صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آذرپندار خبر داد:

اسپانیا و هند رکوردشکنان ارسال اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «آیینه‌ای برای همه ایران» شعار جشنواره چهلم شد

نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.
کد خبر : 864325

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پیش از ظهر امروز در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر این دوره از جشنواره گفت: این که یک جشنواره چهل سال بدون وقفه برگزار شود، سرمایه بزرگی است و برای من یک افتخار است که مسئولیت برگزاری آن را به عهده گرفته ام. فراخوان بخش بین الملل این دوره در اسفندماه سال۱۴۰۱ منتشر شد و بخش داخلی هم در اردیبهشت ماه منتشر و دریافت آثار در این دو بخش آغاز شد. زمانبندی جشنواره همان زمانبندی دو دوره اخیر است یعنی از ۲۷مهرماه تا دوم آبان ماه خواهد بود.

رکوردشکنی اسپانیا و هند در جشنواره چهلم

وی اظهار کرد: از یازدهم اردیبهشت ثبت نام بخش داخلی آغاز شد و تا دهم مرداد موعد این ثبت‌نام و بارگذار‌ی تمام شد که البته ۱۰ روز هم تمدید شد.

آذرپندار گفت: ۱۷۸۷ اثر در بخش ملی ثبت نام و در سامانه جشنواره بارگذاری شده‌اند. امسال در بخش بین الملل ۷هزار و ۲۱۶فیلم از ۱۳۱ کشور ثبت نام کردند که نسبت به دوره سی و هشتم که بالاترین رکورد ثبت اثر را داشتی، حدود ۸۰۰فیلم افزایش داشته است.

وی افزود: در بخش ملی، هزار و ۱۸۵ اثر داستانی ۲۶۷ اثر مستند، ۲۲ اثر تجربی و ۱۱۳ اثر پویانمایی ثبت نام کردند.

وی افزود: دلیل تمدید زمان ثبت نام هم به درخواست تعداد زیادی از صاحبان آثار بود که مراحل پس تولید را می‌گذراندند و به خاطر شرایطی که سال گذشته در فصل پاییز داشتیم روند تولید فیلم‌ها باوقفه مواجه شد.

آذرپندار گفت: سال گذشته در بخش بین‌الملل شاهد یک فضاسازی و اغراق رسانه‌ای درباره عدم حضور آثار خارجی رخ داد و اگر مثلاً ۱۰ درصد چنین رویکردی داشتند، در فضای مجازی ۱۰برابر نمایش داده می‌شد. با این رکوردشکنی در دریافت آثار مشخص شد که این فضاسازی چقدر بی پشتوانه بوده است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: در بخش بین الملل، بیشترین آثار دریافتی ما به ترتیب از کشور‌های اسپانیا با ۹۱۳ اثر، هند با ۵۵۳ فیلم، فرانسه با ۴۹۴ اثر، آمریکا با ۴۴۸ فیلم و چین با ۳۶۷ بود.

وی گفت: فراخوان ما به ۱۲ زبان منتشر شده که احتمالا یکی از عوامل افزایش آثار خارجی به ویژه در بین فیلم‌هایی است که از اسپانیا و چین به دست ما رسیده است.

آذرپندار عنوان کرد: جشنواره‌های مورد تایید اسکار در دنیا معمولا رایگان نیستند. البته از دوره‌های قبلی دوستان پیگیر این بودند که به روال جشنواره‌های حرفه ای، ثبت نام را از حالت رایگان دربیاورند. امسال ما ثبت‌نام بخش بین الملل را با دریافت مبلغی که البته خیلی بالا نیست انجام دادیم. از سال بعد این روند را با جدیت بیشتری پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: شعار جشنواره امسال «جشنواره فیلم کوتاه تهران، آیینه‌ای برای همه ایران» است و تلاش می‌کنیم که جشنواره به گستردگی جغرافیایی ایران چه از حیث فیلمسازان و چه از بابت فضای فیلم توجه داشته باشید چراکه این سیاست سازمان سینمایی و جشنواره است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال دو جایزه «حقیقت جویان» و جایزه «راه ابریشم» به بخش بین الملل اضافه شده است. در بخش حقیقت جویان به دنبال این هستیم تا اگر از آثاری که برخلاف جریان هژمونی جهان امروز، در پی انعکاس حقیقت هستند تقدیر کنیم. در بخش «راه ابریشم» به دنبال این بودیم که از فضای همجواری با کشور‌های منطقه بهره ببریم؛ به عبارت دیگر، این‌جایزه یادآور فضای مبادلاتی کشور‌های جغرافیای راه ابریشم است.

۲ خط قرمز در جشنواره فیلم کوتاه تهران

وی درباره فیلم‌های اقلیت‌های جنسی بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف می‌شود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت. به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود و نسبت به آنها دوپینگ می‌شود با تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم مواجه می‌شوید که هر جشنواره‌ای برای آن خط ویژه‌ای باز کرده است. این یک روند غیر عادی برای کسانی است که چنین آثاری می‌سازند و رزومه ساخته می‌شود. ما ترجیح می‌دهیم جزوی از این پروسه نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را دارد، البته امسال هم اثر کمتری در این حوزه به ما رسید. درباره کودک‌کشی هم همان سیاست را داریم. این ۲ موضوع به عنوان خط قرمز ما است.

آذرپندار در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: من تحلیلی درباره شدت و ضعف دوقطبی ندارم. ما فضا را برای شرکت‌کنندگان آماده کردیم. یادتان باشد سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلم‌شان پذیرفته شده بود. این نشان می‌دهد که ما در پذیرش آثار نگاه این چنینی نداریم، برخی تحت فشار چنین تصمیمی را گرفته بودند. در جشنواره سلیقه‌های مختلف وجود دارد. من یک دوره این جشنواره را برگزار کردم و می‌شود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی وجود داشت، ما استقبال می‌کنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را فیلم کنند. ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم می‌تواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلم‌های منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که فیلم‌های سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه و موقر درباره حوادث گذشته باشد حتما می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد. امروز لازم است هیچ دوقطبی در جامعه ما تشدید نشود. در ایام جشنواره هم می‌شود این ماجرا را قضاوت کرد.

وی درباره تفاهم‌نامه با خانه کتاب عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزه‌ای را برای فیلم‌های اقتباسی داد، البته ما هم رویدادهایی مرتبط با کتاب داشتیم. امسال هم ما بین پنج تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان را خواهیم داد. این بخشی از تفاهم‌نامه با خانه کتاب است که نیمی از ۴۰۰ میلیون تومان را انجمن و نیمی دیگر خانه کتاب عهده‌دار می‌شود. همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلم‌های برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد و ما از این موضوع خوشحالیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اینکه چه تعداد فیلم سیاسی در این دوره از جشنواره حضور دارد، توضیح داد: در بخش داخلی هنوز دقیق نمی‌توانم بگویم چه تعداد فیلم سیاسی داریم چون آثار در حال بازبینی هستند اما می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که فیلم‌هایی با مضامین سیاسی را خواهیم داشت هر چند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست. فیلم‌های سیاسی امسال در جشنواره نماینده خواهد داشت. سال گذشته از هیات انتخاب خواسته بودم که به فیلمسازی سیاسی توجه شود چون ما باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست. ترجیح می‌دهیم مضامین اخلاقی برای ما تابو باشد.

آذرپندار درباره فشارهای بین‌المللی گفت: من ممنون فیلمسازانی هستیم که در فیلمسازی ژانر ما را همراهی کردند. در حوزه فشارهای بین‌المللی باید بگویم کسی که دوست دارد در جشنواره فیلم داشته باشد در فضای آرام این اتفاق رخ خواهد داد. دوستانی که می‌خواهند فردا تحت تاثیر دایرکت‌های خود کاری انجام دهند امروز با خود دودوتا چهارتا کنند چون موقعیت ما عوض نمی‌شود و مشخص است ما از کجا آمده‌ایم. هر کسی به هر دلیلی به ما فیلم ندهد قابل احترام است اما اینکه فیلمساز موضوع را به بعد واگذار کند و بعد بخواهد تصمیماتی بگیرد خودش اذیت خواهد شد. فیلمسازانی که در حوزه فیلمسازی توفیقاتی به دست نیاورده و یک تیزرساز هستند ممکن است بخواهند نسخه تحریم بپیچند، رفقای فیلمساز جوان باید بدانند این موضوع به نفع آنها نیست.

جایزه تبلیغات فیلم کوتاه

آذرپندار درباره مهمانان جشنواره توضیح داد: وقتی پنج روز جشنواره دارید و در این پنج روز در پنج سانس در هر سالن آثاری به نمایش درمی‌آید، چگونه می‌شود که ما خود روزی سی و چند سانس را پر کنیم و اتوبوسی آدم بیاوریم؟ سال گذشته دچار حواشی‌ای بودیم و ورود را برای عموم آزاد کردیم و به این ترتیب ممکن است افراد عامه به جشنواره بیایند. پر بودن سالن‌ها مشکل همیشگی جشنواره تهران است و چیز عجیبی نیست. به همین دلیل در دوره‌هایی بلیت فروشی می‌شد تا از این ازدحام جلوگیری شود. امسال سعی می‌کنیم نظم بیشتری داشته باشیم

وی درباره جایزه تبلیغات فیلم‌های کوتاه گفت: در این باره در ستاد اجرایی صحبت کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و اگر به جمع بندی برسیم ممکن است در این حوزه جایزه هم داشته باشیم. امسال افتتاحیه هم خواهیم داشت و افتتاحیه هم فرصت اینکه برخی جوایز جنبی را اهدا کنیم به ما خواهد داد.

آذرپندار درباره مهمانان جشنواره توضیح داد: وقتی پنج روز جشنواره دارید و در این پنج روز در پنج سانس در هر سالن آثاری به نمایش درمی‌آید، چگونه می‌شود که ما خود روزی سی و چند سانس را پر کنیم و اتوبوسی آدم بیاوریم؟ سال گذشته دچار حواشی‌ای بودیم و ورود را برای عموم آزاد کردیم و به این ترتیب ممکن است افراد عامه به جشنواره بیایند. پر بودن سالن‌ها مشکل همیشگی جشنواره تهران است و چیز عجیبی نیست. به همین دلیل در دوره‌هایی بلیت فروشی می‌شد تا از این ازدحام جلوگیری شود. امسال سعی می‌کنیم نظم بیشتری داشته باشیم

وی درباره جایزه تبلیغات فیلم‌های کوتاه گفت: در این باره در ستاد اجرایی صحبت کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و اگر به جمع بندی برسیم ممکن است در این حوزه جایزه هم داشته باشیم. امسال افتتاحیه هم خواهیم داشت و افتتاحیه هم فرصت اینکه برخی جوایز جنبی را اهدا کنیم به ما خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر