روسای دانشگاهها چه نمرهای به وزیر علوم دادند؟/ از نمره عالی به زلفی گل تا آینده بسیار خوب آموزش عالی+فیلم
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، لاله قلی پور- در آستانه پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
محمدعلی زلفی گل در آیین پایانی این اجلاس خطاب به روسای دانشگاهها و مدیران پارکهای علم و فناوری توصیههایی داشت و در پایان خبر داد که در سال آینده عملکرد روسای دانشگاهها در همه حوزهها ارزیابی و ۵ نفر از منتخبین معرفی میشوند.
ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه توسط زلفی گل، بهانهای شد تا متقابلا نظر روسای دانشگاهها را در رابطه با عملکرد یکساله آقای وزیر جویا شویم. در قسمت اول گزارش نیز که هفته گذشته منتشر شد، اقدامات وزیر علوم در راستای تحقق برنامههای یکسالهاش از زمان تصدی پست وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت.
از نمره عالی به زلفی گل تا آینده بسیار خوب آموزش عالی
آنا: ارزیابی شما به عنوان یکی از روسای دانشگاههای کشور از عملکرد یکساله وزیر علوم چیست و چه نمرهای به آن تعلق میگیرد؟ وی در جلسه رای اعتماد وزیران، برنامههایی مانند تحقق عدالت آموزشی، توزیع متوازن استعدادها، رصد دانش آموختگان در کشور و نیز مهارتی کردن آموزش ارائه داد، به طور کلی تا چه میزان توانست این برنامهها را محقق کند یا در راستای تحقق آن گام بردارد؟
نصیری قیداری: به وزیر علوم نمره نمیدهم
سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی: پاسخ به سوال فوق، اصلا راحت نیست. اینکه بگویم بله در عرض یکسال وزیر توانسته به تمامی وعدههایش عمل کند، صحیح نیست. زیرا تحقق برنامهها اصولا زمانبر است، کار وزارت علوم اینطور نیست که وزیر در جلسه رای اعتماد برنامه ارائه دهد و در طی زمان کم بتواند آن را محقق کند.
البته این را تاکید میکنم که وی سعی و تلاش بسیار انجام داده است. در این رابطه میتوانم به سوابق وزیر در زمانی که رئیس دانشگاه همدان بود، اشاره کنم. در زمان تصدی پست ریاست دانشگاه همدان، آنجا را به یکی از مرکز آموزش عالی شایسته کشور تبدیل کرده بود. وی به راستی توانمند است و آموزش عالی را خوب میشناسد، دغدغههای خوبی دارد و وقت میگذارد.
دور از خانوادهاش که در همدان ساکن هستند در تهران در حال خدمت به آموزش عالی کشور است. اصولا در رابطه با نمره دادن، دوست دارم به فردی که نمره میدهم پس از دو تا سه سال عملکرد وی را ارزیابی کنم و نمره دهم. اما در مجموع وزیر علوم را تایید میکنم، ولی نمره کمّی نمیدهم. اما به طور کیفی تلاش وی را در حدی میدانم که تمام سعی خود را انجام داده است.
معتمدی: نمیتوانم چیزی از نمره وزیر کم کنم
عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: به دلیل مسئولیتهایی که در سالیان اخیر داشتم با دو وزیر مستقیم کار کردهام، علی رغم دارا بودن ویژگیهای خوبی که آن وزرا داشتند، اما وزیر فعلی علوم به لحاظ جدیت، پیگیری کارها و تعصب نسبت به مسائل وزارت علوم، بی همتا است.
زلفی گل نسبت به هر چهار نفر وزرای سابق علوم، هم حساسیتش نسبت به مسائل دانشگاه و نیز تواضع و پیگیری اش نسبت به حل مسائل موجود در دانشگاهها اصلا قابل مقایسه نیست. در عین حال شرایطی در کشور در حال حاضر وجود دارد که به وزیر علوم آسیب زده است از جمله مسائل مالی که دولت سیزدهم با آن، دست به گریبان است. مثلا یک فوقالعاده ویژهای در سال ۱۴۰۰ و در دولت قبل تصویب شده است، اینکه منبع پرداخت آن دیده شده یا خیر، ارثی بوده که به این دولت رسیده بدون اینکه منبع آن دیده شود.
آموزش عالی در سال گذشته چندین بحران متوالی را از سر گذراند
البته بدیهی است که با وجود مسائل مالی، این فوقالعاده را نمیتوان پرداخت کرد و همانطور که شاهدیم از ابتدای سال ۱۴۰۱ از حقوق اعضای هیئتعلمی ۳۰ درصد کم میشود یا در اتفاقی دیگر سهمیه انتقال فرزندان اعضای هیئتعلمی حذف میشود، این موارد هر چند خارج از اراده وزیر است اما به جایگاه وی آسیب میزند. در رابطه با اینکه چه نمرهای به عملکرد وی میدهم، اگر منصافانه بخواهم نمره دهم، نمیتوانم چیزی از نمره کم کنم و نمره وزیر بیست است.
تقی زاده: با توجه به محدودیتهای موجود، نمره عالی میدهم
ابراهیم تقی زاده، رئیس دانشگاه پیام نور: دغدغههای وزیر علوم از ابتدای تصدی پست وزارت علوم، تک بعدی نبوده و نیست. زیرا هم گسترش مراکز رشد و واحدهای فناور و خانههای خلاق، شرکتهای دانش بنیان برای تحقق شعار سال و نیز راه اندازی سامانه نیازها و ایدهها (نان) در حوزههای فناوری بسیار گسترده و خوب پیش میرود. وی همچنین تعامل خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد لذا این دو جنبه باعث شده است که رشد و پویایی در این حوزه را کاملا شاهد باشیم.
البته در حال حاضر حل موضوعات مربوط به اشتغال بسیار مهم است که در این راستا نیز اقدامات و تعاملات مطلوبی در حال شکل گیری است. راجع به موضوع بورسیه دانش آموختگان یا بورسیه دانشجویان نیز اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و اگر بتوان دورههای مهارتی را افزایش داد، کیفیت آموزشی، افزایش خواهد یافت.
شرایطی در کشور وجود دارد که به وزیر علوم آسیب زده است
در رابطه با نمره دادن به اقدامات یکساله وزیر علوم، نمره عالی را با توجه به شرایط و محدودیتهای موجود که در ابعاد مختلف است و حل آن فقط به وزارت علوم مربوط نمیشود، اختصاص میدهم، زیرا به طور کامل از فرصتها استفاده کرده است.
دانشجو: به وزیر نمره خیلی خوب میدهم
فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس: وزیر علوم فرد سختکوشی است. در رابطه با نمره دهی باید بگویم که از آنجایی که دانشگاه ما، دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، نمرههایی که منظور میکنیم شامل بد، متوسط، خوب، بسیار خوب و عالی است. وزیر علوم از نظر علمی و شخصیتی، قوی است، من به وزیر نمره خیلی خوب میدهم.
البته عالی نبودن تماما به عملکرد وزارت علوم بر نمیگردد، بعضی اوقات شرایط به گونهای است که شما در عین اینکه شناگر ماهری هستید، اما در جایی که میخواهید، شنا کنید به حدی ماهی ریختهاند که نمیتوانید کیفیت شنای خود را نشان دهید؛ بنابراین در عین اینکه نمره آن شناگر بیست است، اما امکان دارد به وی نمره ۱۷ بدهید، ولی در آن شرایط نمره ۱۷ بالاترین نمرهای است که آن شناگر میتواند بگیرد.
بیشتر بخوانید:
- روزشمار هزار روزه برای تحقق وعدههای وزیر علوم/ مطالبه بیپرده دانشجویان از زلفی گل +فیلم
- ایجاد ۲۵ هزار شغل دانش بنیان در دانشگاهها در سال ۱۴۰۰/جزئیات اقدامات تحولی وزارت علوم در عرصههای فناوری
- المپیادیها به خاطر شغل در رشته دیگری ادامه تحصیل میدهند/ پاسخهای وزیر برای برچیده شدن بساط بی عدالتی آموزشی
خسرویان: نمره عالی منصفانه است
عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای: آموزش عالی در دولت سیزدهم با رویکردی تحول گرایانه شروع به کار کرده است. همه منصفان میدانند که کار در آموزش عالی در شرایط کرونا، پساکرونا و بحرانهای اقتصادی در جامعه، بسیار سخت بود که البته وزارت علوم نیز با آنها مواجه بوده و دانشگاهداری در شرایط بسیار سختی بوده است.
دانشگاهها باید برای مسائل کشور نسخه بپیچند
آموزش عالی در سال گذشته چندین بحران متوالی را از سر گذرانده است. ازجمله بحث حضوری شدن و مباحث مرتبط با همسان سازی و غیره، اما اگر منصفانه همه فاکتورها و پارامترها در وزارت علوم و در این موارد را قضاوت کنیم، وزیر علوم، نمره عالی میگیرد.
ضابط: وزیر علوم نمره ۱۰۰ میگیرد
احمد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: وزیر علوم با کسری بودجه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد وزارتخانه را تحویل گرفت، تلاش وی بیش از حد انتظار بود و باید نمره ۱۰۰ بدهم. اما اینکه ما چه انتظاری داریم یا اینکه برنامه دادند و اگر از وی بپرسید که آیا تمامی برنامههایش در سال اول انجام شده، جواب بله نمیدهد.
حقیقتا نمیتوانم به عملکرد وی عدد بدهم، همانطور که در طی ۸ ماه از مسئولیتم، نمیتوانم به خودم نیز عدد بدهم، زیرا در حال آماده سازی زیرساختها برای شروع برنامههایی هستم که خروجی آن سه سال بعد معلوم میشود. البته وزیر علوم کارهایی را شروع کردهاند که جای تقدیر دارد.
انبیا: نمره وزیر علوم عالی و آینده آموزش عالی، بسیار خوب است
منصور انبیا، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران: درست است که منصوب وزیر علوم هستم اما این امر نباید در رابطه با پاسخم، سو تفاهم ایجاد کند که قصد تعریف از وی را دارم. به شخصه سالیان متمادی است که زلفی گل را میشناسم. اسم دانشمند یا پروفسور برای وزیر انتخاب نمیکنم و خطاب به او استاد اخلاق مدار میگویم.
شخصیت محمدعلی زلفی گل با وزرای سابق علوم بسیار متفاوت است برای مثال چند مورد از این موارد را اگر بخواهم، بازگو کنم این است حتی در آخرین روز سال گذشته برای تامین کسری بودجه دانشگاهها در سازمان برنامه و بودجه بودند، این رفتار مسلما شخصیت وی را از وزرای سابق متمایز میکند.
وزیر علوم با کسری بودجه ۳۰ درصدی وزارت خانه را تحویل گرفت
مورد دیگر به مراسم معرفی استاد نمونه کشوری همه ساله به میزبانی نهاد ریاست جمهوری برگزار میشد، باز میگردد. در حالی که برای اولین بار در زمان وزارت زلفی گل به میزبانی دانشگاه علم و صنعت؛ با حضور رئیس جمهور و همه روسای دانشگاهها برگزار شد و اساتید نمونه کشوری لوح تقدیر خود را در دانشگاه ما دریافت کردند.
در اینکه تا کنون به چه میزان در عمل کردن به برنامههای مطرح شده در جلسه رای اعتماد، عمل کردهاند، باید گفت که حقیقتا در حال عمل کردن هستند.
در حال حاضر با نسل سوم دانشگاهها که جامعه محور است، مواجهایم و دانشگاهها باید بتوانند برای مسائل کشور نسخه بنویسند. وی با راهاندازی یک معاونت جدید به نام معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، زیر ساختهای تحقق این مهم را برنامه ریزی و طراحی کرد و روسای دانشگاه به جلسات دعوت میشوند.
از سوی ديگر تقویت مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری که محدود بودند در حال حاضر تعدادشان بسیار زیاده شده و در حال انجام فعالیت هستند.
به شخصه با انرژی وزیر علوم، آینده آموزش عالی را بسیار خوب میبینم. وی علاقهمند به توسعه علم و فناوری است و در رشته خود حرف اول را میزند. به وزیر علوم نمره عالی میدهم.
به گزارش آنا، یک سال از سکانداری زلفی گل در وزارت علوم میگذرد عملکرد وی در حوزههای فناوری، پژوهشی، فرهنگی وغیره با وجود تمامی مسائلی که در سالیان اخیر گریبان آموزش عالی کشور را گرفته، قابل دفاع است، هر چند که در سه ساله پیش رو نیازمند همت مضاعف برای ایجاد تحول در تمامی ابعاد آموزش عالی است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/