در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آمده که در انظار طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هستیم.

مقام معظم رهبری به‌صراحت فرمودند که تمامی مباحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) و انتظار سازنده است.

مضافاً بر اینکه تمدن نوین و بزرگ اسلامی آماده طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) و انتظار است.

محورهای مباحث مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در راستای اهداف انقلاب اسلامی و انتظار سازنده و فرج است و تلاش داریم دانشجویان، نخبگان علمی و دانشمندان را با مهدویت‌پژوهی آشنا کنیم.

محورهای انقلاب اسلامی و مهدویت‌پژوهی تقریباً در یک مسیر قرار دارند و قطعاً می‌توان از اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی در راستای پژوهش در مهدویت بیشترین بهره‌ها را برد.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی هم در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی پیشگام بوده و هم در راستای محرومیت‌زدایی از جامعه اقدامات بسیاری داشته است.

بنابراین با مهدویت‌پژوهی می‌توان دانشجویان را با اهداف، کارکرد، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و انقلابی جامعه آشنا کرد.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از یک سو با درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) به ترویج اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی می‌پردازند و از سوی دیگر با برگزاری دوره‌های علمی ـ بصیرتی تلاش کرده دانشجویان که نظرات و دیگاه‌های تخصصی و خلّاقانه درباره انقلاب اسلامی و امامین انقلاب دارند مورد حمایت قرار دهد.

بنابراین مهدویت هم به‌صورت یک موضوع نظری نظام انقلابی مطرح شده و هم در راستای جهاد تبیین و کارکردهای این جهاد مورد توجه قرار دارد.

تلاش داریم دانشجویان را با این موضوع آشنا کنیم که چه انتظاراتی از یک فرد منتظر می‌توان داشت؟ به‌عبارتی یک فرد منتظر چه مشخصه‌هایی دارد؟

از سویی دانشجویان به‌صورت غیرمستقیم در راستای اهداف مهدویت‌پژوهی، انتظار و آمادگی برای ظهور سوق داده می‌شوند.

جهاد تبیین محدود به برگزاری چند نشست نمی‌شود

آنا: دکترین «جهاد تبیین» یکی از موارد مهم در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است برنامه شما در این باره چیست؟

قیوم‌زاده: جهاد تبیین در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نقش بسیار تأثیرگذاری دارد، اساساً تمامی فعالیت‌های مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ذیل جهاد تبیین تعریف می‌شود.

هم تدریس به‌معنای خاص مانند تدریس درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) است که این خود براساس جهاد تبیین تعریف و ساماندهی شده است و هم جلسات خارج از تدریس و آموزش ویژه استادان و دانشجویان (کرسی‌های ترویجی، نشست‌های علمی، جلسات نقد کتاب، مبانی نظری انقلاب و ترویجی) همه در راستای جهاد تبیین تعریف شده است.

مضافاً بر اینکه سلسله‌جلساتی با عنوان بصیرت‌افزایی با محور جهاد تبیین برگزار کرده و می‌کنیم که همه استادان و دانشجویان در این جلسات حضور می‌یابند و استقبال بسیار خوبی هم از این نشست‌ها شد.

البته جهاد تبیین محدود به برگزاری چند نشست نمی‌شود، بلکه این یک رسالت دائمی است، همانطور که نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم در زمان مبعوث شدن بعثت‌شان برای تبیین حقایق همان تبیین دین بود.

در ادامه جهاد تبیین نقش و محوریت پررنگی در ابلاغ رسالت داشت و پیامبران الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام هم در راستای تبیین حقایق دینی قیام کردند.

در زمان غیبت کبری هم این گونه است که نایب بر حق امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف یعنی امام خامنه‌ای هم در راستای تحقق جهاد تبیین حرکت می‌کنند و اینگونه نیست که فعالیتی بکنیم و بگوییم وظایف‌مان در حوزه جهاد تبیین به آخر رسید.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در مسیر جهاد تبیین حرکت می‌کند و جهت‌گیری‌ها در راستای چیستی و چرایی جهاد تبیین بوده و نخبگان را هم به سمت جهاد تبیین سوق می‌دهیم.

در درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) هم به سمت و سوی جهاد تبیین حرکت می‌کنیم و در این درس مولفه‌های جهاد تبیین به دانشجویان بیان می‌شود.

جلساتی هم که ویژه دانشجویان و استادان برگزار می‌کنیم ذیل جهاد تبیین نامگذاری می‌شود و دانشجویان به‌صورت تخصصی مباحث حوزه جهاد تبیین را می‌آموزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر