صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

۵۵ سرای نوآوری دانشگاه آزاد در چه حوزه‌هایی فعال هستند؟

مدیر سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون ۵۵ سرای نوآوری توسط این دانشگاه در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 858239

حسن عاشوری‌فر در حاشیه نشست مشترک اعضای منطقه پنج زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای عمل به اسناد بالادستی مانند بند پنج سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و در راستای ترویج تفکر خلّاق، ایده‌پردازی و توسعه فرهنگ نوآوری در کشور و تحقق کارآفرینی مبتنی بر نوآوری در چند سال اخیر به راه‌اندازی سرا‌های نوآوری اقدام کرده است.

مدیر سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سرا‌های نوآوری با اهدافی مانند شناسایی و حمایت از دانشجویان، متخصصان و استادان خلّاق، نوآور و کارآفرین و فراهم‌سازی و تجاری‌سازی دستاورد‌های علمی آنها برای ورود به فعالیت‌های کارآفرینانه و خلق ارزش و تولید ثروت از دانش و فناوری و رفع مشکلات جامعه و فراهم کردن بستر‌های لازم برای اشتغال دانش‌بنیان از سال ۹۸ آغاز به کار کرده‌اند.

عاشوری‌فر تبیین کرد: پس از گسترش نسبتاً خوبی که در زمینه کمیت سرا‌های نوآوری در سطح کشور به‌وجود آمده است، اکنون نوبت تأکید بیشتر بر کیفی‌سازی سرا‌ها و توجه بیشتر به آمایش منطقه‌ای و نیازمندی‌های اقلیمی است.

وی درباره حوزه کاری سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد گفت: در حوزه بذر‌های گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، صنایع و امنیت غذایی ۱۲ سرای نوآوری، حوزه رباتیک، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند پنج سرا، پوشاک و فناوری‌های نوین یک سرا، کاشی و سرامیک ساختمانی دو سرا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و ... سه سرا، فرش ماشینی و مبل و منبت دو سرا، سلامت کار، گردشگری سلامت و تجهیزات پزشکی سه سرا، نساجی و الیاف دو سرا، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشاورزی و مواد سه سرا، کفش و چرم یک سرا، فولاد، صنایع فلزی، زنجیره تأمین و صنایع وابسته دو سرا، اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک یک سرا، بهینه‌سازی خودرو و توسعه قطعه‌سازی چهار سرا، نفت، گاز و پتروشیمی دو سرا، گردشگری و صنایع‌دستی دو سرا، فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل یک سرا و در حوزه علوم و فنون دریایی خلیج فارس و دریای عمان یک سرا و فناوری آموزشی هم یک سرای نوآوری راه‌اندازی شده است و چهار سرا مجوز فعالیت گرفته‌اند.

مدیر سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه تاکنون ۵۵ سرای نوآوری توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است، ادامه داد: از این تعداد چهار سرای نوآوری بذر‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی استان اصفهان، کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی استان گلستان و فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته استان کرمان حائز مجوز دائم شده و سایر سرا‌های نوآوری دارای مجوز اولیه هستند.

عاشوری‌فر با اشاره به اجرای طرح پویش اشتغال در سرای نوآوری متذکر شد: طرح پویش با هدف توأم کردن آموزش و مهارت و افزایش سطح کارآمادگی دانشجویان و ارائه یک الگوی کاربردی از ارتباط نظام‌مند دانشگاه با صنعت و جامعه طراحی شده است.

وی توضیح داد: در این طرح، ارتباط و تعامل دوسویه دانشگاه با صنعت و جامعه گسترش یافته و دانشگاه نیروی انسانی با کیفیت موردنیاز آنها را تأمین می‌کند. در این طرح علاوه بر فراهم کردن نیروی انسانی با کیفیت مورد نیاز صنعت و جامعه به دغدغه اشتغال جوانان نیز پاسخ داده خواهد شد.

مدیر سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس این طرح، دانشجویان همگام با تحصیل به فعالیت در نهاد‌ها و صنایع مختلف مشغول کارورزی می‌شوند و نهاد‌ها و صنایع کشور به‌عنوان حامی این دانشجویان، بستر‌های رشد توانمندی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌های حرف‌های آنها را در عرصه محیط واقعی کار مهیا می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر