صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اولین کارگاه مکتب خانه سنگلج تشکیل می‌شود

اولین کارگاه آموزشی مکتب خانه سنگلج با تدریس شهناز روستایی از بیست و هفتم تیر ماه برگزار می‌شود.
کد خبر : 858589

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارگاه نقالی/روایتگری با تدریس شهناز روستایی در ۱۵ جلسه سه ساعته و با حضور ۱۲ هنرجو از روز سه شنبه ۲۷ تیرماه برگزار می‌شود.

شهناز روستایی، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر نویسنده "مبانی و اصول نمایشنامه نویسی روایی، نمایشنامه‌ها جادوی شهرزاد، شهرآشوب و چهل گیس، هفت خواب و مدرس دانشگاه است. نمایش‌های خونه قمرخانم، بیژن و منیژه، زال و رودابه، هزار و یک مکر و... از جمله آثار نمایشی این کارگردان و نویسنده تئاتر هستند.

تماشاخانه سنگلج به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب آموزش نمایش ایرانی به مفهوم خاص و با هدف حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاورد‌ها، کارگاه‌های آموزشی تخصصی را برگزار می‌کند. بازشناخت تئاتر ملی و تربیت نیروی جوان با استفاده از تجربه‌های پیشکسوتان این حوزه مد نظر مکتب خانه سنگلج قرار دارد.

اساتید کارگاه‌های آموزشی مکتب خانه سنگلج استاد علی نصیریان، داوود فتحعلی بیگی، افشین هاشمی، هدایت هاشمی، حسین جمالی، مرشد چایانی، سید محسن هاشمی، شهناز روستایی، ابراهیم گله دارزاده، علی فتحعلی، بهزاد آقاجمالی، الهام ذوالفقاریان، غزل اسکندرنژاد و... اعلام شده اند.

دوره‌های آموزشی در سه شاخه بازینامه نویسی، نقش پوشی و نقش آفرینی همچنین مشق سازی و آواز در نمایش‌های ایرانی طراحی شده اند.

در حوزه بازینامه نویسی مباحث تقلید نامه نویسی یا نگارش نمایشنامه‌های شادی آور (تخته حوضی، سیاه بازی و ...)، تقلید‌های اندرونی، نمایش‌های عروسکی ایرانی (خیمه شب بازی، خُم بازی، صندوق بازی، جی جی بی جی و...)، فوت و فن شبیه نامه نویسی و طومار نویسی (نوشتن نمایشنامه‌های تک نفره برای اجرای نقالی) مطرح می‌شوند.

کارگاه‌های نقش پوشی و نقش آفرینی نیز به نقالی یا روایتگری، نمایش‌های مضحکه یا شادی آور همچنین شبیه خوانی می‌پردازند.

در کارگاه‌های مشق سازی و آواز در نمایش‌های ایرانی نیز سرفصل‌های بحر طویل خوانی، پیش پرده خوانی، اشتلم خوانی، ضربی خوانی و تصنیف سازی تدریس خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر