صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱
بعد از همراهی با تصمیم اوپک پلاس؛‌

عربستان: قصد ضربه زدن به آمریکا را نداشتیم/ نفت سلاح نیست

آمریکا از همراهی ریاض با تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت به شدت دلخور است حال آنکه ریاض مدعی شده که این اقدام را با توجه به شرایط بازارهای انرژی اتخاذ کرده و قصد خصومت با واشنگتن را ندارد.
کد خبر : 808459

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه با «فاکس نیوز» مدعی شد حمایت ریاض از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۲ درصدی تولید نفت با انگیزه ضربه زدن به ایالات متحده نبوده و هدف از آن، تثبیت بازار انرژی در مواجهه با رکود اقتصادی است.

وی در ادامه این ادعا افزود: عربستان موضوع نفت را سیاسی نمی‌کند و از نفت به عنوان سلاح استفاده نمی‌شود و به آن به چشم یک کالا نگاه می‌کند.

عادل الجیبر همچنین گفت که تصمیم اخیر اوپک پلاس با هدف تضمین عدم فروپاشی بازار‌های انرژی اتخاذ شده چراکه این تصمیم علاوه بر تولیدکنندگان، برای مصرف‌کندگان نیز امری تعیین‌کننده است.

این مقام سعودی افزایش بهای سوخت در آمریکا را ناشی از سهل‌انگاری این کشور در حل مشکل کمبود پالایشگاه‌های نفت طی ۲۰ سال گذشته عنوان کرد.

کاهش تولید ممکن است موجب شود قیمت نفت، که از هر بشکه ۱۲۰ دلار به ۹۰ دلار کاهش یافته بود، به شرایط گذشته برگردد.

در همین رابطه،«کارین ژان‌پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید، مدعی شد: واضح است که اوپک پلاس در حال همسویی با روسیه است و من توضیح بیشتری در این زمینه نمی‌دهم. ما با شرایطی روبرو هستیم که بازار‌های جهانی و اقتصاد جهان تحت تاثیر جنگ به راه افتاده توسط پوتین قرار گرفته است. ما فکر می‌کنیم این تصمیم اوپک پلاس نادرست و در جهت ثروت‌اندوزی است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «برایان دیز» مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا نیز در واکنش به تصمیم اوپک پلاس با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، از دولت و کنگره می‌خواهد که راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی در آمریکا با هدف کاهش کنترل اوپک پلاس بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر