محدودیت اینترنت کسب و کارهای دیجیتال را به تعطیلی میکشاند
آزاده آهنگریان، مدیرعامل یک شرکت فناور در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره تاثیر محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور بر کسبوکارهای دیجیتال، گفت: محدودیت شبکه ارتباطی کشور تاثیر مستقیمی روی حوزه کاری ما داشته است، چون تمام فعالیت این شرکت با اینترنت و شبکههای بینالمللی است. شبکه داخلی به ما جوابگو نیست. این محدودیت اینترنتی خیلی سرعت کاری ما را کند کرد. گاهی اوقات بیش از ۴ یا ۵ ساعت برای ارسال ایمیلهایمان یا بازکردن نرمافزار مربوطه وقت میگذاریم. محدودیت پیش آمده بر روی تک تک کارهای روزانه ما تاثیر داشته و سرعت کاری ما را پایین آورده است که باعث میشود زمان زیادی را از دست بدهیم. مدیریت نیروی انسانی هم در راستای آن سخت شده است البته حق هم دارند.
** اینترنت نباشد کسب و کار دیجیتال هم تعطیل است
وی در ادامه افزود: در بخش ارتباطی هم مشکل پیدا کردیم. جلسات و تماسهای کاری خود را با خارج از کشور با کمک شبکههای مجازی به سرانجام میرساندیم که با محدودیت اینترنت با چالشهای جدی روبهرو شدیم. نبود اینترنت آزاد و پرسرعث باعث میشود که ما حتی به فکر راه حلهای جایگزین بیفتیم، چون کارمان این است و اگر اینترنت از ما گرفته شود باید کسبوکار خود را تعطیل کنیم.
آهنگریان در پاسخ به این پرسش که طرحهای حمایتی که وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد برای گسترش فعالیت کسبوکارهای ایرانی در پلتفرمهای بومی در نظر گرفتند(طرحهای حمایتی همچون معافیت مالیاتی، جذب فالوئر، تسهیلات احراز هویت و تیک آبی، مجوز شروع فعالیت و...) توانسته باعث رونق کسبوکارتان شود، اظهار کرد: ما با داخل ایران کار نمیکنیم و مشتریهای ما خارج از کشور هستند. طرحهای حمایتی استفاده از پلتفرمهای بومی کمکی به ما نمیکند و باعث رونق در کسبوکارهایی که در حوزه بینالمللی فعالیت میکنند، نمیشود. بلکه عدم وجود اینترنت باعث شده که ریسک پذیرتر شده و کار سختتر پیش برود. از طرفی مشتریان میترسند که به خاطر محدودیت شبکه ارتباطی نتوانیم به موقع خدمت خود را به آنها ارائه کنیم، اینکه مشتریان خود را به زودی از دست بدهیم بعید به نظر نمیرسد.
بیشتر بخوانید:
وزارت میراث فرهنگی حمایتی از کسب و کارهای دیجیتال نمیکند
احراز هویت در پلتفرمهای بینالمللی؛ چالشی برای کسب و کارهای دیجیتال
**کمبود نیروی انسانی متخصص؛ چالش بزرگ کسبوکارها
مدیرعامل این شرکت فناور بیان کرد: پیش از محدودیتهای شبکه ارتباطی کشور به فکر توسعه فعالیت بینالمللی خود بودیم. ما از سال ۹۸ همه فعالیتهای خود را در خارج از ایران متمرکز کردیم و اگر به تعطیلی نرسیم، تصمیم داریم به صورت گستردهتر پیش برویم. ما یک شرکت خارج از ایران هم ثبت کردهایم.
وی درباره چالشها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب وکارشان قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از چالشهایی که این روزها با آن درگیر هستیم، بحث نیروی انسانی متخصص است. تقریبا همیشه در حال استخدام هستیم اما نیرویی که وارد پروسه کاری میشود، تخصص یا مهارت لازم را ندارد. اگر هم در حد کمی تخصص داشته باشد توقع حقوق بالایی دارد. البته الان شرایط به گونهای هست که هم برای کارفرما و هم برای نیروی انسانی صرف نمیکند. اما ما خیلی وقتها حاضر هستیم بیش از وزارت کار حقوق پرداخت کنیم، اما نیروی متخصصی که لازم داریم را پیدا کنیم.
آهنگریان در ادامه افزود: یکی از چالشهای دیگر این است که در ایران چند شرکت بزرگ استارتآپی داریم، همانند دیجیکالا، اسنپ، کافه بازار و ... که حقوقهای بالایی پرداخت میکنند که باعث شده اگر نیروی متخصصی هم باشد به آن شرکتها رجوع میکند. اما شرکتهای کوچکی مثل ما توانایی پرداخت این ارقام را ندارند، این معضلی است که با آن روبهرو هستیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/