صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۵ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تک رقمی شدن جایگاه علمی ایران در جهان در گروی توجه به اقتصاد است 

مدیر امور پژوهشی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: برای اینکه ایران در سطح جهان به رتبه تک رقمی برسد باید به بخش اقتصادی جامعه بیشتر توجه شود. 
کد خبر : 830151

یزدان ابراهیمی، مدیر امور پژوهشی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره ارتقای جایگاه تولید علم ایران در جهان گفت: رشد علمی کشور نمی‌تواند جدا از سایر بخش‌ها باشد، یعنی پیشرفت در بخش‌های علمی در گروی تناسب با دیگر بخش‌های جامعه است. 

وی افزود: نمی‌توانیم رشد اقتصادی کمی داشته باشیم و در مقابل در حوزه علمی پیشرفت کنیم؛ چرا که تمام بخش‌های جامعه برای توسعه نیازمند حمایت‌های یکدیگر هستند و با هم حر کت می‌کنند، اما رشد اقتصادی از رشد علمی حمایت می‌کند. 

متخصص اقتصاد آموزش عالی تصریح کرد: رشد علمی می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، اما آن چیزی که می‌تواند جایگاه رشد علمی را تکمیل کند و به سطح بین المللی برساند بدون حمایت مالی و رشد اقتصادی امکان پذیر نیست؛ چرا که در کشور‌های جهان ابتدا رشد اقتصادی صورت می‌گیرد و این حوزه می‌تواند از طریق انتقال تکنولوژی و روابط بین اقتصادی کشور‌ها و یکپارچگی اقتصادی جهانی رخ دهد حتی بدون اینکه در حوزه علمی سرآمد باشیم. 

** لازمه سرآمد شدن کشور در علم هزینه در این حوزه است

مدیر امور پژوهشی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: لازمه سرآمد شدن کشور در علم این است که بخش زیادی از درآمدمان را به علم اختصاص دهیم. به عنوان مثال، کشور‌های پیشرفته در حوزه تحقیق و توسعه معمولا ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی که چند برابر اقتصاد ایران است به علم اختصاص می‌دهند؛ بنابراین به لحاظ مالی قادر هستند که حمایت کافی از نقش و رشد علمی داشته باشند و از آنجایی که اقتصاد کوچکی داریم عملا نتوانسته ایم در حوزه‌های ساختاری رشد خوبی داشته باشیم. 

ابراهیمی بیان کرد: تا زمانی که کیک اقتصادی کشور را بزرگ نکنیم قادر نخواهیم بود در حوزه رشد علمی تک رقمی شویم، اگر هم این امکان صورت گیرد شاید نتواند خیلی طولانی مدت باشد و شاید در چند رشته و مقطع انجام شود. 

وی در پایان گفت: با وجود شرایط فعلی اقتصادی، در حوزه‌های مختلف این امکان برای ما وجود نخواهد داشت تا حجم زیادی از درآمد‌ها را به رشد علمی اختصاص دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر