صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

نمایش ۳ اثر برگزیده «جشنواره فیلم ۱۰۰» در اسلواکی

در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ اعلام شد، سه اثر برگزیده این جشنواره راهی جشنواره فیلم اسلواکی خواهند شد.
کد خبر : 833962
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ پیش از ظهر امروز در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست و پس از پخش تیزری از فعالیت‌های صورت گرفته دبیرخانه، حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: امسال بیش‌ از آخرین دوره از جشنواره استقبال شد و بیش‌از ۴۵۰۰اثر در بخش ملی و بین المللی به دبیرخانه رسیده و این نشان می‌دهد که فیلمسازان جوان و نوجوان علی رغم فضاسازی رسانه‌ای کار خودشان را انجام دادند و میل و علاقه خاصی در بین فیلمسازان جوان نقاط مختلف کشور وجود داشت که نوید بخش روزهای خوب برای سینمای ایران است.
 
وی با بیان اینکه بیشتر از نیمی از آثار از سایر مناطق و شهرها به جز پایتخت ارسال شده گفت: تلاش و همراهی و کمک فیلمسازان معتبر و اهالی شناخته شده را در پیچینگ و هیات انتخاب و داوری در کنار فیلمسازان جوان داشتم که به غنای جشنواره کمک کرد.

 
یوسف منصوری دبیر این جشنواره نیز گفت: ما سه بخش ملی، بین الملل و کودک و نوجوان داریم. در‌مجموع ۴هزار و ۶۲۲ اثر داشتیم. از بیش از بیست کشور دنیا اثر ارسال شده است. تلاش ما این است که گام برداشتن بهتر و پیشرفت به سمت سینمای حرفه ای را برای فیلمسازان کوتاه مهیا کنیم. این جشنواره از چهارشنبه دهم تا جمعه دوازدهم اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. 
 
وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با جشنواره فیلم اسلواکی داشتیم قرار شد سه اثر برگزیده این دوره از جشنواره در جشنواره فیلم اسلواکی به نمایش دربیاید که برای صاحبان اثر بسیار مهم است، چون علاوه بر کشور اسلواکی، در لهستان، جمهوری چک و بوسنی و هرزگوین هم به نمایش در می‌آید.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: همچنین مسئولان  بخش بین الملل سازمان سینمایی سوره در  هنگام اکران فیلم‌ها در سالن‌ها حضور دارند تا فیلم‌ها را از حیث ظرفیت پخش بین‌المللی بررسی کنند. بر همین مبنا، فیلم‌های برگزیده در جشنواره‌های مختلف و بازارهای جهانی معرفی خواهیم کرد. تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی مستند، نسیم و نوجوان نیز داشته‌ایم .جذب سرمایه در این حوزه کار سختی است  و  این دوستان از صاحبان آثار منتخب برای تولید آثار بعدی خود حمایت و روی این آثار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منصوری عنوان کرد: اگر برویم کتاب‌های سال‌های گذشته جشنواره را مرور کنیم به اسم‌هایی می‌خوریم که حالا برای خود در سینما تبدیل به برند شده‌اند. کارگردان‌هایی مانند نرگس آبیار، هومن سیدی سعید روستایی، حسین دارابی و … جزو افرادی بودند که پیش از این آثاری در جشنواره ۱۰۰ داشته‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است. تمرکز ما این است که بتوانیم دست بچه‌ها را در دست سرمایه‌گذاران بگذاریم.

منصوری درباره عبارت «ایران عزیزما» به عنوان  شعار این جشنواره بیان کرد: در تولیدات ارسالی امسال فیلم‌های خوبی دیدیم با این حال هیأت انتخاب ما معیارهای مختلفی را برای انتخاب یک اثر در نظر می‌گیرند. لزوماً به خاطر توجه به این شعار اثری را انتخاب نکردیم. آثاری که دیدم رویکرد «ایران عزیز ما» در آن هست آثار انتقادی هم بیشتر از اینکه غر بزند راه‌حل داده‌اند.

وی درباره فیلم‌های ارسالی و منتخب جشنواره بیان کرد که برای بخش ملی و بین الملل ۴ هزار ۶۲۲ اثر داشتیم که نشان دهنده شور و انگیزه جوانان داخلی و خارجی نسبت به فیلم کوتاه است. در بخش ملی  ۱۸۱ اثر راه یافته که از این تعداد ۹۷ اثر برای حضور در مسابقه و  ۸۴ فیلم برای اکران و بخش نمایشی است. ۷۶ فیلم در بخش کودک است که  ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور دارد و ۴۱ فیلم هم در بخش نمایشی. همانطور که گفته شد یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره این بود که از شهرستان‌های غیر تهران آثار زیادی داشتیم که هم از نظر کیفی و هم فنی عالی بود. همچنین فیلم‌های کودک برای مخاطبین کودک است و اگر فیلمی درباره کودک باشد در بخش ملی جا دارد.

منصوری در عین حال تأکید کرد: در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است.

الهه طا‌هایی مسئول بخش بین الملل در مورد تعداد آثار ارسال بین الملل گفت که جشنواره از چند پلتفرم نیز برای ثبت نام و ارسال آثار، اثر دریافت کرده است که در مجموع ۲ هزار ۴۲۷ اثر از ۱۲۷ کشور دنیا به این جشنواره ارسال شده است.

او گفت که حتی از کشور‌های دور مانند «گویان» هم فیلم داشتیم و در مجموع ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور به بخش بین الملل راه یافته‌اند که ۳۹ تا در بخش رقابتی است و ۴۸ تا نمایشی است. همچنین در بخش کارگاه‌ها از یونان مدرس داریم.

هادی فیرزومندی مدیر روباط عمومی این دوره از جشنواره،  در مورد فعالیت‌های انجام شده در حوزه تفاهم‌نامه‌ها نیز گفت که در تفاهم‌نامه منعقد شده با انجمن سینمای جوانان ایران، ۳ اعتبار با کف ۱۰۰ میلیون تومان به طرح برتر در رویداد پرتاب ایده تعلق می‌گیرد و دو نوع اعتبار نامه نیز به فیلم‌های برگزیده در اختتامیه توسط داوران انجمن تعلق خواهد. در تفاهم‌نامه شبکه کودک نیز ۴ اعتبارنامه داریم که یکی تا ۵۰ میلیون تومان به انتخاب داوران شبکه کودک برای ساخت انیمیشن تعلق می‌گیرد. دیگری تا ۵۰ میلیون تومان برای کار رئال. دو اعتبارنامه نیز در رویداد پرتاب ایده به ارائه‌دهنده تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: شبکه نسیم نیز ۳ اعتبارنامه تا ۵۰ میلیون تومان برای ایده اهدا خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر