صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت اختصاصی رئیس انجمن آموزش عالی ایران به آنا؛

مدارک دانشگاه‌های تراز جهانی به پاسپورت بین المللی تبدیل می‌شود

صالحی عمران می‌گوید: امروزه دانشگاه‌های مدرن و کارآمد دنیا جهت حل چالش‌های پیش روی دانشگاه و در راستای پویایی و مواجهه با این تحولات همواره خود را در معرض نقد قرار می‌دهند.
کد خبر : 816640

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران در یادداشت اختصاصی به خبرنگار آموزش و پژوهش درباره آینده دانشگاه‌ها نقطه نظراتی را ارائه کرده که به شرح زیر است. 

«تغییر و تحول جزء لاینفک جهان امروز است. تحولات اطلاعاتی و به خصوص حوزه فناوری بر تمام امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به‌شدت تحت تأثیرگذار است؛ لذا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان حوزه‌های علمی و دانشی که در تولید و یا گسترش علم نقش دارند بیشتر تحت تأثیر این تحولات هستند. امروزه دانشگاه‌های مدرن و کارآمد دنیا جهت حل چالش‌های پیش روی دانشگاه و در راستای پویایی دانشگاه و مواجهه با این تحولات همواره خود را در معرض نقد قرار می‌دهند و حتی برنامه‌های استراتژیک خود را بر اساس درک تحولات آتی تنظیم می‌کنند؛ به عبارتی سعی می‌کنند که از اندیشه و دیدگاه برون به درون بهره ببرند و تحولات برون دانشگاهی را مبنای تحولات و برنامه‌ریزی درون دانشگاهی قرار می‌دهند و بر اساس آن برنامه‌ریزی توسعه‌ای دانشگاه‌ها تنظیم می‌شود.

اما در مدیریت آموزش عالی ایران این نکته چندان از اقبال خوبی برخوردار نیست. حاشیه‌های اداری و مالی و سرگرمی‌ها و مشکلات درون دانشگاهی چنان مدیران آموزش عالی را مشغول به خود داشته است که تصور نمی‌کنند که ممکن است در آینده نزدیک، بسیاری از دانشگاه‌های ایران اعتماد اجتماعی خود را در بین جامعه از دست بدهند. شاید در آینده دانشجویان علاقه و رغبتی جهت اخذ مدارک دانشگاه‌های ایرانی نداشته باشند (نگاهی اجمالی به آمار ثبت‌نام داوطلبان کنکور امسال شاید هشداری برای ما باشد)؛ چراکه سایر دانشگاه‌های در تراز جهانی با بهره‌گیری از فضای مجازی و فناوری‌های نوین اطلاعاتی می‌توانند آموزشی بهتر و باکیفیت‌تر و درعین‌حال مدارک و گواهینامه‌هایی باارزش‌تر و معتبرتر به متقاضیان آموزش عالی ارائه دهند؛ و در عصری که جهان به طرز عجیبی کوچک می‌شود و محدودیت مکانی تا حد زیادی از بین می‌رود دیگر چه الزامی به اخذ مدارک از دانشگاه‌های با اعتبار پایین وجود خواهد داشت؟! در دنیای امروز اخذ مدارک از دانشگاه‌های با تراز جهانی با استفاده از فناوری‌های نوین بسیار ساده‌تر از گذشته شده و حتی می‌توان اذعان داشت که مدارک آن‌ها به یک پاسپورت جهانی تبدیل خواهد شد و افراد را در بازار کار جهانی موفق‌تر خواهد کرد؛ لذا مدیران و سیاست‌گذاران آموزش عالی کشور لازم است از امروز به فکر ده سال آینده کشور باشند.

آن‌ها باید بدانند که عدم درک این تحولات در حوزه فناوری و اطلاعات و فضای مجازی زمینه‌ی مناسبی برای روی آوردن متقاضیان آموزش عالی به آموزش‌های مجازی خارج از کشور فراهم می‌آورد و داوطلبان مدارک دانشگاهی به شیوه دیگری مدارک و گواهینامه‌های آموزشی را اخذ خواهند کرد که ارزش و اعتبار آن‌ها در جهان و بازار کار به‌مراتب بالاتر از مدارک و گواهینامه‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های داخل کشور خواهد بود؛ لذا به نظر می‌رسد لازم است کمی حرفه‌ای و تخصصی‌تر حوزه آموزش عالی مدیریت شود و امروز از خسارت‌های آتی جلوگیری کرد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد سقوط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نباشیم.

انتهای پیام/ 

انتهای پیام/

ارسال نظر