صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۱۶ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

تدوین سند آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد با رویکرد زیست‌بوم‌های محلی

سعید آزادیان عنوان کرد: تدوین سند آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد هماهنگ با زیست‌بوم‌های محلی و ابلاغ ساختار مأموریت‌گرایی واحد‌های دانشگاهی براساس مقیاس عملکردی و زمینه‌گرایی دو اقدام عملی مؤثر است.
کد خبر : 864199

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست عوامل اجرایی سند آمایش استان خوزستان با دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تقدیر از آنها با حضور علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، محسن چکین، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه و رؤسای واحد‌های دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اجرای طرح آمایش در دانشگاه آزاد اسلامی را در درجه‌ اول بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر هدفمندسازی آموزش عالی کشور از طریق کاربردی‌سازی رشته‌های تحصیلی و محتوای آموزشی در راستای تناسب با فضای کسب و کار و اشتغال و در درجه‌ بعد براساس سند جامع علمی کشور بر مبنای جهت‌دهی آموزش، پرورش، فناوری و نوآوری به سمت رفع مشکلات، رفع نیاز‌ها و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمینی و نوآوری در مرز‌های دانش برای تحقق مرجعیت علمی دانست.

سعید آزادیان تشریح کرد: بر این اساس برنامه‌ پنج ساله‌ راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین و مبنای کار دانشگاه قرار گرفت.

وی، یکی از عوامل شکست در اجرایی‌سازی اسناد بالادستی به‌خصوص نقشه‌ جامع علمی کشور را ضعف در فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم برای تشخیص نیاز‌ها و اقتضائات منطقه‌ای و محلی، ملی و بین‌المللی دانست و افزود: این زیرساخت‌ها را با عناوین آمایش اقتصادی و اجتماعی، آمایش فرهنگی و آمایش فناوری و ... نامگذاری می‌کنیم.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، جدیت استان خوزستان در اجرای طرح آمایش و در نتیجه نیازسنجی دقیق‌تر و ارائه‌ پیشنهادهای عملی‌تر در زمینه‌ گسترش رشته‌ها را زمینه‌ساز افزایش جذب دانشجو توسط استان خوزستان در سال تحصیلی اخیر دانست و اضافه کرد: اصلاح و بازنگری رشته‌های تحصیلی یا طراحی رشته‌های جدید باید در راستای هم پیوندی میان رشته‌های تحصیلی و ظرفیت‌ها و نیاز‌های آمایشی منطبق بر رشد و پیشرفت علم و فناوری، مشاغل جدید و آینده‌پژوهی باشد.

آزادیان گفت: تهیه و تدوین سند آمایش سرزمینی دانشگاه با رویکرد هماهنگ با زیست‌بوم‌های محلی و همچنین تهیه و ابلاغ ساختار مأموریت‌گرایی واحد‌های دانشگاهی براساس مقیاس عملکردی و زمینه‌گرایی می‌تواند دو اقدام عملی مؤثر در این مسیر باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هم اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از جمعیت عظیم دانشجویی و گستردگی واحد‌های آن در سطح کشور می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای طرح آمایش در آموزش عالی کشور باشد.

علی افروس اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در این باره سند تحول و تعالی خود و دیگر اسناد بالادستی در حوزه‌ علم و فناوری درصدد برآمد شورایی با عنوان گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه تشکیل داده و با شناخت دقیق نیاز‌ها و اقتضائات محلی به کمک دانشگاه‌های خود در استان‌های مختلف و هماهنگ‌سازی آن با نیاز‌های ملی و بین‌المللی بکوشد.

وی متذکر شد: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از ظرفیت‌های آموزش عالی در راستای تحلیل وضع وجود، ترسیم نقشه‌ راه و ارائه‌ تصویر دقیق و موشکافانه‌ای از وضع مطلوب بهره برد تا از این طریق گامی در راستای رفع معضلات کشور به‌خصوص در زمینه‌ اشتغال بردارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان همچنین رویکرد سند تحول و تعالی دانشگاه را تحول‌آفرینی براساس آموزش عمیق، کابردی و فایده‌محور، ارتقای شاخص کارآمادگی و کسب مهارت، تقاضامحوری، کارآفرینی و پاسخگویی به نیاز‌های علمی، تربیتی در سطح محلی و ملی با نگاه مأموریت‌گرایی آمایش‌محور در قالب واحد‌های حل مسئله و در نهایت توسعه‌ کیفی و نه کمی دانشگاه دانست.

افروس توضیح داد: رشد ۱۸ درصدی جذب دانشجو در سال تحصیلی اخیر نشان داد، راهکار‌هایی همچون گسترش رشته‌ها به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی براساس میزان و برای توسعه‌ آینده‌ شهرها، جابه‌جایی رشته‌ها براساس اقتضائات و نیاز‌های منطقه‌ای به صورت درون استانی و بین استانی، بازتعریف رشته‌های منسوخ شده براساس نیاز‌های صنایع مختلف و کسب مهارت‌های مورد نیاز در کنار آموزش‌های معمول در سال تحصیلی آموزشی ازجمله رویکرد‌های عملی مؤثر در این زمینه است.

علی مختارباف، مسئول آمایش دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هم به ارائه گزارشی از عملکرد آمایشی این استان پرداخت و بخش‌هایی از داده‌های استخراج شده‌ آن را در قالب آماری که به گفته‌ افروس می‌تواند برای سایر مجموعه‌ها و سازمان‌های استان همچون استانداری و فرمانداری نیز کاربردی باشد، پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر