صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۴ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با آنا؛

تولیدی که بر پایه اصول و دانش نباشد تورم را به ارمغان می‌آورد

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: برخی افراد از رشته‌های مختلف بدون دانش و مبانی اصول کار از نظر تئوری و مهارتی جذب مشاغل می‌شوند، اما به علت خطا‌های راهبردی در تولید و کسب و کار دچار مشکل می‌شوند.
کد خبر : 839193

محسن فضلوی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره برنامه آموزش عالی و دانشگاه‌ها برای تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری آن را مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده اند، تاکید کرد: ماموریت اصلی دانشگاه‌ها بحث آموزش و تربیت نیروی کارشناس است.

وی افزود: ارکان تولید نیازمند سرمایه، نیروی کار و بازار است که مهم‌ترین معیار ِآن نیروی کار کارشناسی است و تمرکز روی این وظیفه می‌تواند اثرگذار باشد.

فضلوی با بیان اینکه تمرکز دانشگاه‌ها بیشتر روی مباحث پژوهشی است، تاکید کرد: بررسی این موضوع ایرادی ندارد و خوب است، اما هزینه آن برای آموزش بخش کارشناس و کاردان که برای بازار کار مناسب بوده در حال فدا شدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: تمرکز و نگاه دانشگاه‌ها باید به سمت تربیت نیروی انسانی باشد، همچنین فضای دانشگاه و تربیت دانشجویان در محیط آموزشی فرهنگساز است و باید ارکان دانشگاه مثل استاد و دانشجو به این موضوع با برنامه‌های تدوین شده از سوی دانشگاه‌ها اعتقاد پیدا کنند.

** لزوم ارائه نظریات دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد برای مهار تورم و رشد تولید

فضلوی گفت: دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بازوی اشتغال، کار و تولید هستند و اگر درباره ادبیات اقتصادی و مدیریت آگاهی کسب نکنند در آینده هم عنصر موثری برای سرمایه گذاری نخواهند بود و دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت با ارائه نظریات گوناگون می‌توانند در زمینه مهار تورم و رشد تولید اثر گذار باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: اجرای نظریات اقتصاددان و مدیریت جوانان برای رشد تولید در جامعه و صنعت بدنه بزرگی از دانشجویان است که نیازمند یادگیری فرهنگ کار و تولید هستند و باید حداقل ۲ واحد درس مبانی حقوق، مبانی اقتصاد و مبانی مدیریت برای دانشجویان برگزار شود تا پس از ورود به بازار کار با ادبیات و ارکان اقتصادی آشنا شوند و به اینصورت بنگاه‌های کوچک و شرکت‌های دانش بنیان را مدیریت کنند.

فضلوی گفت: برخی افراد از رشته‌های مختلف بدون دانش و مبانی اصول کار از نظر تئوری و مهارتی جذب مشاغل می‌شوند، اما به علت خطا‌های راهبردی در تولید و کسب و کار دچار مشکل می‌شوند.

** برگزاری دوره‌های مهارت افزایی برای جذب درست دانشجویان در بازار کار

وی با بیان اینکه راه درست ارائه آموزش به دانشجویان در دوران کارشناسی است، تاکید کرد: باید دروس خاصی به دانشجویان آموزش داده شود و همچنین دوره‌های مهارت افزایی هم در زمینه افزایش مهارت دانشجویان برای ورود به بازار کار موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: پژوهشگاه‌های اقتصادی و ارکان اقتصادی موجود در دانشگاه‌ها و استادان و دانشجویان باید بر تولیدی که تورم زا نباشد تمرکز کنند، هر تولیدی مناسب نیست و اگر مبنای برخی تولیدات بر پایه اصول نباشد تورم را پیش می‌برد.

فضلوی افزود: تورم ایجاد شده از تولیدات نامناسب سد راه مابقی تولیدات می‌شود و بدنه در حال تولید را زمین گیر می‌کند؛ بنابراین نقاط پیشران دانشگاه‌ها مانند پژوهشگاه‌ها و میان رشته ای‌ها و دانشگاه‌های اقتصادی باید در این زمینه کار کارشناسانه انجام دهند.

** کار اقتصادی وظیفه دانشگاه نیست

وی ادامه داد: کار اقتصادی وظیفه دانشگاه‌ها نیست و همواره این ذهنیت وجود دارد که دانشگاه‌ها باید در مسیر کار تولیدی منتج به درآمد قدم بردارند و هرجا دانشگاه وارد درآمد زایی شده از کار اصلی خود عقب مانده است، اما می‌توانیم کار اقتصادی را با کمک شرکت‌های دانش بنیان و فرایند‌های جانبی متصل به دانشگاه در دانشگاه تعریف کنیم.

فضلوی ادامه داد: اگر انتظار داشته باشیم که نیرو و انرژی ارکان دانشگاه صرف کار اقتصادی و تولید شود به تولید بهینه و اقتصادی دست نمی‌یابیم و قیمت تولیدات بالا می‌رود و از کار اصلی باز می‌مانند و مشکلی به مشکلاتشان اضافه می‌شود.

** شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق شعار سلل از امکانات دانشگاهی استفاده کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اینکه انتظار داشته باشیم دانشگاه وارد کار اقتصادی شود باید گفت که بدنه دانشگاه صغیر است، اما در شرکت‌های دانش بنیان اینگونه نیست و آن‌ها می‌توانند از ارکان و امکانات دانشگاه‌ها برای تعریف فعالیت‌های اقتصادی سودآور استفاده کنند و آموزش عالی هم از ماحصل این کار استفاده کند.

فضلوی بیان کرد: معاونت‌های اداری و مالی دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات و امکانات دانشگاهی می‌توانند با نگاه تولید داخلی حرکت کنند و همچنین عناصر دانشگاه‌ها می‌توانند کمک کننده ارتقای تولیدات و خط پیشران صنایع باشند و دانشگاه‌ها باید پویا باشند و اجازه دهند که نیرو‌ها و استادان به راحتی در صنایع فعالیت کنند و ممانعت به حداقل برسد و تولید به راه با صرفه تنها راه جلوگیری از تورمی است که در آینده شاهد خواهیم بود و تولید با کیفیت در نهایت صادرات را افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر