صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۸ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
از سوی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی؛

جزئیات برگزاری هفدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران اعلام شد

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات برگزاری هفدهمین دوره مسابقات ببین المللی ربوکاپ آزاد ایران توضیحاتی ارائه کرد. 
کد خبر : 842668

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حامد حسن پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در یک برنامه رادیویی گفت: هفدهمین دوره مسابقات ملی ربوکاپ آزاد ایران به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در روز‌های چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ۶ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲۳ لیگ دانشجویی و دانش آموزی در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. 

وی افزود: بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده و ۳۰۰ تیم در این مسابقات حضور دارند و ۶ کشور روسیه، چین، آلمان، برزیل و افغانستان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. 

حسن پور تصریح کرد: از پایان نامه و رساله‌های مرتبط با رباتیک در این دوره تقدیر می‌شود و همچنین بازدید برای همه دانشجویان و دانش آموزان و خانواده آن‌ها فراهم است و علاوه بر ارائه جایزه‌های نقدی به برگزیدان مواردی از جمله کسری خدمت و ... نیز اختصاص می‌یابد. 

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هدف از برگزاری مسابقات ربوکاپ جریان سازی علمی در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی است، تاکید کرد: در دنیا از حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ترویج علم، شناسایی استعداد‌ها و موضوعات روز داشجویان حمایت می‌شود؛ بنابراین این مسابقات هم با این موضوعات ارتباط دارد. 

** کمک به سطح علمی دانشجویان با برگزاری مسابقات ربوکاپ 

حسن پور اضافه کرد: ماهیت میان رشته‌ای این دانش به سطح علمی و صنعت دانشجویان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: متولی این مسابقات دانشگاه آزاد و بنیاد ملی نخبگان است، از دیدگاه اجتماعی، مسابقه برای شور و نشاط اجتماعی فعالان و علاقه‌مندان این حوزه و نگاه انگیزشی و شناسیایی استعداد‌ها و به نتیجه رساندن این موضوعات در کاربرد‌های علمی و صنعت برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: یکی از لیگ‌های این دوره به قسمتی از پروژه روز کشور که به سازمان فضایی مربوط می شود و ربات ماهنورد به عنوان پروژه علمی، در بر می‌گیرد و با بهره بردارانی که در این حوزه هستند ارتباط گرفته ایم تا به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم. 

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسبت به سال‌های گذشته استقبال ۴ برابر شده است، تاکید کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد حوزه بکارگیری فناوری رباتیک در کشور‌های مختلف تعداد ربات‌های یه ازای هر ۱۰ هزار کارگر در کره جنوبی ۷۱۰ ربات و در ایالات متحدد ۱۰۰ ربات است و ایران بین ۳۰ کشور دنیا در این حوزه جایگاه جالبی ندارد، اما جهت گیری جدیدمان این است که به سمت ایجاد زیر ساخت رباتیک جهت جذب، پرورش و بکارگیری و هدایت تخصصی استعداد‌ها سوق داده شویم و تنها دانشگاه آزاد و بنیاد ملی نخبگان نباید حامی این موضوع باشند و بلکه همه نهاد‌ها باید پای کار بیایند. 

** ایجاد مشاغل گوناگون با کمک ربات‌ها 

حسن پور در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ربات‌ها روزی جای نیروی انسانی را بگیرد و باعث بیکای افراد شوند، تاکید کرد: تولید در کشور ما مهجور واقع شده است، اما ظرفیت فیزیکی و اسمی برای تمام فرایند‌های تولید وجود دارد و وقتی هزینه‌ها کم شود و ارتفای کیفیت تولید محصول اتفاق بیفتد و تکرار پذیری تولید و خط تولید به معنای واقعی ایجاد شود و در صورتی که مقداری موضوع برای حوزه صنعت روشن شود ربات‌ها نه تنها قرار نیست جای صدر را بگیرند، بلکه بکارگیری ربات باعث شکل گیری زنجیره تامین و آینده مشاغل هم می‌شود. 

وی ادامه داد: نسل چهارم تولید موضوعی است که در اقتصاد جهانی مطرح است، این موج فناوری می‌تواند بهره وری را سریعتر رشد دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر