صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

دو فناوری مدرن که به آشتی مخاطب با سالن‌های سینما کمک خواهد کرد

وقتی که تولیدکنندگان سرگرمی در یک رقابت تکنولوژیکی مصرف‌کنندگان را به تماشای فیلم و سریال‌ها در خانه‌های خودشان دعوت می‌کنند، استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی به دنبال راه حل‌هایی می‌روند تا بیننده‌ها را به تماشای دسته‌جمعی فیلم در مقابل پرده بزرگ سینما دعوت کنند.
کد خبر : 861214

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سالن‌های سینما خودشان به‌تنهایی یک تجربه منحصربه‌فرد به شمار می‌آیند. اما وقتی که تولیدکنندگان سرگرمی در یک رقابت تکنولوژیکی مصرف‌کنندگان را به تماشای فیلم و سریال‌ها در خانه‌های خودشان دعوت می‌کنند، استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی به دنبال راه حل‌هایی می‌روند تا بیننده‌ها را به تماشای دسته‌جمعی فیلم در مقابل پرده بزرگ سینما دعوت کنند.

در بحبوحه طوفانی از بازتعریف صنعتی از نظر مدل‌های تجاری توزیع محصول، این رقابت در دوره‌ای اتفاق می‌افتد که در آن فناوری به‌عنوان یک متحد معرفی می‌شود. این چیز تازه‌ای نیست: در تمام طول تاریخ سینما، نوآوری‌های فناورانه (اعم از فناوری‌های حوزه صدا، سینماراما، سه‌بعدی یا آیمرسیو اودیو) همواره به دنبال حل شبهات بوده‌اند و در این راه کم و بیش موفق بوده‌اند.

امروزه با محکم شدن جایگاه پلتفرم‌های خانگی (طبق تازه‌ترین گزارش انجمن دیجیتال اسپانیا، در 2021، 57% از اسپانیایی‌ها فیلم‌ها و سریال‌های خود را از طریق پلتفرم‌های خانگی تماشا کردند)، غیرقابل پیش‌بینی بودنی که جزء خصایص دنیای دوران پساکرونای جهان شده است و  افزایش چشمگیر در قیمت‌ها همگی صنعت سینما را به سمت راه‌حل‌های تکنولوژیکی جدید برای مبارزه با ترس همیشگی از سالن‌های خالی سینما سوق داده‌اند.

برخی از این راه حل‌ها موفق خواهند شد و برخی نیز به محاق فراموش سپرده می‌شوند. اما نگاهی به فناوری‌هایی که روی تولید و پساتولید فیلم‌های پرفروش تأثیر داشته‌اند خالی از لطف نخواهد بود.

  1. iBeacon: تجربه فناوری قبل از ورود به سالن

بخش مهمی از بدنه صنعت سینما به دنبال تبدیل «برویم سینما» به یک مفهوم جدید است. دست‌اندرکاران سینما می‌گویند که تجربه رفتن به سینما و شرکت در یک لحظه تفکر جمعی که در آن چراغ‌ها خاموش می‌شوند و دنیا متوقف می‌شود فی نفسه کافی نیست. آنها می‌خواهند کاری کنند تا تماشاچی زودتر وارد سالن شود و تجربه تازه‌ای را کشف کند.

یک سینمادار چینی می‌گوید: «هدف ما این است که از لحظه‌ای که فرد تصمیم می‌گیرد بلیت سینما بخرد تا زمانی که بعد از تماشای فیلم پایش را از سینما بیرون می‌گذارد این تجربه را برایش به امری منحصربه‌فرد و انحصاری تبدیل کنیم و این تنها از طریق سرمایه‌گذاری روی فناوری ممکن می‌شود.»

در این راستا، فناوری‌هایی مانند «آی‌بیکون» (iBeacon) و مواردی مانند آن می‌توانند مفید باشند. «آی‌بیکون» پروتکلی است که توسط کمپانی اپل بر اساس بلوتوث کم‌انرژی طراحی شده است و به شما اجازه می‌دهد تا به طرق مختلف از وقتی که وارد سینما می‌شوید با دیگران تعامل برقرار کنید. پرتال‌های تخصصی «بیکون زون» (BeaconeZone) و «بیکون‌ستاک» (BeaconeStac) تجربیاتی را که قبلاً مراحل آزمایش خود را در سالن‌های مختلف گذرانده‌اند، جمع آوری می‌کنند: چک کردن بلیت، ارائه اطلاعات در زمان انتظار، استفاده از کوپن‌ها، هدایت تماشاچی به صندلی، ارسال پیام به تلفن‌های همراه در مورد این که روی صندلی‌اش بنشیند و تلفنش را «سایلنت» کند.

این یک مفهوم جدید است: سینماهای زنجیره‌ای بزرگ درباره این امکانات از سال 2014 فکر می‌کردند. با این حال، این فناوری ارزان‌تر و پیشرفت در اکوسیستم تلفن‌های هوشمند شانس تازه‌ای به این روش داده است.

  1. LED و پروژکتور لیزری

در زمانه‌ای که نگاه کارگردان‌ها به وسیله پانل‌های «ال‌ای‌دی» (LED) اشباع شده تغییر کرده است، سالن‌های نمایش نیز به صورت آلترناتیوی برای حفظ نیات و انگیزه‌های فیلمسازها به کار برده می‌شوند. با این حال، روزبه‌روز شکاف بین انتظارات بصری بیننده‌ها و آنچه سالن‌های سینما می‌توانند ارائه دهند بیشتر می‌شود. در مواجهه با این شرایط سالن‌های سینما به دنبال راهکارهایی برای جذب توجه و نظر مخاطبان هستند.

استفاده از پروژکتورهای لیزری دیگر یک تکامل طبیعی محسوب نمی‌شود که به رشد فضاهای رنگی کمک می‌کند و به نمایش بهتر فیلم‌ها کمک می‌کند. بسیاری از سالن‌های سینما به این فناوری مجهز شده‌اند و درواقع جشنواره‌هایی مانند کن نیز در این راه پیشرو بوده‌اند. از جمله مزایای پرده‌های «ال‌ای‌دی» می‌توان به تصویر شفاف‌تر، پرش کمتر، سازگاری با رزولوشن‌های بالاتر و امکان بزرگتر کردن صندلی و غیره اشاره کرد. بازار ژاپن و کره در استقبال از این فناوری جدید پیشرو بوده‌اند.

بر اساس این گزارش «ردپای فناوری در هنر هفتم» عنوان پرونده‌ای است که از چندی قبل به موضوع سینما و ورود تکنولوژی به آن می‌پردازد.

گزارش‌های آنا را می‌توانید: اینجا، اینجا، اینجا ،اینجا و اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

ارسال نظر