صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی خلق اثر سینمایی تابع پایش علمی می‌شود؛

ذائقه‌سنجی از مخاطبان سینما؛ خدمتی دیگر از علم و فناوری به هنر هفتم

در کشور‌های صاحب سینما برای بازاریابی و سنجش ذائقه مخاطب در راسنتای تولیدات آینده، از پایش‌های علمی استفاده می‌شود.
کد خبر : 844401

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا،استفاده از فناوری در سینما وجوه مختلفی دارد. بخشی از این کارکرد‌ها در فرایند تولید فیلم‌ها رخ می‌دهد و بخشی دیگر به کیفیت سالن‌های نمایش فیلم و وضعیت حضور مخاطبان در سالن مربوط است.

انقلاب فناورانه فیلم‌های جدید در بستر نرم‌افزار‌های دیجیتالی پدیدار گشت و پیشرفت هنر فیلم سرزندگی خاصی را به فیلم‌های تولیدی تزریق کرد. صنعت فیلم به خاطر ظهور اینترنت فضا‌های جدیدی را ساختاربندی کرد و ترکیب اینترنت و فن آوری نقش بسزایی در صنایع مرتبط بازی کرد. با این حال شناخت نیاز‌های مخاطب نیز تا حد زیادی وابسته به استفاده از فناوری‌های جدید و شیوه‌های علمی بهره می‌گیرند.

** نیازسنجی علمی برای درک ذائقه مخاطب

در کشور‌های صاحب سینمای صنعتی و در مقوله بازاریابی و اکران، مراکز معتبر پژوهشی وجود دارد که نیازسنجی می‌کنند و کمپانی‌های پخش فیلم و تهیه‌کنندگان از یافته‌های آنان برای اکران فیلم و طراحی فیلم‌های بعدی خود بهره می‌برند. این‌گونه نیست که فیلمی که با بودجه حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود را هرزمان که فرصت پیش بیاید و در هر سینمایی که خالی باشد اکران کنند و روند فروش هم برایشان مهم نباشد. متأسفانه در کشور ما به دلیل مناسبات غلط تولدی، این رویه وجود دارد. این که آن فیلم چفدر فروش دارد و یا مثلاً چرا توازن جغرافیایی و زمانی گیشه آن مناسب نیست برای تهیه‌کننده و کارگردان اهمیت چندانی ندارد.

رضا چوبینه کارشناس حوزه سینما که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته تکنولوژی سینما از دانشگاه «بریستول» انگلستان به پایان برده پیش از این در این باره به خبرنگار آنا گفته بود: این موسسات پژوهشی، حتی روی علائق و سبک زندگی مخاطبان اصلی فیلمی که قرار است اکران شود کار کرده‌اند. مثلاً فیلمی که گروه هدفش جوانان هستند در ساعاتی پخش می‌شود که دانشجویان و دانش‌آموزان در حال برگشت به خانه هستند و یا در سالن‌هایی روی پرده می‌رود که در مسیر حرکت آن‌ها باشد.

 وی در ادامه به یک نمونه عملیاتی در این حوزه نیز این چنین اشاره کرده بود: یکی از پروژه‌های اصلی مطالعاتی من در دوره دکتری، بررسی سینما‌های زنجیره‌ای «اودئون» (Odeon) انگلستان است. این سینما‌های زنجیره‌ای معمولاً روی میانگین سنی ۱۸ تا ۲۵ سال کار می‌کنند؛ بنابراین سالن‌هایش را در مراکز خرید مدرن متمرکز کرده است. یعنی در هرکدام از مراکز خرید در شهر‌های انگلستان معمولاً یکی از سینما‌های «اودئون» وجود دارد. ضمن این که بعد از آغاز اکران نیز ارزیابی‌های مستمر از میزان حضور تماشاگران انجام می‌شود؛ یعنی اگر استقبال برخلاف آن براورد اولیه باشد، حتماً در شیوه اکران تجدید نظر می‌کنند و این‌گونه نیست که روال غلط قبلی ادامه پیدا کند. روی همه این عناصر فکر می‌شود، چون باید آن پولی که هزینه شده برگردد.

** سرعت شگفت‌انگیز تغییرات و لزوم ایده‌پردازی و خلق فرصت‌های جدید

فناوری دنیایی از امکانات را به وجود آورده است و این فرصت تغییر فرهنگی را مهیا می‌کند. دنیای پیرامون ما امروز سریع‌تراز همیشه در حال تغییر است. هر روز فناوری‌های جدیدی ظاهر می‌شوند و زندگی ما بیشتر از قبل به هم پیوند می‌خورد. ما باید برای این تغییر آماده باشیم و باید آن را بپذیریم تا بتوانیم دوام بیاوریم. با این حال، این همچنین بدین معنا است که باید طور دیگری درباره رویکردمان فرهنگ سازمانی که خلق می‌کنیم فکر کنیم. باید ایده‌های جدید خلق کنیم، فرصت‌های جدید را کشف کنیم و دست به ریسک‌های حساب شده بزنیم.

به عنوان رهبران دنیای جدید، تکنولوژیست‌ها باید محیطی را خلق و حفظ نمایند که خلاقیت و نوآوری را تشویق می‌کند. برای این کار باید در نحوه استخدام استعداد‌های مختلف، به کار گیری و حفظ آن‌ها تغییر رویه بدهیم. همچنین باید بیشتر روی همکاری با مشتری ها، جوامع، نیروی کار و تامین کننده تمرکز کنیم و باید احترام متقابل و پذیرفتن تفاوت‌ها را به هم نشان بدهیم. این نوع رفتار کردن، می‌تواند به خلق سازمانی که برای آینده آماده است و آماده است تا بر چالش‌های فردا غلبه کند کمک کند.

در همین ارتباط، یکی دیگر از مقولات مورد توجه در سینما‌های زنجیره‌ای بحث سالن‌های «دوستدار انرژی» یا همان (Energy saving) است که البته بخشی از آن جنبه اقتصادی نیز دارد.. این موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از سینماداران کشورما نیز هست و آن‌ها هم از هزینه بالای آب، برق و گاز گلایه دارند. در حالی که با طراحی و بهسازی سالن‌ها می‌توان تا حد زیادی از میزان این هزینه‌ها کاست.

در مجموع باید گفت، در آینده‌ای نه چندان دور بقای صنعت سینما متکی به اطلاعات حاصله از شیوه‌نامه‌های اینترنتی خواهد بود و زیست بوم تولیدات بازی‌های کامپیوتری، تجارت جهانی و پویانمایی بدون این اطلاعات شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر