صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
انعقاد تفاهمنامه وزارت علوم با دانشگاه آزاد

رئیس مرکز نظارت وزارت علوم: ۷۰ موسسه غیر انتفاعی طی ۱۵ سال اخیر لغو مجوز شدند

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: ۷۰ موسسه غیر انتفاعی طی ۱۵ سال اخیر از سوی مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت وزارت علوم لغو مجوز شده اند.
کد خبر : 828875

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که صبح امرو در وزارت علوم برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف مدعی تحول و دگرگونی مبتنی بر اقتضائات اسلامی بوده که همواره مورد تاکید وزارت علوم است‌. یکی از آن حوزه های مهم که همیشه مورد توجه راهبران انقلاب فرهنگی حوزه علم و پژوهش و تحقیق و آموزش بود. 

** تعداد کل دانشجویان آموزش عالی ایران ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است 

رازینی تصریح کرد: انقلاب  بر پایه مبانی معرفتی و دانشی عمیقی که برگرفته از مبانی دینی بود پای گذاری شده و به همین علت از بدو انقلاب توجه به موضوع آموزش و پژوهش اولویت قرار گرفته است.  

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت وزارت عتف ادامه داد: تعداد دانشجویان کشور در بدو انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر بود اما امروزه بر بالغ بر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در همه مقاطع تحصیلی داریم. تعداد اعضای هیئت علمی قبل از انقلاب به ۱۰ هزار نفر هم نمی رسید اما امروزه بالغ بر ۸۰ هزار هیئت علمی داریم. 

** در مقطع تحصیلات تکمیلی سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو پذیرش می کنیم 

رازینی گفت: تعداد پذیرفته شدگان کشور در آموزش عالی قبل از انقلاب حدود ۶ هزار نفر بود اما امروزه در تحصیلات تکمیلی بالغ بر ۱۵۰ هزار دانشجو پذیرش می کنیم. قبل از انقلاب به ازای هر هزار نفر حدود ۴.۵ دانشجو داشتیم اما در حال حاضر ۳۸ نفر داریم. 

وی ادامه داد: واحدهای دانشگاهی با شعباتشان قبل از انقلاب ۲۵۰ واحد دانشگاهی و موسسات دولتی و غیر دولتی بود و امروزه مجموع واحدهای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری قریب ۲۸۰۰ واحد است. 

 ** رشد کیفی تولید علم کشور قابل ملاحضه است 

رازینی بیان کرد: امروزه از نظر کیفی در برخی رتبه بندی های بین المللی رتبه ۱۵ را در دنیا داریم که رشد قابل ملاحضه ای است و در حوزه های نانو و شیمی رتبه تک رقمی را داریم و رشد کیفی آموزش عالی کشور به شدت قابل ملاحضه است. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت وزارت عتف ادامه داد: برای اینکه رویکرد فعال داشته باشیم باید نهضت و ارتقای کیفی را در آموزش عالی مورد توجه قرار دهیم و در وزارت علوم به نظر ساختاری مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت را راه اندازی کرده ایم تا ارزیابی های نمره ای انجام شود و به نظر ساختاری هیئت های نظارت  در هر  دانشگاه منتخب هستند که ۳۱ هیئت نظارتی داریم یعنی در هر استان یک هیئت و مجموعا ۳۵۰ عضو هیئت علمی داریم و در دوره جدید با دانشگاه آزاد تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم تا رابطه دو سویه نظارتی وزارت علوم و دانشگاه آزاد حفظ شود. 

رازینی گفت: علاوه بر نظارت و ارزیابی که به صورت مستمر وجود داشت نگاه تضمین کیفیت است که باید فعال شود و به دنبال تمهیدات و مقدمه سازی کیفیت برای ورود به موسسات آموزش عالی هستیم تا به سمت حرکت کیفی گام بردارند و در این راستا تعاملات خوبی با دستگاه های ذی ربط و حمایت های وزارت علوم داشته ایم. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت وزارت عتف ادامه داد: اولین قدم ما در این زمینه شروع و راه اندازی جایزه ملی کیفیت موسسات آموزش عالی است که با تفاهم نامه خوب وزارت علوم با سازمان استخدامی مقرر شده تا در جشنواره شهید رجایی  موسسات آموزش عالی به صورت جدی حضور داشته باشند. 

** امروزه کشور بیش از هر چیزی نیازمند بهره وری است 

رازینی افزود: نکته بعدی، توجه به شاخص بهره وری است و شخص رئیس جمهور با دیدارهای مختلف با دانشگاهیان بدون استثنا موضوع بهره وری را مورد توجه قرار داده اند و امروزه کشور بیش از هر چیزی نیازمند بهره وری است و مورد توجه مسئولان است و بحث ارتقای بهره بروی از موارد مورد تاکید وزیر علوم بود تا بتوانیم آن را راه اندازی کنیم که با سازمان بهره وری تعامل داریم.  

وی بیان کرد: بحث ارزیابی رؤسای موسسات و مدیران از دیگر موارد است که یکی از وعده ها و شعارهای دولت توجه به رصد جدی مدیران در حوزه های مختلف است و  به صورت رسمی خدمت رؤسای دانشگاه ها ابلاغ شده و در جلسه بعدی اجلاس روسا به ارزیابی آنها می پردازیم. مرکز نظارت در قالب هیئت سفرهای کیفیت به استان های مختلف را برنامه ریزی کرده که اولین سفر از استان قم شروع شده و در هفته جاری مصادف با ایام فجر سفر یزد را خواهیم داشت. در بحث های تخصصی واژه کیفیت به عنوان استعاره استفاده می شود تا برای تحقق موضوع کیفیت آموزش عالی گام برداریم. موضوع توانمند سازی، آموزش و ترویج گفتمان کیفیت در مجموعه های استانی است. 

** موضوع آمایش آموزش عالی در اولویت وزارت علوم قرار گرفت

رازینی اضافه کرد: بحث تعامل و بازدید از زیرساخت های آموزش عالی اقدام بعدی ماست. یکی از مسائل جدی که دغدغه پیگیری آن را داریم موضوع آمایش و توسعه آموزش عالی است که باید مبتنی بر نیازها و اقتضائات بومی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموع موسسات غیر انتفاعی کشور به ۳۰۰ مورد نمی رسد که طی ۳ تا ۴ سال اخیر توجه و تمرکز به عملکرد آن‌ها بیشتر شده است. موضوع رصد ۶۰ موسسه ای که مسئله جدی داشتند در ستاد نظارت وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفته اند.

رازینی بیان کرد: ۷۰ موسسه آموزش عالی طی ۱۵ سال لغو مجوز شده‌اند. مرکز نظارت نمی‌تواند درباره لغو مجوز یک موسسه تصمیم‌گیری کند اما گزارش‌هایی به مسئول تصمیم‌گیری درباره لغو مجوز ارائه می‌دهد. برخی از موسسه‌ها نیز با محدودیت در فعالیت‌ها مواجه شده‌اند و جذب دانشجو در این موسسات محدود شده است.
 
وی درباره  ارزیابی روسای موسسات آموزش عالی گفت: دولت درباره توجه و رصد جدی مدیران وعده داده است  که این موضوع نیز در کانون توجه وزرات علوم نیز قرار گرفته است. این موضوع به صورت رسمی در اجلاس اخیر روسای دانشگاه ابلاغ شد که در نشست بعدی به معرفی مدیران و اعلام نتیجه ارزیابی خواهیم پرداخت. هدف از این کار، توبیخ افراد بر اساس عملکرد نیست بلکه هدف استفاده از تجربیات افراد موفق است.
 
رئیس مرکز نظارت وزارت علوم گفت: سفرهایی برای بررسی کیفیت آموزشی موسسات از سوی وزارت علوم انجام شده و این فرایند ادامه دارد. مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در قالب اعزام هیئت‌هایی به استان ‌ها برای رصد موسسات و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده است و اولین سفر به استان قم بود و در سفر دوم به استان یزد می‌رویم. سفر کیفیت در واژه‌های مدیریتی استفاده می‌شود که برای تحقق آن گام برداریم. بخشی از برنامه موضوع آموزش و توانمندسازی کارشناسان آموزش است.
 
وی افزود: موضوع آمایش و توسعه آموزش عالی باید مبتنی بر اقتضائات بومی باشد و باید رشته‌های فاقد نیاز را شناسایی کرده و چالش‌ها را بازخورد دهیم. رازینی درباره بحث حل مسائل موردی در استان‌ها گفت: علاوه بر اینکه مسائل را به صورت مستقیم رصد کنیم، در تلاش هستیم که چالش‌های موسسات در امر کیفیت را شناسایی و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر