صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
در مراسم رونمایی «حروف نام تو» مطرح شد

حداد عادل: دفتر ارزشمندی به مجموعه‌های شعر زنان انقلاب افزوده شد

آیین رونمایی از غزلیات «حروف نام تو» اثر حمیده پارسافر با حضور شاعران پارسی زبان کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان و تاجیکستان برگزار شد.
کد خبر : 851623

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از مجموعه غزلیات «حروف نام تو» اثر تازه انتشار یافته‌ حمیده پارسافر، شامگاه گذشته، ۱۹ خرداد ماه، با حضور شاعران پارسی زبان کشور‌های ایران، افغانستان، هند، پاکستان و تاجیکستان با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی تبار به میزبانی گروه بین المللی هندیران برگزار شد.

** حداد عادل: دفتر ارزشمندی به مجموعه‌های شعر زنان انقلاب افزوده شد

در ابتدای مراسم غلامعلی حداد عادل ضمن تبریک به حمیده پارسافر به خاطر چاپ کتابش ، اظهار کرد: آشنایی چندین ساله‌ای که با شعر‌های این بانوی ارجمند دارم، می‌توانم بگویم که با انتشار این کتاب دفتر ارزشمند تازه‌ای بر مجموعه‌های شعری زنان انقلاب اسلامی افزوده شده است.

** صدایی که از «حروف نام تو» می‌توان شنید

رضا اسماعیلی، دیگر شاعر و منتقد ادبی کشورمان در فرازی از مطالب خود اعلان کرد: اگر بخواهیم در قاب و قالب یک جمله سلوک ادبی حمیده پارسافر را توصیف کنیم، باید بگوییم که او شاعری است که با گام‌هایی آرام -، ولی سنجیده - و به دور از وسوسه شهرت، در وادی شعر و شاعری گام بر می‌دارد.

به خاطر کسوت معلمی، رفتار ادبی پارسافر با زبان، رفتاری هموار، به هنجار و به دور از نارسایی‌های مفهومی و مضمونی است. حرکت شاعر در مسیر نوآوری نیز، حرکتی آهسته و پیوسته و به دور از افراط و تفریط است.

اسماعیلی گفت: از حنجره «حروف نام تو» صدای روشن و فروتن بانوی شاعری را می‌توان شنید که در سایه سار مهربانی کلمات به آرامشی لطیف رسیده است. آرامشی که در پرتو آن می‌توان عاشقانه صحیفه هستی را بازخوانی کرد و همچون حضرت سعدی به درک و دریافتی معرفت شناسانه از هستی نائل شد:

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

** اشعاری سهل و ممتنع 

سید مسعود علوی تبار، شاعر و فعال فرهنگی با اعلان اینکه کتاب «حروف نام تو»، در قطع رقعی، و با دارا بودن سی و سه غزل به تازگی توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است اظهار کرد: یقینا ویژگی شاخص غزلیات خانم حمیده پارسافر در کتاب «حروف نام تو» درهم تنیدگی تار و پود عشقی پاک و زلال در لابه لای مضمون‌های متفاوت این اشعار است.

در بزم معرفتی و شهودی دل و ذهن، هر غزل این مجموعه چه آیینی، چه عارفانه و چه در دیگر مضامین، ساغری را می‌ماند که لبالب از باده عشق در چرخش است.

علوی تبار افزود: در این مجموعه غرل، با اشعاری سهل و ممتنع از شاعر روبرو هستیم که با بهره گیری از تخیل و تصویرآفرینی‌های برجسته ای، رسالت انتقال عشقی پاک، زلال و سیال را به دل‌های خواننده گان بر عهده دارد. از این منظر می‌توان ذهن و زبان شاعر را در مسیر سرودن، با ذهن و زبان رودکی، فردوسی و علی الخصوص شیخ اجل سعدی همسو و همرنگ دانست.

سیدمهدی طباطبائی؛ شاعر، پژوهشگر، و استاد دانشگاه شهیدبهشتی در فرازی از سخنان خود بیان داشت: یکی از معیار‌های ارزیابی میزان موفقیت هر شاعر، تعداد ابیات و اشعاری است که در ذهن مخاطبش رسوب می‌کند و نگاه او را دوباره به سمت آن‌ها می‌برد و باید گفت که مجموعۀ شعر «حروف نام تو» در این زمینه موفق بوده است.

طباطبایی افزود: نکتۀ دیگری که در این مجموعه توجهم را به خود جلب کرد، برجسته‌ بودن موتیو‌های «درخت» و «تبر» در اشعار شاعر است که با توجه به حجم اشعار، محلّ اعتناست:

تبر مباش! مخواه اینچنین که ساده بمیرم
درخت زاده شدم تا که ایستاده بمیرم!

دغدغه‌های آیینی شاعر و همچنین توجه به برخی اوزان خاص در غزل، از دیگر ویژگی‌های این مجموعه‌شعر به شمار می‌رود.

سید حکیم بینش؛ شاعر افغانستانی دیگر سخنران این محفل بیان داشت: در مجموعۀ «حروف نام تو» در کنار نو آوری‌هایی که می‌بینیم و تصویر‌های خوبی که مشاهده می‌کنیم، خواندن غزل‌های این مجموعه مخاطب را وادار به تفکر می‌کند. گاهی با ابیاتی از این دست غافل گیر می‌شویم:

چه می‌شد تک درختی می‌شدم در مسجد کوفه
مرا می‌بُرد نجّاری که چوب منبرش باشم

بینش ادامه داد: من با خواندن غزل‌های حروف نام تو با یک شاعر خوب و باورمند رو‌به‌رو بودم. از بیت بیت اشعار ارادت به بزرگان دینی مشهود بود و شاعر دردمندانه حرف‌هایش بیان کرده است. این باورمندی و تعهد سرمایۀ بزرگی است که می‌تواند چراغ راه شاعر باشد.

پروفسور اخلاق آهن، شاعر دوزبانه‌ی پارسی و اردو، و استاد دانشگاه جواهرلعل نهرو دهلی‌نو اظهار نمود: بندہ درمیان شاعران جوان معاصر خانم «حمیدہ پارسافر» را بعنوان شاعر توانای امروز می‌بینم که در بیان خواسته ها، آرزو‌ها و احساسات شخصی و ھمچنین وضع اجتماعی و رنج درونی شخصی را به شیوہ‌ی احسن بیان می‌کند.

از لحاظ ساختار ظاهری، وزن طبیعی و ساده اشعار، و همچنین سطور ساده شعری از ویژگی‌های این مجموعه شعر می‌باشد، و نیز ارائه‌ی بیان تصویری و به کارگیری رمزها، سمبل‌ها و کنایه ها، از دیگر ویژگی‌های مجموعه غزلیات «حروف نام تو» است.

این آرایه‌ها چه در فکر و اندیشه و چه در بیان عقاید مذهبی و گرایش‌های دینی با استفاده از تعابیر اسطوره‌ای و مذهبی بصورت تلمیح و جهان مداری و سیاست محوری رنگ و بوی خاصی به اشعار خانم پارسافر بخشیده اند.

** حمیده‌ پارسافر شاعر نو کلاسیک پس از انقلاب 

زیبا فلاحی شاعر و پژوهشگر، حمیده‌ پارسافر را شاعر نو کلاسیک پس از انقلاب اسلامی دانست و افزود: خانم پارسا شاعری‌ست که به شعر مبتلا شده است. مبتلا به درون‌گرایی خویش: پارسافر شاعری توانا؛ آزاد اندیش ودر عین حال «مبتلا به صفا و مروه‌ی غم». شاعر را اگر غمی ست؛ غم بودن و ساختن با هستی خویش است.

حمیده‌ پارسافر؛ نماینده‌ شاعران موفق پس از انقلاب اسلامی ست که به خود اجازه داده است اندیشه‌های فلسفی مردانه را مثل «جبر و اختیار» به شکل پراکنده در شعر خود مطرح کند:

«جز به پای خود به راه رنج نرفتیم/ جز به دست خود غم و عذاب نداریم»

شعر پارسافر کاملا جوششی و برخاسته از فطرت درونی خویش است. غزل وی سرشار از احساس و عاطفه‌ زنانه ست.

فلاحی در انتها گفت: پارسافر؛ شاعری شیعی؛ و متعهد آیینی مولا علی علیه السلام است و نشان داده است در سروده هایش هر لحظه بخواهد زیباترین «صور خیال»‌ها را برایش می‌آفریند:

قسم خوردم که هر کس نام او را خواست بنویسد/ قلم از استخوانم سازم؛ از خون جوهرش باشم.

حمیده‌ پارسافر؛ در شمار شاعران صاحب سبک و نماینده‌ بهترین شعر زنانه‌ی پس از انقلاب اسلامی در تراوش عاطفه و عیار آفرینش‌های ادبی ست.

قادر طراوت پور، شاعر، دیگر سخنران این نشست بیان کرد: در این مجموعه‌ شعر سمفونی رنگ و ساختار نوین در جهان شاعر شوریدگی خاص و قابل اعتنایی ایجاد کرده است. بیت‌های تصویری که فضای جهان بیرون را به درون شعر می‌آورند شعر را با التهاب و انبساط حماسی در یک تغزل ولرم توام با اندوه‌های فرو خورده‌ی شاعر و همزیست شده با دقایق غمناک زندگی پر آشوب با لحن زنانه روایت می‌کند.

تخیل پویا و همساز با جهان بیرون، رمانتیک جسارت آمیزی به این غزل‌های پر عاطفه داده است که حاکی از روحیه‌ی انعطاف پذیری و توأم با اعتراض و گاهی با لحن ستیزنده‌ی شاعر است:

آمدی‌ ای عشق، شکلی تازه از من ساختی
کار آسانی نبود از آه، آهن ساختی

طراوت پور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به پارادوکسیکال موجود در برخی ابیات کتاب «حروف نام تو» اشاره داشت و گفت: این پارادوکس فوق العاده شگفت‌انگیزی که شاعر ارائه کرده است، دلیلش این است که شاعر با شعر یکی شده و به وحدت رسیده است و جایی که می‌تواند در شعر معجزه ایجاد کند همین نقطه است.

** اشعاری به دور از پیچیدگی‌های نحوی و غلط‌های زبانی

پاییز رحیمی، شاعر، ضمن اینکه حمیده پارسافر را دختری دانست مثل خود او از دیارکویر، در رابطه با ویژگی‌های اشعار کتاب او اظهار کرد: شعر‌های این مجموعه در یک نگاه کلی، به دور از پیچیدگی‌های نحوی و غلط‌های زبانی در ساده‌ترین و محکم‌ترین شکل زبانی بروز و حضور دارند و این موضوع البته با وجه معلم بودن و فرهیخته بودن پارسافر بی ارتباط نیست.

خشکسالی آب و رنگ از چرخ سنگین برده است چرخش بی سود سنگ آسیابی کهنه ام

مورد دیگری که در شعر‌های مجموعه «حروف نام تو» قابل توجه است؛ استفاده از عناصر معنوی است. معنوی یا به لحاظ مذهبی، یا اسطوره‌های مثبت یا حتی عناصر عرفانی. کلمات یا عباراتی که نشان می‌دهد شاعر در دنیایی دور از دنیای ظاهری و مادی سیر می‌کند و می‌کوشد زندگی اش در پرتو اندیشیدن و سیر در آن دنیای متفاوت و ماورایی باشد.

رحیمی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مورد توجه در غزلیات «حروف نام تو»، پرداختن به آرزو‌های شاعر است، گفت: وقتی از این منظر شعر‌های این مجموعه را بازنگری می‌کنیم با غزل‌هایی نه صرفا عاشقانه که اشعاری با رنگ و بوی عارفانه مواجهیم و شاعر در گریز و بازگشت و رفت وآمد میان این دو حال عاشقانه و عارفانه در نوسان است.

خدایا لااقل گور مرا آنقدر وسعت بخش که قدر آرزو‌هایی که با خود می‌برم باشد

پاییز رحیمی چهارمین ویژگی اشعار «حروف نام تو» را غلبه‌ی عشق دانست و ادامه داد: در تمامی غزل‌ها آن چه به شعر رنگ و رو می‌دهد مفهوم عشق است، اما از انجا که شاعر محتواگر است؛ در شعر خود از فرم گرایی صرف می‌پرهیزد و به دنبال معنا و حکمتی برای آن است.

فاطمه ناظری؛ شاعر گفت: (حروف نام تو) مجمعه شعر خانم حمیده ه پارسافر یک مجموعه منسجم، متعهد و هنرمندانه است که میتوان رد پای احساسات شاعرانه و تبلور والای روح یک انسان کامل را در آن به نظاره نشست، آمیختن معانی عمیق آیینی وانسانی با کشف‌های شاعرانه سبب ظهور شعر‌های نابی از عمق جان شاعر شده است.

** داستانک‌هایی از برش‌های زندگی شاعرانه‌

غلامرضا کافی؛ شاعر و استاد ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، به ویژگی‌هایی چند از کتاب «حروف نام تو» اشاره داشت و چنین گفت: غزل‌ها در دیدگاه خواننده داستانک‌هایی هستند از برش‌های زندگی شاعرانه‌ی یک عاشق، اما این روایت‌ها، طَرَفی برای گفت‌وگو ندارند بلکه شاعر مثل یک نظاره گر و دانای کل در گوشه‌ای ایستاده و روایت می‌کند. نهایت همکاری او با دیگران، نه حالت مناظره یا تخاطُب (دیالوگ) در پیشبرد حکایت یا داستان است، بلکه جمع بستن قافیه یا ردیف است تا از حالت مفرد به جمع درآید.

هرچند باز همان شاعر است که روایت می‌کند. جالب این که معدود غزل‌های گرایشی و معنامندِ (متعهدانه) مجموعه هم چنین حالی دارند. به گونه‌ای که شاعر خود را در میان معرکه‌ی کربلا می‌بیند! و ارتباط عاطفه مندی نیز با اشخاص، وقایع و عناصر عاشورا دارد.

غلامرضا کافی، طبیعت گرایی مضمون ساز را دیگر ویژگی اشعار حمیده پارسافر دانست و ادامه داد: جالب این که شاعر روایت پرداز، در مواجهه با عناصر طبیعت، بیش از روایت مندی، شیوه‌ مضمون سازی با این پدیده‌ها دارد، هرچند از همراهی و حلول در عناصر طبیعت نیز غافل نیست. نیز باید گفت لحظه‌های اوج نیز در این مجموعه حاصل حلول در اشیا و مضمون سازی‌های بر بنیان اسلوب معادله در این غزل هاست.

** بخشی از اشعار حمیده پارسافر در تجلی ارادت وی به ائمه هدی است

عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی ایران در چین ضمن بیان نقش‌های گوناگون زبان، اظهار کرد: اشعار خانم پارسافر غالباً توصیف عواطف اوست و بسیاری از آن‌ها به من ِ شاعر برمی گردد و آینه‌ای را می‌ماند که انعکاس درونی و فکری وی را می‌نماید از احساسات سلبی و ایجابی تا ناهنجاری‌های پیرامونی که شاعر از برخی از آن به رنج است. وی همه‌ این‌ها را به زبانی بر می‌تاباند تا مخاطب بدون زحمت همراه شود.

رایزن فرهنگی ایران در چین ادامه داد: بخشی از اشعار حمیده پارسافر در تجلی ارادت وی به ائمه هدی است در این اشعار نیز خانم پارسافر موفق است و به نیکی ارادت می‌نماید. برخی از این اشعار از درجه‌ی والایی از زبان ادبی برخوردار اند این مساله از میزان خلوص و ارادت وی نشات می‌گیرد.

مصطفی محدثی خراسانی، دیگر شاعر و سخنران این محفل بیان داشت: «حروف نام تو» مجموعه‌ غزل‌های شاعر نام آشنا خانم «حمیده پارسافر» جریانی زلال و صمیمی است که ازآبشخوری شفاف و پاک سرچشمه گرفته ودر مسیر خود با عبور از فرازو فرود‌ها و حتی برخورد با صخره‌ها پا پس نمی‌کشد و متوقف نمی‌شود.

محدثی خراسانی افزود: این جریان با تمامی لحظات متفاوتش، سرچشمه‌ای واحد دارد و همین موجب شناسنامه داشتن تمامی غزل‌ها به نام شاعر و جان و جهان اوست.

** بسیاری از عناصر فنی تاثیرگذار در یک شعر خوب در این سرود‌ها قابل رصد و شناسایی است

علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی؛ شاعر، اظهار کرد: در نگاه نخست با خواندن غزل‌های مجموعه‌ «حروف نام تو» اثر حمیده پارسافر، می‌توان گفت اساسا اگر نقش اندیشه و تخیل و احساس ـ بدون در نظر داشتن تصویر عینی ـ تا بدین اندازه برجسته شود که جای تصویرگرایی را بگیرد، آیا برقراری رابطه با جهان اندیشه و تخیل شاعر می‌تواند حتا در نخستین مواجهه با مخاطب، آن تاثیر آنی را بر او بگذارد؟ از برآیند بررسی نقش تصویر عینی، تخیل و اندیشه و نماد و نشانه در کلام شاعرانه این کتاب به این نتیجه می‌رسیم که مسئله اصلی در کیفیت به کار گیری عناصر و نگاه شاعر به چیز‌هایی بستگی دارد که اصطلاحا آنرا فرم بیان می‌دانیم.

رجبعلی زاده ادامه داد: فرمی که ساختار در درون آن معنا می‌یابد نه خارج از آن؛ لذا بحث از برجسته شدن نقش اندیشه و تخیل در جریان غالب شعر جوان امروز - که این کتاب هم حرکتی ست در همین سمت و سو- یک حرف است و بحث فرم بیان، مطلب دیگر.

رجبعلی زاده در پایان بیان کرد: وقتی شاعر امروز در تمام مبانی کلام شاعرانه، گاهی تصرفاتی انجام می‌دهد، آیا می‌توان گفت این جریان ـ هر چه که باشد ـ‌ باز هم می‌تواند برای شعر به نقشی به همان پر رنگی سده‌های گذشته، باور داشته باشد یا شعر شاعر جوان امروز بدل به موضوعی تخصصی شده و قادر به ایفای نقش تاریخی خود نخواهد بود؟

احسان الله شکراللهی؛ شاعر و مدیر انتشاراتِ کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در رابطه با اشعار کتاب «حروف نام تو» اظهار داشت: بسیاری از عناصر فنی تاثیرگذار در یک شعر خوب در این سرود‌ها قابل رصد و شناسایی است. استفاده از ردیف به‌عنوان عنصری استحکام بخش در غزلِ مقفای سنتی، بهرمندی از موسیقی واژه‌ها، و کاربرد فراگیر فنون و صنایع لفظی و معنوی، همچون مراعات نظیر، جناس، تلمیح، تشبیه، و استعاره، و استفاده از اصطلاحات کاربردیِ روز. همچنین دو گونه ریتم آرام و تند در تنوع بخشی به این مجموعه‌ی موزون موثر بوده است.

شکرالهی افزود: سوای غزل‌ واره‌ ۱۳ بیتی، که در شرح حال حضرت زینب سلام الله علی‌ها سروده شده، ما در این مجموعه به واژگانی برمی‌خوریم که حال و هوای آیینی را در این سروده‌ها پررنگ می‌کند: نماز، دعا، سجده، استجابت، جمکران حمد و رکوع و ربنا، همه نشانه پررنگ‌بودن یک رابطه عبد و معبودی میان سراینده و آفریننده است.

وی در انتها بیان داشت: بهره‌مندی از سنت قصه‌گویی کهن در قالب غزل، با اشاره به حکایات تاریخی و دینی از ویژگی‌های شعر سرکار خانم پارسافر است. نیز بهرمندی از مضامین شعری کلاسیک و نوین در این آفرینش‌های هنری به وضوح دیده می‌شود.

** شاعری که غزل را برای بیان حالات شاعرانه خود برگزیده است

محمد امین اکبری، شاعر گفت: خانم پارسافر در امر سرایش جدی است و تمام توجه و توانش را در هرچه بهترگفتن شعر معطوف کرده است. او به‌مانند بسیاری از شاعران معاصر غزل را برای بیان حالات شاعرانه خود برگزیده است، ولی تلاش کرده غزلش رنگ و بویی شخصی داشته باشد.

احمد شهریار؛ شاعر از کویته پاکستان، گفت: مخاطبان شعر موقع مواجه شدن با اثر یک شاعر زن در دو دسته تقسیم می‌شوند:دسته اول را آنانی شکل می‌دهند که دوست دارند شاعر زن حتما باید زنانگی را در شعرش حفظ کرده باشد، ولی افراد دسته دوم لزومی برای این کار نمی‌بیند.هرچند انتظار اشعار تماماً زنانه از یک شاعر زن انتظار درستی نیست، اما این را باید یک مزیت دانست که تنها یک شاعر زن می‌تواند از عهده‌اش بر بیاید؛ که خانم پارسافر در برخی از ابیات خود به این نکته عنایت داشته‌اند.

ابراهیم سنائی؛ شاعر آیینی تشریح کرد: بانو حمیده پارسافر با زبان مردم عصر خویش شعر می‌گوید، طوری که مخاطب عام مثل مخاطب خاص از سروده‌های او لذت می‌برد. آثار پارسافر علاوه بر نما و ظاهر زیبا دارای محتوایی محکم و عمیق است.بانو حمیده مثل بعضی‌ها گرفتار واژه نیست، او واژه‌ها را گرفتار خویشتن نموده. زبان شعر پارسافر زبانی ساده و در عین سادگی فخیم است.عناصر خیال، استعاره، تشبیه و تصویرسازی در شعر پارسافر فراوان است، اما آنچه مرا تا پایان مجموعه با خود برد احساس شاعرانه و عاطفه‌ای بود که در شعر این شاعر نمود چشمگیری دارد و صمیمیت خاصی به آثار او بخشیده.

** عاطفه در «حروف نام تو» سرشار است

حسین سنگری؛ شاعر، دیگر سخنران این محفل بیان داشت: عاطفه‌ی سرشار در سراسر این مجموعه به همراه جسارت زنانه، «حروف نام تو» را به یکی از بهترین عاشقانه‌ها در حوزه‌ی شعر زنان تبدیل می‌کند.

حسین سنگری ادامه داد: غالب غزلیات پارسافر در این مجموعه مردف هستند. ۲۸ غزل از ۳۲ غزل آن گواه این است که روح شاعر علاقه‌ی بیشتری به شعر‌های دارای ردیف نشان داده است. با توجه به اینکه ردیف در غزل، بیشتر اوقات شاعر را در ساخت مضمون‌های تازه به چالش می‌کشد، اما باید گفت که خانم پارسافر به خوبی توانسته است از این چالش عبور کند و شاید دلیل آن این باشد که زبان شعری خود را تا جایی پرورش داده که حالا دارای شناسنامه است. زبان محکم و استخوان‌داری که مخاطب را از اولین ابیات تا آخرین ابیات به دنبال خود می‌کشاند. البته مردف بودن غالب غزل‌ها نشانه‌ی این نیست که شاعر در شعر‌های غیر مردف ضعیف عمل کرده است. اتفاقا در شعر‌های غیر مردف نیز شاهد مضمون‌پردازی‌های عمیق و دقیق شاعر هستیم.

وی اینچنین خاتمه داد: پارسافر با اسطوره‌ها و داستان‌های ملی و مذهبی آشناست و از آن‌ها در شعرهایش به خوبی استفاده می‌کند. اگرچه بسیاری از شاعران دیگر نیز به خوبی این اسطوره‌ها را می‌شناسند، اما استفاده‌ی درست و به جا از آن‌ها هنری است که تنها از شاعرانی برمی‌آید که شعر مثل خون در رگ‌های‌شان موج زده باشد:

پیراهنی نیامد هر قدر گریه کردم
در حقّ ِ چشم هایم، عمری قصور کردی

** شاعر راه نجات بشریت را نشان مخاطب می‌دهد

سینا دلشادی؛ شاعر، نویسنده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: اشک یکی از پر بسامدترین واژه‌هایی است که به گونه‌های مختلف گونه‌های دفتر شعر «حروف نام تو» را خیس و نفیس کرده است.

چه آنجا که عین واژه به کار برده شده و چه آنجا که کنایه‌مندانه شمع می‌شود و یا جایی دیگر که شاعر، تصویر تَر شدن گونه را می‌سازد یا در بیتی دیگر و شعری دیگر با نام یعقوب ِ نبی نگاهی تلمیحی به اشک دارد. پیوند اشک با غم و اندوه که این‌ها نیز واژگان پرتکرار غزل‌های این دفتر هستند نگاه گلایه‌مندانه و دردمندانه‌ی شاعر را از زمانه‌ی خویش پررنگ‌تر می‌کند.

دلشادی افزود: این حسّ و حال و هوا وقتی در بسیاری از اشعار با مرگ و قبر قرین می‌شود بوی غزل‌های خداحافظی را می‌دهد و خواننده را تا مرز پریشانی و نومیدی پیش می‌برد و نامردی و نامرادی روزگار یا دقیق‌تر بگویم آدم‌های بی‌وفا و ناراست این دوره و زمانه را به رسوایی می‌کشاند.امّا نکته‌ جالب این دفتر شعر این است که در میان افسردگی‌ها و دل بریدن‌ها به ناگاه شاعر با مصرعی، بیتی یا شعری نور امید را بر جسم و جان و دل مخاطب می‌تاباند و اینجاست که هنر چینش اشعار در این کتاب بیش از پیش جلوه‌گر می‌شود.نقطه‌ اوج این امید آفرینی و جلوگیری از افتادن این کتاب در ورطه‌ی یأس و عدم، سروده‌ی مهدوی شاعر است که خواننده را با خود در جاده‌ی جمکران همراه می‌کند.

وی افزود: شاعر در اوج خستگی، راه نجات بشریت را نشان مخاطب می‌دهد و در یک سیر هنرمندانه مقوله‌ی انتظار را از دل خواسته‌های فردی به یک تمنّای عمومی ارتقا و اعتلا می‌بخشد.

ابوالفضل کرمی شاعر، خوشنویسو نقاش بیان نمود: خوشبختانه غزل‌های «حروف نام تو» به روز و بدون شکستن ارکان جمله با شروع و پایان بندی‌های عمدتا محکم ترکیب زده شده‌اند به روشنی پیداست شاعرمان شعرگذشتگانمان را به خوبی خوانده و با اندوخته‌ ادبی و پشتوانه‌ای بی مثال شعرهایش را با مضامینی کارامد و بعضا بکر همراه با غافلگیری‌هایی بهت آور غنی و‌پربار کرده است.

در این نشست شاعران و هنرمندانی همچون غلامعلی حداد عادل، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، سید مسعود علوی تبار، عباسعلی وفایی، ابراهیم سنایی، قادر طراوت پور، پاییز رحیمی، پرفسور احمد اخلاق آهن، سرویش تریپاتی، احمد شهریار، علیرضا رجبعلی زاده کاشانی، محمد علی یوسفی، سید مهدی بنی هاشمی لنگرودی، علیرضا حکمتی، حسین سنگری، محمود اکرامی فر، سینا دلشادی، محمد امین اکبری، ابوالفضل کرمی، نغمه مستشار نظامی، زهرا میران کرمی، فاطمه ناظری، صبا فیروزی، عاطفه جوشقانیان و زیبا فلاحی حضور داشتند.




غزل عاشقانه‌ «حروف نام تو»، تقدیم به قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف


حروف نام تو، جز آن که بر انگشترم باشد
بر آنم تا پس از نام خدا، در دفترم باشد

غم دلتنگی ات با سوختن، پایان نخواهد یافت
پس از من، وارث اندوه تو خاکسترم باشد

نه یک روز و دو روز است عشق، از یاد تو می‌خواهم.
که فروردین و مهر و بهمن و شهریورم باشد

لب خشک و زبان لال گویا نیست! می‌دانم
سخنگوی دل من باید این چشم ترم باشد

تو را هرگز نخواهم داشت، این را خوب می‌دانم‌
نمی‌خواهم، ولی غیر از تو عشقی دیگرم باشد...!

قفس باز است وچشمت بسته راه آسمانم را
ندارم راه پرواز، از چه رو بال و پرم باشد.
خدایا! لااقل گور مرا آنقدر وسعت بخش!
که قدر آرزو‌هایی که باخود می‌برم، باشد

انتهای پیام/

ارسال نظر