صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

اعلام برنامه‌های سال 95 بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از زبان مدیرعامل این بنیاد

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در نشست خبری امروز در مورد برنامه‌هایی که این بنیاد با سه رویکرد «جریان‌سازی»، «حمایت» و «نظارت» تدوین کرده، صحبت کرد و از طرح‌هایی که این بنیاد برای حمایت از بازی‌سازان، تعامل با بازی‌سازان خارجی و همچنین فرهنگ‌سازی در مورد استفاده غیرصحیح بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های غیرمجاز نام برد.
کد خبر : 82297

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در نشست خبری امروز درباره دستاوردهای و برنامه‌های امسال این بنیاد با اشاره به اینکه هشت سال از عمر این بنیاد می‌گذرد، گفت: «امسال نخستین سالی است که این بنیاد که قبل از شروع سال جدید برنامه عملیاتی مشخصی برای کل سال تدوین شده است. امسال سعی کرده‌ایم با تشکیل واحد توسعه و سرمایه انسانی، نیازهای صنعت بازی‌سازی و بازی‌سازان و خانواده‌ها را شناسایی و براساس آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و نتیجه آن بودجه‌ریزی عملیاتی برای اقداماتی است که در طول سال انجام خواهد شد».


کریمی سه وظیفه اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را «جریان‌سازی، حمایت و نظارت» دانست و گفت که برنامه‌های تدوین‌شده امسال این بنیاد بر این سه اصل است.


برنامه‌های جریان‌سازی


پیوستن به جامعه بازی‌سازان خارجی


بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برنامه‌های امسال خود قصد دارد ارتباط بیشتری با جامعه بازی‌سازان و صنعت بازی در خارج از کشور برقرار کند تا هم سرمایه‌گذاران و بازی‌سازان خارجی با بازار ایران آشنا شوند و هم بازی‌سازان خارجی بتوانند تجربیات و مهارت‌های خود را با بازی‌سازان ایرانی به اشتراک بگذارند.


کریمی قدوسی درباره برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که در بخش جریان‌سازی تدوین شده، گفت: «با توجه به رفع تحریم‌ها این خلاء احساس شد که هیچ راهنمایی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نداریم و به همین دلیل برقراری ارتباط با جامعه بین‌الملل را در دستور کار قرار داده‌ایم و در همین راستا کتابچه‌ای پیرامون کسب و کار در بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران در دست تدوین داریم. این کتاب در آینده‌ای نزدیک در اختیار اتاق بازرگانی سایر کشورها و دیگر مراکز اقتصادی قرار خواهد گرفت».


به گفته وی، در این کتابچه قوانین باز‌ی‌سازی در ایران و بایدها و نبایدهای محتوای فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای در ایران به طور کامل تبیین شده تا فعالان خارجی بتوانند بیشتر با بازار ایران آشنا شوند.


یکی دیگر از برنامه‌های این بنیاد در این بخش جریان‌سازی، برگزاری 2 کنفرانس‌ بین‌المللی است که قرار است سوم، چهارم و پنجم اسفندماه امسال در برج میلاد دایر شوند. کریمی قدوسی در این مورد گفت: «اسفندماه امسال شاهد برگزاری یکی از بزرگترین رویدادها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در برج میلاد خواهیم بود. کنفرانس TGC (تهران گیم کانکت) رویدادی است که تلاش داریم تبدیل به محیطی برای درک بین‌المللی بازر بازی‌های رایانه‌ای در ایران شود».


وی به دیگر کنفرانس این بنیاد در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: «کنفرانس بین‌المللی بازی‌های جدی هم پاییز امسال برگزار خواهد شد. بازی‌های جدی با رویکردهایی همچون آموزش، درمان و امور دیگر امروزه اهمیت بالایی در بازار بازی‌های رایانه‌ای پیدا کرده است و برگزاری این کنفرانس کمک خواهد کرد تا این حوزه مورد توجه نهادهای مختلف در ایران هم قرار بگیرد. در واقع، این کنفرانس فرصتی برای اسپانسرهای خارجی و داخلی است تا درک بهتری از محیط بازی‌سازی در ایران داشته باشند. این کنفرانس‌ها، فضای تجاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا بتوانند در این صنعت سرمایه‌گذاری امن داشته باشند».


وی در مورد برنامه دیگری در این بخش گفت: «برگزاری مسابقات بازی‌سازی میان انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران و بازی‌سازان ترکیه و پاریس و برگزاری مسابقات استانی بازی‌سازی از تابستان امسال در دانشگاه‌های کشور از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی در سال جاری خواهد بود».


برنامه‌های حمایتی


حمایت از گیمرهای برجسته ایرانی


کریمی قدوسی در این نشست خبری گفت که علاوه بر حمایت از بازی‌سازان، قصد داریم از تابستان امسال از گیمرهای برجسته کشورمان نیز حمایت مادی و معنوی کنیم تا هویت مشخص و اعتبار بخشی در این زمینه انجام دهیم.


وی همچنین از تحلیل و تخمین بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران خبر داد و گفت: «نتایج پیمایش کلان صنعت بازی را از ابتدای تیرماه منتشر خواهیم کرد. آمار موجود امروز مربوط به پیمایش سال ۹۲ است و قصد داریم امسال اطلاعات‌مان را در این زمینه به‌روز کنیم. در کنار این پیمایش، پیمایش مستقلی هم با موضوع بازی‌های موبایلی انجام خواهیم داد.


وی اعلام کرد که در راستای فرهنگ‌سازی بازی‌های رایانه‌ای نخستین ژورنال را در مورد پژوهش‌های بازی در ایران منتشر خواهیم کرد که این نشریه از برج چهار به صورت منظم منتشر خواهد شد و برای همه دانشگاه‌ها و محافل تخصصی ارسال می‌شود.


وی به فرآیند طراحی‌شده برای رونمایی از بازی‌های رایانه‌ای براساس شایسته‌سالاری هم اشاره کرد و گفت: «بر اساس این طراحی هر ماه یک بازی با تشخیص و انتخاب بازی‌سازان و مخاطبان برای رونمایی انتخاب می‌شود تا فرآیند آن کاملا شفاف باشد و این شائبه پیش نیاید که بنیاد تنها برای بازی‌های تولید خود آئین رونمایی برگزار می‌کند».


فرهنگ‌سازی در جامعه و به ویژه خانواده‌ها


کریمی قدوسی گفت که این بنیاد برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ‌سازی بازی‌های رایانه‌ای دارد که از میان آنها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها در سراهای محله اشاره کرد که فعلا در تهران متمرکز شده است. در این کلاس‌ها، استفاده صحیح بازی‌های رایانه‌ای در خانواده آموزش داده خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که با همکاری ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز، قصد آموزش نیروهای امور تربیتی آموزش و پرورش را دارند تا به مسنولان و مدرسان مدارس در مورد مشکلات و معضلات استفاده غیرصحیح بازی‌ها و همچنین استفاده از بازی‌های غیرمجاز آگاه‌سازی کنند.


ایجاد رشته تحصیلی بازی‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی


به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد:‌ «امسال کارهای لازم را برای ایجاد رشته تحصیلی بازی‌سازی در مقطع کارشناسی ارشد آغاز خواهیم کرد و دانشگاه آزاد اسلامی نخستین دانشگاهی خواهد بود که در آن این رشته تدریس خواهد شد».


هنوز مشخص نیست که در کدام واحد دانشگاه آزاد قرار است این رشته ایجاد شود.


دایر کردن سه آزمایشگاه در سه دانشگاه معتبر


کریمی قدوسی در ادامه نشست به برنامه‌های بنیاد در حوزه «حمایت» پرداخت و ابتدا به طراحی سامانه‌ای تحت عنوان «چجوری» با هدف ایجاد فضایی برای گفتگو و تعامل مستفیم بازی‌سازان با یکدیگر اشاره کرد.


وی به برنامه‌ریزی برای تجهیز سه دانشگاه معتبر در جهت تبدیل شدن به مراکز پژوهشی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: «در این زمینه توافقاتی با دانشگاه تهران به مراحله نهایی رسیده است و هنوز دو دانشگاه دیگر مشخص نشده‌اند».


سامانه بازاریابی، ارائه محتوای آموزشی و حمایت از بازی‌های ایرانی آنلاین


وی از طراحی سامانه «CG Jobs» (شغل‌های گیمرهای کامپیوتری) خبر داد که با هدف بازاریابی برای فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد تا در فضای آن، بازی‌سازان موفق به یافتن شغل‌های مورد نظرشان در شرکت‌های بازی‌سازی شوند و همینطور شرکت‌های بازی‌سازی نیروهای مورد نیازشان را شناسایی کنند.


وی در این راستا، از رونمایی از سامانه محتوای آموزشی با هدف ارائه محتوای آموزشی به بازی‌سازان نیز خبر داد که در آن محتواهای تولید شده و خارجی اعم از کتاب و فیلم در اختیار بازی‌سازان قرار داده می‌شود.


کریمی قدوسی همچنین از حمایت هدفمند از پایان‌نامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: «برای اولین بار برای این منظور اعتبار خاصی در نظر گرفته‌ایم تا به صورت هدفمند از ۵ تا 10 پایان‌نامه حمایت قرار دهیم».


طراحی بسته‌های حمایتی برای میزبانی بازی‌های ایرانی آنلاین هم از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال ۹۵ خواهد بود.


برنامه‌های نظارتی


سومین حوزه تبیین برنامه‌های بنیاد حوزه «نظارت» است که کریمی قدوسی در این بخش به رونمایی از سامانه مشاوره تلفنی و اینترنتی به خانواده‌ها در راستای استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای در پاییز امسال اشاره کرد.


وی همچنین گفت: «از مصوبات شورایعالی فضای مجازی هم انتظار داریم که با گرفتن تخفیف از صدا و سیما و شهرداری به منظور تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای موافقت شود».








انتهای پیام/

ارسال نظر