صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۸ - ۱۸ تير ۱۴۰۲
کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با آنا:

عضویت در شانگهای، دروازه ورود ما به اقتصاد جهانی است

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: فرصت خوبی برای ایران به دست آمده و دروازه ورود ما به عرصه رقابت‌های اقتصادی جهانی محسوب می‌‎شود و امیدواریم در آینده با اقتصادهایی نظیر چین، روسیه و هند به رقابت بپردازیم.
کد خبر : 857089

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای به صورت ویژه منافع اقتصادی و سیاسی برای ما به همراه دارد و می‌توان آن را مصداق بارز عبور از تحریم‌ها تلقی کرد.

وی افزود: البته ما مدتی عضو ناظر این سازمان بودیم، اما اینکه به صورت رسمی پذیرفته‎ شده‌ایم موضوع دیگری است. با عضویت ما در این سازمان مسیر حنثی کردن تحریم‌ها هموار شد و از سوی دیگر راه‌های روابط بین بانکی با کشور‌های عضو تقویت می‌شود.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه اینکه چقدر بتوانیم از این فرصت سیاسی و اقتصادی به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنیم، بستگی به ما دارد،اظهار کرد: به هر حال عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای دریچه‌ای است که به روی ما گشوده شده و از رهگذر آن می‌توان به کشور‌های عضو صادرات داشت و حجم صادرات پیشین را افزایش داد.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه قوانین سازمان همکاری‌های شانگ‌های پیرامون تعرفه‌های گمرکی و تعرفه‌های اقتصادی، خطوط مواصلات و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و مباحث مرتبط با انرژی مترقی، به نفع اقتصاد اعضاست، اظهار کرد: البته به نظر می‌رسد ایران هنوز نتوانسته آن سازوکار لازم را برای بهره‌برداری از این فرصت پیدا کند، از این رو باید منتظر ماند و دید شاخصه‌های صادرات و واردات ما با اعضای این سازمان به کجا می‌رسد.

وی با تأکید بر این نکته که تمام سازمان همکاری‌های شانگ‌های در چین خلاصه نشده است، گفت: ما باید بتوانیم با همه کشور‌های عضو ارتباط سازنده برقرار کنیم، چون هر یک از این کشور‌ها به نوبه خود بخشی از قدرت جهانی محسوب می‌شوند و ما باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تأثیر عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و تأثیر آن بر نفوذ جهانی و افزایش قدرت مانور ایران در عرصه روابط بین‌الملل، تأکید کرد: امروز قطب‌های اقتصادی جهانی به تازگی پا به عرصه روابط بین‌الملل گذاشته‌اند که می‌توانند نظم نوینی را شکل دهند و قطب‌بندی‌های جدید قدرت را معماری کنند و در چنین شرایطی ضرورت دارد جایگاه خودمان را پیدا کنیم.

کنعانی مقدم افزود: ما ایران قدرتمند با اقتصاد قوی می‌خواهیم و عضویت در این سازمان می‌تواند به ایران برای حضور در بازار‌های جهانی و تقویت قدرتش کمک کند و معادلات را به نفع ما تغییر خواهد داد.

وی گفت: به هر حال فرصت خوبی برای ایران به دست آمده و دروازه ورود ما به عرصه رقابت‌های اقتصادی محسوب می‌شود و امیدواریم در آینده با اقتصاد‌هایی نظیر چین، روسیه و هند به رقابت بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر