تفکیک وظایف بین ارشاد و صداوسیما با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
جانشین وزیر ارشاد گفت: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تفکیک وظایف و تقسیم کار همدلانه در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین مجموعه وزارت فرهنگ و سازمان صداوسیما است که معتقدیم با استفاده از مدل هیئت نظارت بر مطبوعات میتواند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد.
کد خبر : 854437
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمحمد هاشمی شامگاه شنبه -3 تیر- در گفتوگوی ویژه خبری که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ساترای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: اگر تعریف مشخص، فنی، فناورانه و آیندهنگرانه از صوت و تصویر فراگیر داشته باشیم و در این کمیته به جمعبندی برسیم، خودبهخود خیلی از مسائل حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه تدابیر خوبی برای آیندهنگری و نگاشتهای مترقیتر مدیریت تولید محتوای صوتی و تصویری در این مصوبه مد نظر قرار گرفت، افزود: مصوبهای که امروز پیش رو داریم علاوه بر تعریفی درست از حوزه صوت و تصویر فراگیر، تفکیک روشنی از وظایف هم در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و صداوسیما مشخص کرده است.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی این مصوبه باید به کمی عقبتر برگردیم و سابقه این موضوع را بررسی کنیم. مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قوانین مصرح خودش اعم از قانون اهداف و وظایف یا قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی بصری فعالیت غیرمجاز دارند، وظایف مشخصی در حوزه صوت و تصویب و آثار سمعی بصری داشت.
هاشمی گفت: با تعریفی که از صوت و تصویر فراگیر وجود دارد و نگاهی که دوستان باید از نظر قانونی پیگیری میکردند در صداوسیما طبق قانون اساسی، مقداری ایجاد اختلاف قرائتی در ماموریتها و تکالیف ایجاد شد. این سیر تاریخی باعث شد 3 یا 4 سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلایل مختلفی چندان در حوزه صوت و تصویر فراگیر ورود نکند. البته نکات حقوقی داشتند، اما در دولت سیزدهم و تیم جدید وزارت فرهنگ این بازتعریفِ نقش درخواست شد که مشخص شود در این حوزه چه وظایفی بر دوش بکشیم و کجاها کمک کنیم.
جانشین وزیر فرهنگ تصریح کرد: یکی از عوامل این نامعلومی ها این بود که تعریف فنی و دقیق از صوت و تصویر فراگیر ارائه نشده بود یا دستکم تعریفی که همه بر آن توافق داشته باشند، وجود نداشت. این وضعیت کار را پیچیدهتر میکرد.
وی با بیان اینکه نیت و اراده هر دو مجموعه اجرای همدلانه این مصوبه است، اظهار کرد: در بند 6 همین مصوبه کمیته ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر طراحی شده که میتواند برای تعیین وظایف حوزه صوت و تصویر فراگیر راهگشا باشد. همه بندها به صورت مشارکتی تدوین شده تا دستگاهها در کنار هم بتوانند کار را به سرانجام برسانند.
هاشمی افزود: حتی در حوزه سریالهای خانگی و سکوهای نمایش خانگی این تقسیم کار وجود دارد. در همان جا، چه در شورای تولید و چه در شورای پخش و نمایش دو نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد عضو هستند و حتی در بعضی از بخشهای تخصصی وزارت فرهنگ نیز ممیزی مجددی صورت نمیگیرد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانشهای اولیه از این مصوبه در رسانهها و فضای مجازی را غیرشفاف و نادرست عنوان کرد و گفت: در این مصوبه به صراحت عنوان شده بُعد صوت و تصویر فراگیرِ حیطه فعالیتهای قانونی وزارت فرهنگ مانند خبرگزاریها، کتاب، سینما، تبلیغات و امثالهم همچنان با این وزارتخانه است که یک دایره بسیار وسیعی را شامل میشود. اما اولین قرائتهایی که از این مصوبه در رسانهها گفته شد روشن نبود و همین نیز سبب شد شائبههایی ایجاد شود.
هاشمی تصریح کرد: اگر از صوت و تصویر فراگیر تعریف فنی داشته باشیم خیلی از مسائل حل خواهد شد. تعریف کنونی ما از صوت و تصویر فراگیر که بر آن توافق داریم، دایره خیلی وسیعی را شامل میشود. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم تصمیمی بگیریم که هر کسی وظایفش را بداند و همدلانه به آن عمل کند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید «صوت و تصویر فراگیر» با کمک گرفتن از شورای عالی فضای مجازی تعریف و توصیف شود. همچنین مدل مورد نظر ما برای این حوزه، مدل هیئت نظارت بر مطبوعات است که امروز علاوه بر مطبوعات، فضای مجازی را هم راهبری و نظارت میکند.
وی با بیان اینکه تدابیر خوبی برای آیندهنگری و نگاشتهای مترقیتر مدیریت تولید محتوای صوتی و تصویری در این مصوبه مد نظر قرار گرفت، افزود: مصوبهای که امروز پیش رو داریم علاوه بر تعریفی درست از حوزه صوت و تصویر فراگیر، تفکیک روشنی از وظایف هم در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و صداوسیما مشخص کرده است.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی این مصوبه باید به کمی عقبتر برگردیم و سابقه این موضوع را بررسی کنیم. مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قوانین مصرح خودش اعم از قانون اهداف و وظایف یا قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی بصری فعالیت غیرمجاز دارند، وظایف مشخصی در حوزه صوت و تصویب و آثار سمعی بصری داشت.
هاشمی گفت: با تعریفی که از صوت و تصویر فراگیر وجود دارد و نگاهی که دوستان باید از نظر قانونی پیگیری میکردند در صداوسیما طبق قانون اساسی، مقداری ایجاد اختلاف قرائتی در ماموریتها و تکالیف ایجاد شد. این سیر تاریخی باعث شد 3 یا 4 سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلایل مختلفی چندان در حوزه صوت و تصویر فراگیر ورود نکند. البته نکات حقوقی داشتند، اما در دولت سیزدهم و تیم جدید وزارت فرهنگ این بازتعریفِ نقش درخواست شد که مشخص شود در این حوزه چه وظایفی بر دوش بکشیم و کجاها کمک کنیم.
جانشین وزیر فرهنگ تصریح کرد: یکی از عوامل این نامعلومی ها این بود که تعریف فنی و دقیق از صوت و تصویر فراگیر ارائه نشده بود یا دستکم تعریفی که همه بر آن توافق داشته باشند، وجود نداشت. این وضعیت کار را پیچیدهتر میکرد.
وی با بیان اینکه نیت و اراده هر دو مجموعه اجرای همدلانه این مصوبه است، اظهار کرد: در بند 6 همین مصوبه کمیته ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر طراحی شده که میتواند برای تعیین وظایف حوزه صوت و تصویر فراگیر راهگشا باشد. همه بندها به صورت مشارکتی تدوین شده تا دستگاهها در کنار هم بتوانند کار را به سرانجام برسانند.
هاشمی افزود: حتی در حوزه سریالهای خانگی و سکوهای نمایش خانگی این تقسیم کار وجود دارد. در همان جا، چه در شورای تولید و چه در شورای پخش و نمایش دو نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد عضو هستند و حتی در بعضی از بخشهای تخصصی وزارت فرهنگ نیز ممیزی مجددی صورت نمیگیرد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانشهای اولیه از این مصوبه در رسانهها و فضای مجازی را غیرشفاف و نادرست عنوان کرد و گفت: در این مصوبه به صراحت عنوان شده بُعد صوت و تصویر فراگیرِ حیطه فعالیتهای قانونی وزارت فرهنگ مانند خبرگزاریها، کتاب، سینما، تبلیغات و امثالهم همچنان با این وزارتخانه است که یک دایره بسیار وسیعی را شامل میشود. اما اولین قرائتهایی که از این مصوبه در رسانهها گفته شد روشن نبود و همین نیز سبب شد شائبههایی ایجاد شود.
هاشمی تصریح کرد: اگر از صوت و تصویر فراگیر تعریف فنی داشته باشیم خیلی از مسائل حل خواهد شد. تعریف کنونی ما از صوت و تصویر فراگیر که بر آن توافق داریم، دایره خیلی وسیعی را شامل میشود. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم تصمیمی بگیریم که هر کسی وظایفش را بداند و همدلانه به آن عمل کند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید «صوت و تصویر فراگیر» با کمک گرفتن از شورای عالی فضای مجازی تعریف و توصیف شود. همچنین مدل مورد نظر ما برای این حوزه، مدل هیئت نظارت بر مطبوعات است که امروز علاوه بر مطبوعات، فضای مجازی را هم راهبری و نظارت میکند.
انتهای پیام/