صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵

یادداشت قطب الدین صادقی درباره اهمیت برگزاری بزرگداشت ویلیام شکسپیر

قطب الدین صادقی به عنوان دبیرهمایش« چهارصد سال ؛ ویلیام شکسپیر»، درباره اهمیت برگزاری بزرگداشت شکسپیر یادداشتی منتشر کرد.
کد خبر : 78512

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی بزرگداشت شکسپیر، در متن این یادداشت آمده است:


ژان کلود کاریر در مقدمه یکی از کتاب‌های پیتر بروک می‌نویسد که هنر نمایش برای بروک سه قله رفیع دارد که عبارتند از تراژدی‌های یونان، آثار شکسپیر و نمایشنامه‌های چخوف.


اگر سخن کاریر وبروک در دو مورد اول و سوم اغراق‌آمیز باشد بی‌تردید در مورد شکسپیر سخنی به گزاف نگفته‌اند زیرا ویلیام شکسپیر(متولد 23اوریل 1564 و در گذشته23 آوریل 1616) در جهان نمایش به دلیل افرینش آثاری گوناگون و مهیج، طرح کردن موقعیت‌هایی نیرومند، خلق شخصیت‌هایی بزرگ و برجسته، بکارگیری زبانی محکم و پر از معنا و سرشار از نیروی احساس، چهار قرن تمام است در تاریخ تئاتر جهان یک استثناء به شمار می‌آید که در همه فرهنگ‌ها و نزد همه اقشار از احترامی یگانه و اقبالی کم‌نظیر برخوردار است .


چندان که او نه تنها نماد هنر دوره باروک و جهان‌بینی دوره الیزابتن انگلستان، بلکه شاخص‌ترین چهره هنر ملی و جهانی‌ترین نماینده فرهنگ انگلستان در طول تاریخ نیز به حساب می‌آید.


کثرت اجراهای بسیار، الهام، ابداع و برداشت‌های گوناگون از آثار این درام‌نویس توانا چنان گسترده و متنوع بوده، و میزان تاثیراتی که بر کار درام نویسان، کارگردانان، طراحان و بازیگران جهان (و از جمله ایران ) نهاده است ، چندان بزرگ و سازنده است که او اینک نامی‌ترین و وزین‌ترین چهره هنر نمایش در جهان به شمار می‌رود.


برگزاری این مجلس و بزرگداشت ما برای شکسپیر از این روست.



انتهای پیام/

ارسال نظر