صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۶ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد بوشهر تشریح شد؛

۵ نهاد تعلیم و تربیت از نگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین نهاد تعلیم و تربیت را خانواده معرفی و اظهار کرد: شخصیت افراد در خانواده شکل می‌گیرد و رفتار‌ همه اعضا در تربیت کودکان تأثیرگذار است.
کد خبر : 831889

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بوشهر، نشست «رویکرد فرهنگی در اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رؤسای واحد‌ها و مراکز دانشگاهی، معاونین و مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار شد.

حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به مباحث فرهنگی در کشور اظهار کرد: حُسن مباحث فرهنگی این است که در تمام نقش‌های ما در زندگی اجتماعی کاربرد دارد و از این مزیت باید استفاده کرد.

مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با تاثیر فرهنگ در معضلات جامعه بیان کرد: پیش‌فرض‌های ناقصی هم در جامعه وجود دارد که ریشه همه مشکلات را اقتصادی می‌داند در حالی که بخش بزرگی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی ما نیز فرهنگی است که موجب شده مقام معظم رهبری برای حل مسائل اقتصادی با اقشار مختلف جامعه طرح بحث کند.

وی با بیان اینکه برای آسیب شناسی نظام تعلیم و تربیت نخست باید اجزا و روابط این نظام را شناخت ودر مرحله بعد آسیب هر کدام از اجزا و در ادامه آسیب‌های روابط این اجزا را مورد ارزیابی قرار داد، گفت: گرچه در نگاه اول ذهن‌ها متوجه آموزش و پرورش می‌شود، ولی واقعیت این است که تعلیم وتربیت محصول ارتباط انسان با همه انسان‌ها وهمه سازمان‌ها ونهاد‌های جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین نهاد تعلیم و تربیت را خانواده معرفی و اظهار کرد: شخصیت افراد در خانواده شکل می‌گیرد. همه رفتار‌های پدر و مادر خواهر و برادر و سایر اعضا در تربیت کودکان تاثیرگذار است.

وی مدرسه را دومین نهاد تربیتی خواند و افزود: دومین نهاد تربیتی که می‌تواند نقشی اساسی در تقویت نهاد خانواده ویا جبران کاستی‌های خانواده داشته باشد، مدرسه است. سومین نهاد تربیتی رسانه‌های مدرن، از جمله ماهواره‌ها و فضای مجازی است که در شرایط موجود به واسطه مقابله بنیادین آن‌ها با مبانی اسلام واقعی تلاش می‌کنند فرهنگ غرب را به فرزندان ما القا کنند تا آن‌ها را مقابل ارزش‌های انقلابی قرار دهند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمین و پنجمین نهاد‌های تعلیم و تربیت را دانشگاه و حوزه معرفی و اذعان کرد: دانشگاه‌ها از آن جهت که نقشی تربیتی در کارکرد نخبگان فکری جامعه دارند و باید به عنوان قوه عاقله کشور، نقش پزشک برای درمان کارکرد‌های سایر نهاد‌ها وسازمان‌های تربیتی را ایفاکنند، از اهمیت خاصی برخوردارند و پنجمین نهاد موثر در تعلیم وتربیت جامعه حوزه‌های علمیه، مسجد، منبر، هیئت ومجموعه عناصر نهاد دین است.

بنیانیان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیوست نگاری فرهنگی برای تصمیمات مهم مدیریتی، گفت: رهبری تأکید داشتند اگر در شرایط موجود اولویت اول اقتصادی است لیکن به شرط داشتن پیوست فرهنگی باید باشد.

وی با بیان اینکه حل همه مسائل جامعه را با قانون نمی‌توان حل کرد، گفت: ۱۱ هزار قانون در کشور وجود دارد و ده‌ها هزار طرح و لایحه هم در نوبت قانون شدن هستند که این تولید انبوه قانون بدون یک کار فرهنگی گسترده برای پذیرش مردم می‌تواند کاهش مقبولیت و گرایشات دینی جامعه به همراه داشته باشد. قانون و دستورالعمل بسیار زیاد بدون احساس نیاز به توجیه مردم و تربیت و فرهنگ‌سازی آسیب‌زاست و در صورت قانون‌گذاری باید منافع قانون تبیین شوند تا اگر مردم مدافع آن قانون شوند در مجازات قانون شکنان همراه با مأمورین دولتی شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه فرهنگ، پیچیده‌ترین سیستم بشری است، گفت: فرهنگ نیاز به تخصص دارد و تیزهوش‌ترین افراد معتمد با شاکله فرهنگی باید در این بخش مشغول شوند.

**دانشگاه حل مسئله از اهداف سند دانشگاه آزاد اسلامی است

وی با بیان اینکه دانشگاه حل مسئله از اهداف سند دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار کرد: تغییرات کمی و کیفی هدفمند در راستای تحقق محتوای سند دانشگاه آزاد اسلامی از تحولات مورد انتظار در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. برای دانشگاه حل مسئله نیازمند تحول در ذهن ارکان دانشگاه یعنی مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان هستیم.

بنیانیان با بیان اینکه علم دانشگاهی باید در نظام تصمیم گیری مدیران دخیل باشد، توضیح داد: قطعاً راه حل مسائل جامعه از رهگذر پیوند دانشگاه با اذهان مدیران و کارشناسان تصمیم ساز دستگاه‌های اجرایی است، از این رو یکی از رسالت‌های دانشگاه ها، ارتباط با مدیران استانی است. دانشگاه در صورتی موتور توسعه کشور است که بتواند دانش خود را در ذهن مدیران و کارشناسان دولتی و بخش خصوصی القا کند.

وی محور‌های مورد تأکید در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را برشمرد و افزود: توأمان سازی رویکرد فرهنگی و تربیتی و پیشرفت علمی در محیط دانشگاه، آماده سازی یک محیط اجتماعی آموزنده و تعالی بخش برای حضور سازنده زن و مرد در جامعه، اندیشه ورزی، آموزش و فرهنگ سازی برای توضیح فلسفه حجاب در جامعه از محور‌های اصلی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این مسیر باید توجه داشت که مسئولیت دعوت و اجرای آن بر عهده تمامی ارکان دانشگا است نه یک طیف و بخش خاص و نیز استفاده از تمامی ابزار‌های توجیهی، تشویقی و بازدارنده مورد انتظار است.

وی متذکر شد: اگر در زمان انقلاب حرکت توده‌های مردم ریشه نظام ستمشاهی را از ایران زدود، اما در زمان ساختن جامعه پیشرفته، باید توده‌های مردم را به دنبال نخبگان باورمند به انقلاب و اسلام ناب به حرکت درآورد از این رو همراه کردن و تربیت نخبگان در حوزه و دانشگاه، نقش پیشران در ساختن جامعه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه آنچه که به عنوان جهاد تبیین بر عهده دانشگاهیان قرار گرفته است در استان بوشهر در قالب جلسات تخصصی و با حضور مدیران ارشد استانی و کشوری در روند اجرا قرار دارد، گفت: مباحث فرهنگی نیز که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از اولویت‌ها و اصلی‌ترین برنامه‌ها است در استان بوشهر با جدیت و اهتمام ویژه در حال عملیاتی سازی است.

سروش حیدری سنگستانی با بیان اینکه سند مأموریت گرایی استان بوشهر در حال تدوین و تکمیل شدن است، اظهار کرد: بست‌های استانی سند تحول و تعالی دانشگاه که متأثر از اسناد بالادستی و فاخر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همچون بیانیه گام دوم، دانشگاه اسلامی و. است به همراه سند آمایش استانی دانشگاه با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود بازنگری می‌شود تا راهکار‌های سریع و مؤثر اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در جلسات گذشته با مرور برخی اسناد مهم همچون سند ۲۰۳۰، اهداف برخی از اسناد روشنگری شد، توضیح داد: مثلاً سند توسعه پایدار که برای جهان پی ریزی شده است، تمام تحرکات جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد که متأسفانه پیش از پیام مقام معظم رهبری در ایران نیز به صورت پایلوت به اجرا درآمده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بحمداله پس از انقلاب اسلامی ایران، نسبت به تدوین اسناد مختلف اسلامی اقدام شده است که به عنوان مثال می‌توان به طرح نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است، اظهار کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی نیز نسبت به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه اقدام کرده و ان را به اجرا در آورده است که قسمتی از آن نیز مباحث فرهنگی است که نیاز به تبیین دارد که در این جلسه توسط استاد توانمند مقوله فرهنگی دکتر بنیانیان در حال بیان است.

این مقام مسئول در پایان متذکر شد برای اجرای هر سند به نحو شایسته و دست یابی به اهداف مد نظر باید کاربست‌های اجرایی و فرهنگی آن دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر