صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «دَفک» در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

چرا مستندساز قادر به ارتزاق از هنر خود نیست؟

مستندساز حاضر در جشنواره سینما حقیقت با اشاره به آورده مالی مطلوب فیلم مستند در کشورهای دیگر گفت: مستندساز ایرانی برای تأمین معیشت خود مجبور است مدام فیلم بسازد.
کد خبر : 819940

بهنام بیرم‌وند کارگردان و تهیه کننده فیلم «دَفَک» در حاشیه شانزدهمین دوره سینما حقیقت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا تصریح کرد: یک مستندساز در کشور‌های دیگر می‌تواند از قبل ساخت یک فیلم سال‌ها ارتزاق کند.

وی افزود: این در حالی است که حمایت از مستند سازان ایرانی کافی نیست و برای اینکه بتوانند درآمدی داشته باشد باید هر سال نسبت به تولید فیلم اقدام کند.

بیرم‌وند با اشاره به ۱۰ سال سابقه فعالیت خود در زمینه تدوین و کارگردانی تصریح کرد: نمی‌توانم بگویم طی ۱۰ سال گذشته روند صعودی از حمایت‌ها وجود داشته، اما طی یک سال گذشته تحرکاتی دیده می‌شود.

این مستندساز با اشاره به اثر تولیدی خود افزود: دفک در واقع داستان یک خانواده هشت نفره است که پدر و مادر بی‌سواد و مابقی اعضا کم‌سواد هستند و یکی از اعضای خانواده که راوی است تحصیلات آکادمیک دارد.

بیرم‌وند با اشاره به اینکه این خانواده از عشایر بختیاری و در دزفول ساکن هستند، اضافه کرد: تمامی اعضای خانواده به صورت خودآمور نقاشی مدرن انجام می‌دهند و به دنبال این هستند که آثار خود را در گالری‌ها به نمایش بگذارند. این فیلم با هدف حمایت از این خانواده ساخته شده است.

این هنرمند معتقد است آثار مستند تولیدی کشور در حوزه معرفی اقوام تا دو سال پیش نقطه کور داشت و سینما حقیقت بر روی فیلم‌سازان تهرانی متمرکز بود، اما در دو سال گذشته رویکرد عوض شده و بیشتر به فیلم‌سازان سایر استان‌ها بها داده می‌شود.



وی با تاکید به اینکه بسیاری از فیلم‌سازان ساکن تهران نیز در واقع متولد سایر استان‌ها هستند، اضافه کرد: در حال حاضر تهران مدرنیته شده و عنصر بومی در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل حمایت از فیلم‌سازان سایر استان‌ها لازم و ضروری است.

به گفته بیرم‌وند، تنوع قومیتی فیلم سازان در این دوره از جشنواره حقیقت افزایش داشته است و به نظر می‌رسد در یک سال اخیر بیشتر بر روی این گروه مانور داده شده و به عنوان مثال  شبکه مستند آثار تولیدی را پخش می‌کند.

کارگردان مستند دفک معتقد است مشکل اساسی مستندسازان در مرحله  تولید است؛ وقتی اثری با هزینه خوب ساخته شود اگر اثر قابل قبولی باشد مستند ساز و پخش کننده کاری می‌کنند دیده شود، اما مسئله ابتدایی این است که تولید خوب داشته باشیم. تولید تا پخش یک سیری دارد و باید در ابتدا مشکلات تولید را حل کنیم.

وی افزود: همچنین اهمیت پخش فیلم هم قابل توجه است. در کشور‌های دیگر بر روی پخش فیلم مانور می‌دهند و این سیاست گذاری هم به نفع مردم و هم خود مستندسازان است

انتهای پیام/

ارسال نظر