هوش مصنوعی چگونه کسب و کارهای خردهفروشی را توسعه میدهد؟
به گزارش خبرنگار حوزه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، کسبوکارهای حوزه خردهفروشی باید سود و بهرهوری را در اولویت قرار دهند تا بتوانند در بازار جهانی امروز برقرار بمانند. برای اطمینان از موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا، باید سریع و مؤثر عمل کرد. هوش مصنوعی میتواند از کارها و عملیات مربوط به خردهفروشی، افزایش سود و بهینهسازی فرآیندهای تجاری پشتیبانی کند. پیشبینی میشود خدمات هوش مصنوعی در حوزه خردهفروشی از ۵ میلیارد دلار به بیش از ۳۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد. این نشان میدهد فروشگاهها و کسبوکارها روی خدمات این فناوری حساب ویژهای باز کردهاند.
نگرانیهایی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغلِ این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال گفته میشود بهکارگیری هوش مصنوعی، استفاده از نیروی انسانی را کاهش خواهد داد و با توجه به صرفهجویی و مزیتهای مالی، بسیاری از فعالان این حوزه نیز به کاهش نیروی انسانی و افزایش اتخاذ این فناوری تشویق خواهند شد. با این حال در درازمدت، هوش مصنوعی برای مثال بهجای حذف صندوقداران، نقش آنها را تغییر خواهد داد.
درواقع با خودکار کردن وظایف خاصی مانند استعلام موجودی کالاها، هوش مصنوعی میتواند زمان بیشتری به افراد بدهد تا روی کارهای پیچیدهتری که نیاز به تعامل انسانی دارند، تمرکز کنند. هوش مصنوعی راه را برای کسبوکارها باز میکند تا تصمیمهای هوشمندانهای برای جذب و نحوه بهکارگیری کارکنان بگیرند که این امر هزینههای نیروی کار را بهینه کرده و در عین حال با مدیریت انبار و موجودی کالاها، در به حداکثر رساندن فروش کمک میکند؛ بنابراین هوش مصنوعی نقشهای افراد در خردهفروشی را تغییر میدهد و کسبوکارها را کارآمدتر میکند.
هم چنان که تکنولوژی به تکامل خود ادامه میدهد، سازمانهای خردهفروشی به طور فزایندهای به دنبال درک این موضوع هستند که چگونه هوش مصنوعی در حال تغییرشکل این حوزه است. در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی برای این بخش میپردازیم.
**اتوماسیون (خودکارسازی)
هوش مصنوعی نقش مهمی در خودکارسازیِ بسیاری از وظایفی دارد که زمانی توسط انسان انجام میشد. این امر به کارگران اجازه میدهد تا زمان کمتری را برای کارهای روزمره و عادی اختصاص دهند و در عوض زمان بیشتری را برای خدمات مشتری صرف کنند. به طور کلی، این فرآیند کارایی را افزایش میدهد و به بهبود تجربه مشتری کمک میکند. وجود رایانهها در صنعت خرده فروشی به کسب و کارها این امکان را میدهد که وظایف پیچیدهتری را انجام دهند. این پیشرفتها بهرهوری، سود کلی، نتایج زیستمحیطی و افزایش فروش را بهبود میبخشد.
**پیشگیری از ضرر
فناوری هوش مصنوعی به نوآوری خودپردازها کمک میکند و روشی امن برای اسکن ارائه میدهد که همچنین به جلوگیری از سرقت از فروشگاه هم کمک میکند. این امر میتواند بدون هیچگونه کمک انسانی اجرا شود و به مشتریان کنترل بیشتری بر فرآیند خرید میدهد. همچنین تحت این سیستم جدید، از احراز هویت هوش مصنوعی برای ثبت اطلاعات در مورد افراد مشکوک و دزدان فروشگاهی استفاده خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی به بیش از هزار میلیارد دلار میرسد
آینده برای نیروی کار دیجیتال چگونه خواهد بود؟
**پایداری
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که امورات خرده فروشی را بسیار پایدارتر کند. ابزارهای پیشبینی هوش مصنوعی با نظارت بر میزان انتشار کربن و ترویج بازیافت به کسبوکارها کمک میکند تا به کربنخنثی (انتشار صفر کربن در اتمسفر) دست یابند. علاوه بر بسیاری از مزایای دیگر، هوش مصنوعی آسیبهای زیستمحیطی ناشی از سفر فیزیکی به فروشگاهها را کاهش میدهد و همچنین مواد زائد ارسالی به محلهای دفن زباله را به حداقل میرساند.
**کاهش هزینهها
پیادهسازی هوش مصنوعی میتواند کسبوکارها را بهبود ببخشد و نیروی کار مشاغل خرده فروشی را کارآمد و مؤثر کند و به آنها قدرت تصمیم گیری آگاهانه بر اساس دادهها را بدهد. پیشبینی میشود که در آینده نزدیک هوش مصنوعی مسئول خودکارسازیِ کارهای روزمره و بهینهسازی کارهای سختتر مانند تحویل کالاها، ردیابی و زمانبندی باشد. همه این پیشرفتها این پتانسیل را دارند که مشاغل را برای کارکنان بسیار آسانتر و کارآمدتر کنند.
**بهینهسازی زنجیره تأمین
فناوری هوش مصنوعی میتواند الگوهای خرید قبلی مصرفکنندگان را بررسی کند و زمانی که موجودیِ محصولات پرفروش ممکن است به سطح بسیار پایینی برسد، هشداری را صادر کند. چراکه برای خردهفروشان حفظ موجودیِ انبارشده بسیار مهم است. هوش مصنوعی همچنین میتواند بینشی در مورد الگوهای زمانیِ تقاضای مصرفکننده، ازجمله شناسایی روندهای فصلی کالاها و تخمین زمانی که این اقلام بیشترین تقاضا را دارند، ارائه دهد.
**رضایت مشتری
هوش مصنوعی همچنین مزایایی را برای مصرفکنندگان به ارمغان میآورد. برای مثال، «رباتهای گفتگو» (ChatBots) میتوانند به مشتریان کمک کنند تا بهسرعت در فروشگاه حرکت کنند و توصیههای دقیقی را درباره محصول دریافت کنند. این امر میتواند فرآیند پرداخت را سریعتر و کارآمدتر کند. با استفاده از هوش مصنوعی به این روش، کسبوکارها به مشتریان نشان میدهند که برای زمان آنها ارزش قائل هستند و مشتاق هستند تا افراد خرید بهتری را تجربه کنند.
فروشگاههای هوشمند به کسبوکارها اجازه میدهند تا تصمیمات هوشمندانهای برای بهینهسازی کارهای روزانه بگیرند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که آینده خرده فروشی را متحول کند و برای آن منفعت داشته باشد. این امر فرصتی را برای ایجاد یک تجربه کارآمدتر و لذت بخشتر برای مشتریان فراهم میکند و در عین حال سود درآمد خردهفروشان را افزایش میدهد و به آنها کمک میکند تا در یک اقتصادِ همیشه در حال تغییر، بتوانند پویا باشند و رقابت کنند.
اسکن قفسه محصولات، به خاطر سپردن اولویتهای مشتری، عدم نیاز به صندوقدارها، مدیریت موجودی کالاها، بهبود سفارش محصول و ... نیز از دیگر خدمات هوش مصنوعی در حوزه خردهفروشیها و فروشگاهها به شمار میروند. امروز بسیاری از این کسبوکارها برای بهبود خدماترسانی به مشتریان و نیز افزایش بهرهوری از فناوری هوش مصنوعی بهره میبرند.
انتهای پیام/۴۱۴۴
انتهای پیام/